Spre
jumătatea anilor ’80, pe cînd eram încă profesor stagiar de limba română și mai
zelos decît oricînd să iau vremurile în răspăr, sfidînd, în felul și după
puterile mele, materialismul și ateismul regimului comunist, m-am apucat să
redactez – cu gîndul de a-l face să circule măcar într-un cerc restrîns, mai
ales printre tineri (elevi, studenți, dar și colegi de generație, de regulă
complet lipsiți de cunoștințe religioase) – un soi de manual catehetic,
intitulat O introducere în creștinism din
perspectiva ortodoxiei răsăritene. Era de fapt și o lămurire de sine,
sintetizînd și sistematizînd ceea ce cumulasem în cîțiva ani de lecturi și
meditații. Simțeam nevoia să împărtășesc un crez, dar și să exersez o anume
subversivitate, nu fără o notă ușor teribilistă de patetism juvenil. Proiectul
era ambițios și nu l-am realizat decît parțial, ajungînd să scriu – și să
transcriu caligrafic (prin vara lui 1989), cu intenția de a dactilografia
ulterior – numai partea dedicată expunerii doctrinare, pe care am socotit-o cea
mai importantă.
Evenimentele
din decembrie 1989 au pus de la sine demersul meu într-un con de desuetudine.
Noua libertate religioasă a dus la fireasca explozie a literaturii aferente,
iar Biserica și-a putut exercita de-acum nestingherită misiunea ei catehetică,
așa că n-am mai avut motivația de a duce la capăt modestul meu „catehism”
subversiv, rămas mai degrabă ca simplu document al unei deveniri personale (sau
cel mult al zbaterilor unei epoci nefericite, pe care slavă Domnului că am
depășit-o mai repede decît aș fi putut eu să sper atunci cînd îmi începusem
demersul auctorial).
Ca
să nu rămîn cu sentimentul unei osteneli cu totul zadarnice, am decis totuși să
public, cu minime restructurări, reformulări sau adaosuri, ceea ce apucasem să
scriu, folosindu-mă de contextul oferit de revista Puncte cardinale, unde materialul a apărut în serial, mai mulți ani
de-a rîndul (din august 1991 pînă în septembrie 1995), cu titlul Curs elementar de religie creștină și
sub semnătura Vasile A. Marian. Am
primit semne că unora le-a fost de folos – și îmi place să cred că altora le-ar
mai putea fi de folos și astăzi, așa că reiau serialul din Puncte cardinale și pe acest blog (cu unele actualizări – de regulă, între paranteze drepte – și mici
îndreptări tacite), măcar ca provocare la o mai bună așezare în orizontul
credinței (pe care cineva ar putea-o dobîndi pornind de aici și mergînd spre
surse mai înalte). Astăzi, fără îndoială, aș aborda altfel multe dintre aceste
probleme, dar am încredințarea că reformularea și adîncirea lor rămîne treaba
altora mai autorizați decît mine, sub tutela insubstituibilă a Bisericii,
căreia îi sîntem cu toții smerite mădulare, cu multele noastre păcate și cu
puținele noastre virtuți. (R. C.)
CE ESTE RELIGIA
(2)
6. Manifestări
parareligioase
Spre
a înțelege corect ce este religia, trebuie înlăturate din capul locului
posibilele confuzii dintre aceasta și anumite manifestări parareligioase. Acest gen de confuzie este foarte
răspîndit în lumea modernă, avînd la bază fie ignoranța, fie reaua-credință. Astfel,
religia este adeseori confundată cu mitologia și cu magia. Unora li se întîmplă
să lege de religie atît superstițiile populare, cît și așa-zisele „științe
oculte”, ceea ce a și creat posibilitatea de a se vorbi despre un presupus
„obscurantism religios” (leitmotiv al „ateismului științific” promovat de
ideologia marxistă). Chiar dacă astfel de manifestări, vag înrudite cu religia,
parazitează de veacuri pe trupul ei, aceasta nu înseamnă cîtuși de puțin că ele
s-ar putea identifica esențial cu ea.
Pe
de altă parte, așa cum vom vedea, religia nu se confundă cu nici una dintre
ramurile culturii omenești și nici nu poate fi circumscrisă în sfera acesteia.
Astfel de precizări sînt cu atît mai necesare cu cît multe dintre rezervele
formulate cu privire la religie, mai ales în ultimele două veacuri, pornesc
tocmai de aici, iar dușmanii cei mai înverșunați ai religiei sînt tocmai
ignoranții. Or, ignoranța poate fi uneori foarte înșelătoare, ascunzîndu-se sub
masca unei erudiții de poncifuri ideologizante, îndărătul căreia nu se găsește altceva decît un
mănunchi de jalnice prejudecăți.
7. Religia în
raport cu mitologia
Este
adevărat că mitologia este aferentă diverselor religii (mai cu seamă celor
lipsite de o teologie propriu-zisă). Miturile s-au născut, neîndoielnic,
dintr-o experiență religioasă străveche, dar ele nu mai reprezintă această
experiență în ea însăși, ci numai un mod simbolic de comunicare a ei, specific
societăților tradiționale. Miturile nu pot ține de unele singure locul religiei.
Deși pot musti de taine și de înțelesuri, în măsura în care sînt corect
interpretate, o dată desprinse de realitatea religioasă care le-a generat, ele își
pierd valoarea sacrală, devenind simple bunuri de moștenire culturală, asemenea
plăsmuirilor literare sau filosofice. Vechile mitologii, așa cum au ajuns pînă
la noi, nu reprezintă mai mult decît cadavrele îmbălsămate ale unor religii defuncte.
Exemplul cel mai la îndemînă este cel al mitologiei greco-latine. Degenerarea
religiei în simplă mitologie a fost sesizată și criticată de altfel încă din
Antichitate. Învățatul grec Xenophan din Colophon (secolele VI-V), din care
unii au încercat să facă un precursor al criticii raționaliste și chiar al
ateismului modern, reproșa la vremea sa excesele antropomorfizante ale
mitologiei, inadmisibile tocmai din punctul de vedere pur religios. El arăta că
oamenii au atribuit zeilor, în mod nelegitim, propria lor înfățișare și
propriile lor obiceiuri, ajungînd astfel pînă la profanarea celor divine. În
fragmentul cel mai caracteristic, citat și interpretat (răstălmăcit) adesea în
mod tendențios, el afirma că „dacă boii, caii sau leii ar avea mîini și ar
putea picta cu mîinile lor..., atunci caii ar picta formele zeilor în chip de
cai, boii în chip de boi, fiecare înfățișîndu-i după specia sa proprie”, cînd,
de fapt, spune el într-un fragment care nu mai este tot atît de des citat,
„există un singur zeu..., care nu este asemenea oamenilor nici prin formă și
nici prin gîndire”. Trebuie subliniat că Xenophan, dovedind un autentic spirit
religios, nu se ridica împotriva mitului însuși, ca exprtesie simbolică a
vechii gîndiri religioase, ci numai împotriva exagerărilor și denaturărilor
sale, pricinuite tocmai de pierderea
adevăratului sens religios. Altminteri, zice el, „oamenii cu judecată
trebuie, înainte de toate, să celebreze zeitatea prin cîntece pure și prin
mituri sacre [care nu și-au pierdut sacralitatea originară]” (fragmentele lui
Xenophan pot fi citite în Filosofia
greacă pînă la Platon, vol. I, partea a doua, Editura Științifică și
Enciclopedică, București, 1979, pp. 194-200).
Platon
(427-347), care apelează el însuși la mit în multe dintre Dialogurile sale, a arătat că acesta nu are atît caracterul de a fi
adevărat, cît pe acela de a fi util, compensînd neputința noastră de a
exprima și conserva altfel, într-un chip mai adecvat, marile experiențe ale
trecutului (cf. Republica, 382d).
E
limpede că mitul s-a născut și trebuie înțeles ca auxiliu religios, el pierzîndu-și automat adevărata menire îndată
ce se înstrăinează de contextul religios în care și pentru care a fost
plăsmuit. Supralicitarea lui duce la triumful Fabulei asupra Misterului sacru,
trăgînd spiritul din realitate în poveste. Zeii Fabulei nu mai au aproape nimic
de-a face cu divinitatea propriu-zisă și cu registrul adevăratei sacralități
(care ține strict de practica religioasă).
În
religiile arhaice, mitologia, ca ansamblu relativ articulat de mituri și
legende, putea îndeplini rolul de doctrină sacră de uz popular. Marile religii
de mai tîrziu, în frunte cu creștinismul, au părăsit mentalitatea mitologică,
făurindu-și sisteme teologice de înalt nivel teoretic. Este deci nelegitim să
se aplice creștinismului, de pildă, măsuri mitologice, punîndu-l pe aceeași
treaptă cu primitivismul religios, ba chiar socotindu-l profund îndatorat
acestuia, cum au încercat unii cercetători moderni.
Noi
nu vom disprețui deci mitul și gîndirea mitică, dar nici nu vom face greșeala
de a reduce la atît fenomenul religios. Vom căuta să păstrăm distincțiile
necesare, ca nu cumva să ajungem a confunda conținutul obiectiv al adevărului revelat
cu una sau alta dintre formele pe care s-a întîmplat să le îmbrace în fantezia plăsmuitoare a omenirii.
8. Religia în
raport cu magia
Magia
(de la grecescul magheia, „farmece”,
„vrăjitorie”) se amestecă și ea uneori, în proporții variabile, atît în
țesătura mitologiei, cît și în dinamica fenomenului religios, mai ales în
stadiile primitive ale acestuia. S-a vorbit mult despre o așa-zisă „gîndire
magică”, bazată pe analogie, ca
formă primitivă a gîndirii omenești. Marea încărcătură magică a religiilor
arhaice i-a făcut pe unii să confunde religia cu magia sau să o așeze pe
aceasta din urmă la originile celei dintîi. O astfel de concepție nu poate fi
decît dăunătoare înțelegerii adecvate a religiei. În ce privește religiile
superioare (în primul rînd creștinismul) ea își pierde orice temei serios. Se
știe că creștinismul a luptat întotdeauna, cu intransigență chiar, împotriva
diferitelor forme de magie, opunînd credința în și apelul la Dumnezeul unic
credinței în și apelului la puterile magice. El s-a pronunțat în acest sens
încă de la începuturile sale (a se vedea, de pildă, relatarea despre Simon
Magul în Fapte 8, 9-24).
Dar
ce este, mai exact, magia? Ea reprezintă un sistem de credințe și practici parareligioase,
bazat pe invocarea și folosirea unor forțe obscure, adesea impersonale,
considerate ca fiind răspîndite pretutindeni în natură. S-a observat, de
altfel, că magia, chiar dacă lucrează cu forțe și mijloace misterioase, nu face
decît „să-l înfunde pe om în natură”, în imediatul temporal și spațial, în
vreme ce religia urmărește tocmai scopul opus, acela de a-l ridica pe omul
credincios deasupra naturii sau dincolo de ea.
Din
punct de vedere creștin, magicul este o modalitate diabolică de abatere a
omului de pe calea adevăratei religiozități, un fel de „revelație demonică”
opusă revelației dumnezeiești. Magia se deosebește de religie și prin originea,
și prin structura, și prin scopurile ei. Ea pune la îndemîna omului niște
puteri îndoielnice și trecătoare, dar îl degradează spiritual și îi anulează
perspectiva veșniciei.
Încă
din vechime au fost deosebite două tipuri fundamentale de magie:
a)
magia albă, care nu-și propune
scopuri malefice, ci, bazîndu-se pe viziunea primitivă a lumii ca „ansamblu de
legături invizibile, misterioase, care nu pot fi înțelese, dar pot fi
influențate prin anumite acte magice” (uneori intim întrepătrunse, ce-i drept,
cu anumite practici religioase arhaice), caută să aducă unele servicii, mai
mult sau mai puțin reale, atît indivizilor, cît și comunităților, ei
aparținîndu-i așa-numiții „vrăjitori buni”, ce se străduiesc să mijlocească
împotriva bolilor și a morții, să atragă vînatul sau peștele, să aducă ploaia,
să îndepărteze duhurile rele sau, în general, să „desfacă” tot pe cale magică
diferitele „făcături” ale vrăjitorilor răi (cf.
Emilian Vasilescu, Istoria religiilor,
Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române [de aci
înainte: EIBMBOR], București, 1982, p. 47);
b)
magia neagră, care acționează
întotdeauna în scopuri și cu mijloace diabolice, prin conjurarea duhurilor
rele, într-un cadru cu totul exterior religiei și în opoziție declarată cu ea.
Această formă de magie, extrem de temută (nu numai din punct de vedere
religios, dar și social), este exercitată de magi sau vrăjitori malefici,
constituiți uneori în societăți secrete (cu ritualuri înfricoșătoare, de tip
satanist, culminînd cu sărbătoarea orgiastică a sabatului vrăjitoresc, la care
iau parte deopotrivă oameni și duhuri ale întunericului, în noaptea de 30
aprilie spre 1 mai, cunoscută drept „noaptea walpurgică”, de la numele Sfintei
Walpurgia, sărbătorită de catolici în ziua de 1 mai; Marele Sabat batjocorește
în fel și chip memoria acestei sfinte). De aici faimoasa „vînătoare de
vrăjitoare” din Evul Mediu european (fenomen mult mai complex decît ni-l
închipuim noi, modernii).
Chiar
dacă practicile magice s-au perpetuat, într-un fel sau altul, în paralel cu
cele religioase, nimic nu ne îndreptățește să amestecăm lucrurile și să coborîm
religia în beznele magiei sau să ridicăm magicul la nivel religios.
9. Religia în
raport cu superstițiile
Este
oarecum curentă, în anumite minți înțelenite, asociația dintre religie și
superstiție. Omul religios ar fi pur și simplu un ins superstițios...
Observația ne duce însă la constatarea inversă: în lumea de azi cel puțin,
oamenii cei mai superstițioși sînt tocmai... necredincioșii! Există bunăoară
persoane, unele chiar instruite, care nici nu vor să audă de problemele
religioase, calificîndu-le din oficiu drept „niște superstiții”, dar sînt
convinși, în schimb, că dacă o pisică neagră le-a tăiat calea, sau dacă plecînd
undeva, s-au întors din drum, atunci sigur... le va merge rău!
Astfel
de superstiții populare, încă destul de frecvente în anumite medii, nu
reprezintă altceva decît reziduuri de
mentalitate magică, fiind parareligioase prin însăși obîrșia lor.
Unele
superstiții își vădesc direct originea diabolică. Altminteri de ce ar trebui să
se teamă cineva că nu-i va merge bine dacă va întîlni în calea sa... un preot?!
Lumea noastră este primejduită și azi, direct sau indirect, cu sau fără
știință, de lațurile întinse de magie. Faptul cel mai curios rămîne acela că
numeroși indivizi cred efectiv în astfel de bazaconii, dar se refuză cu
înverșunare oricărei credințe religioase! Se observă la omul modern paradoxul
acesta: el se arată disponibil pentru orice fel de credință, în afară de
dreapta credință în Dumnezeu! Este simptomul cel mai tipic al unei lumi
satanizate.
10. Religia în
raport cu „științele oculte”
Că
religia nu este și nu poate fi știință, în sens pozitivist, se înțelege de la
sine. Însă pe lîngă așa-zisele „științe exacte”, cu care sîntem familiarizați
atît de bine prin însuși tipul de civilizație în mijlocul căreia trăim, mai
există și niște pretinse „științe oculte”, surori bune cu magia, unele
tradiționale (astrologia, alchimia, cabalistica etc.), altele mai recente (ca spiritismul,
teozofia, antropozofia). Teoriile și ritualurile masonice se înscriu și ele pe aceeași linie. Tot de sfera ocultă ține și mantica („știința
ghicitoriei”), cu diferitele ei forme, unele (cele mai de jos) îndeobște
familiare, căci sînt practicate curent, cu o mai mică sau mai mare doză de
șarlatanie, mai ales de către țigănci. Ghicitoria de felul acesta nu are nimic
de-a face, se înțelege, cu clar-vederea de care se învrednicesc marii
înduhovniciți.
Nu
ne vom aventura într-o prezentare detaliată a acestor stranii și complicate
doctrine parareligioase și paraștiințifice. Cele mai noi și mai elaborate
dintre ele, teozofia și antropozofia (redimensionate în new-age-ismul ultimelor decenii), reprezintă amestecuri curioase de
ocultism tradițional, filosofie gnostică și știință modernă, cu pretenția
mărturisită de a deveni adevărate „științe totale”, chemate a substitui,
într-un viitor neprecizat, atît religiile tradiționale, cît și științele
propriu-zise. Ele n-au reușit să-și depășească însă statutul de pseudo-științe
și de pseudo-religii, fiind croite pe măsura unui spiritualism degenerat și
hibrid. Relativul lor succes actual nu se explică decît în contextul crizei
religioase a lumii moderne și postmoderne. Gînditorul rus Nikolai Berdiaev
putea conchide de altfel, în urma unei analize minuțioase: „Teozofia abuzează
de titluri pe care nu și le poate onora. E la fel de greu să-L afli pe Dumnezeu
în teozofia unei Annie Besant, ca și să-l găsești pe om în antropozofia unui
Rudolf Steiner” (N. Berdiaeff, Esprit et
liberté. Essai de philosophie chrétienne, Paris, 1933, p. 286).
Nu
li se poate contesta acestor doctrine un oarecare acces la ordinea tainică a
lumii (atît la nivel cosmic, cît și la nivel psiho-somatic), dar ceea ce rămîne
de contestat este legitimitea lor mistică, morală și... științifică. Ele nu fac
decît să-l smintească pe om, îndepărtîndu-l deopotrivă și de religia autentică,
și de știința adevărată, cufundîndu-l într-un univers magic dezumanizat și
dezdumnezeit. Seducția „inițiatică” pe care o pun în joc este ea însăși
amendabilă, căci face apel mai mult la orgoliul omului decît la vreunul dintre
sentimentele lui pozitive.
Nu
trebuie să ne înșele faptul că astfel de doctrine amestecă în coca lor
speculativă și unele elemente sau idei religioase (mai ales de origine indiană,
dar și așa-zis „iudeo-creștină”), căci ele pervertesc tot ceea ce preiau, după
chipul geniului nefast care le patronează.
Scriitorul
italian Giovanni Papini, în prefața cărții sale închinate lui Iisus (Storia di Cristo, 1921), trecînd în
revistă feluritele încercări de punere în circulație a celor mai extravagante
surogate religioase și științifice, era îndreptățit să observe:
„Iată
că atunci o ceată de lampiști și zugravi ai gîndului se apucară de înjghebat
religii pentru folosința necredincioșilor. De-a lungul celui de-al XIX-lea veac
le scoaseră treptat de la cuptor, perechi-perechi, cu jumătatea de duzină:
Religia Adevărului, a Spiritului, a Proletariatului, a Eroului, a Umanității, a
Patriei, a Imperiului, a Rațiunii, a Frumosului, a Naturii, a Solidarității, a
Antichității, a Energiei, a Păcii, A Durerii, a Milei, a Eului, a Viitorului
ș.a.m.d. Unele nu erau decît ajustări de creștinism ateu; cele mai multe,
doctrine politice ori filosofii, încercînd să le schimbe în mistice. Dar
credincioșii erau puțini și firavă le era evlavia... Acele reci abstracțiuni,
deși susținute uneori de interese sociale sau de patimi literare, nu umpleau
sufletele din care voiseră să-L izgonească pe Iisus.
Se
încercă atunci a se îmbina facsimile de religii care să aibă, mai mult decît
celelalte, ceea ce caută muritorii în religie. Francmasonii, Spiritiștii,
Teozofii, Ocultiștii – toți crezură a fi descoperit surogatul cel mai sigur al
creștinismului. Dar aceste ghiveciuri de superstiții mucegăite și de cabalistică
găunoasă, de simbolistică maimuțărească și de ezoterism oțețit, aceste practici
stîngace de buddhism exportat și de creștinism măsluit abia de mulțumiră cîteva
mii de cucoane scoase la pensie, de bipedes
asellos, de condensatori ai vidului – și atîta tot” (Vieața lui Isus tradusă de Alexandru Marcu, Editura Cugetarea, București, f. a., pp. XII-XIII). (Va urma)
Menajati prea mult masoneria, ar fi trebuit sa ii dedicati o parte separata. Mai para-religie sau pseudo-religie de atat nu se poate.
RăspundețiȘtergereDeh, păcatele tinereților! Dar va mai veni vorba pe parcurs...
RăspundețiȘtergere