Reiau aici, în contextul creat de
cazul Taxi – „Despre smerenie”, un mai vechi expozeu despre Catedrala Mîntuirii
Neamului, cu informații pe care mulți continuă să le ignore. Desigur, am lăsat
la o parte fragmente de text care se refereau la situația și polemicile de la
vremea respectivă (2004), păstrînd doar ceea ce ar trebui să știe, dincolo de
conjuncturi, orice om care își asumă răspunderea de a se pronunța public asupra
proiectului și a temeiurilor lui. Pe atunci se mai spera încă în ridicarea
Catedralei pe vechiul amplasament din Parcul Carol, iar în acest sens a existat
și un Manifest al societății civile...,
pe care-l redau și aici (cu lista de semnături cu tot). (R. C.)
Macheta Catedralei, pe amplasamentul actual
CATEDRALA MÎNTUIRII NEAMULUI
un memorial al eroismului creştin românesc
Cabala
cîrtitorilor
Poate niciodată în istoria noastră
proiectul ridicării unei biserici n-a mai stîrnit atîtea controverse. Nu numai
sub Ceauşescu, dar şi după, s-au ridicat în Bucureşti, adeseori în locurile
cele mai nepotrivite, o mulţime de edificii şi stabilimente monstruoase sau
imunde, de la bănci şi supermarket-uri pînă la cazinouri şi bordeluri, ca să nu
mai vorbim de odioasele „blocuri de locuinţe” şi de anexele lor fetide (pieţe,
garaje, ghene şi dughene), fără ca „urbaniştii”, politicienii, presa sau opinia
publică în general să fi schiţat vreo indispoziţie semnificativă. În atîţia
ani, apatia şi indolenţa lumii „ilariopolitane” n-au catadicsit să se suspende, iată,
decît în faţa perspectivei iminente a unei mari ctitorii creştine şi naţionale!
Toţi demonii stătuți ai „societăţii civile” s-au răsculat şi s-au mobilizat leghiune
împotriva Catedralei Patriarhale ce urmează să se ridice în Parcul Carol [1],
pe locul parazitat încă de sinistrul mausoleu al aşa-zişilor „eroi comunişti”
(care, dacă ar fi avut loc o adevărată revoluţie, ar fi fost demult năruit). Se
tot vaită, pe o mie de voci, fie ruşinosul monument bolşevic, fie părăginitul spaţiu
verde care-l înconjoară, fie nu ştiu ce „boală” a măruntaielor pămîntului, fie
nu ştiu ce mînă băgată în buzunarul cetăţeanului, fie nu ştiu ce recrudescenţă
a megalomaniei ceauşiste, fie o pretinsă tradiţie exclusivistă a bisericuţei
modeste şi „intime”, care ar avea, pasămite, monopolul „stilului” românesc
(căci noi sîntem, altfel spus, „săraci, mici şi proşti”, şi nu ni se cade decît
ce „am apucat” – aceasta la capitolul în discuţie, pentru că altminteri sîntem
foarte permeabili la cele mai grobiene „inovaţii” din lumea lui Big Brother).
[...]
O mare parte din această frondă
demnă de o cauză mai bună are la bază ignoranţa sau dezinformarea, drept care
am considerat de folos să circumscriem problema mai îndeaproape, atît din
perspectiva istoriei, cît şi din cea a Ortodoxiei.
Nevoia de
o nouă catedrală
Prin catedrală (din lat. cathedralis)
se înţelege biserica în care slujeşte ierarhul (arhiereul). Mică sau mare, ea
se numeşte tot catedrală, fiind simbolul unităţii şi autorităţii bisericeşti.
După caz, catedrala poate fi episcopală, mitropolitană sau patriarhală.
Dincolo de rolul liturgic (care impune şi ca ea să se afle în
vecinătatea centrului arhieresc), catedrala are şi un rol istoric şi cultural,
trebuind să fie reprezentativă pentru tradiţia şi aspiraţiile religioase ale
locului. Este de la sine înţeles că o catedrală patriarhală trebuie să fie mai
impunătoare şi mai încăpătoare decît orice alt edificiu religios din respectiva
Patriarhie, atît din motive practice, cît şi din motive de reprezentativitate
(astăzi se spune „de imagine”) a comunităţii de credinţă.
Biserica Ortodoxă Română este, după
numărul statistic al membrilor ei, dar şi după întinderea spaţiului pe care-l
păstoreşte, una dintre cele mai mari Biserici Ortodoxe din lume, iar catedrala
de care are nevoie se cuvine să fie pe măsura prestigiului ei şi a credinţei
răsăritene în genere. Deşi ridicată la treapta de Patriarhie în 1925, Biserica
Ortodoxă Română nu are nici pînă astăzi o catedrală patriarhală, cum au toate
celelalte țări ortodoxe [2].
Biserica de pe Dealul Patriarhiei, cu hramul „Sfinţii Împăraţi Constantin şi
Elena”, folosită circumstanţial drept catedrală patriarhală şi devenită demult
cu totul neîncăpătoare, nu este propriu-zis a Patriarhiei, ci a Mitropoliei
Munteniei şi Dobrogei.
Sfîntul Sinod a hotărît ca viitoarea
Catedrală Patriarhală să răspundă tuturor cerinţelor arătate mai sus, iar
hramurile ei – „Înălţarea Domnului” şi „Sfîntul Apostol Andrei” – să
evidenţieze faptul că poporul român, creştin încă de la originile lui, are o
istorie lungă şi plină de jertfe, în calea lui ascendentă spre unitatea
naţională şi religioasă. Avînd în vedere că în Ortodoxie cultul sfinţilor
Bisericii se află în strînsă legătură cu cel al eroilor neamului, că pe
mormintele sfinţilor şi ale martirilor s-au înălţat primele biserici creştine
şi că la marele praznic al Înălţării Domnului ortodoxia românească cinsteşte
şi Ziua Eroilor Neamului, Catedrala va fi indisolubil legată de
cinstirea tuturor celor ce s-au jertfit pentru credinţă şi neam [...].
Un
amplasament istoric
Puţini ştiu că proiectul Catedralei
Mîntuirii Neamului şi amplasamentul în Parcul Carol (fosta Grădină Filaret şi
fostul Parc al Libertăţii) nu datează din zilele noastre, iar locul cu pricina
a aparţinut de drept Mitropoliei Ţării Româneşti încă din secolul al
XVII-lea, fiind mai tîrziu sub îngrijirea Mitropolitului Filaret II
(1792-1793), de la care îşi şi trag numele Dealul Filaret şi Grădina
Filaret. Locul a fost răpit Bisericii prin „secularizarea” masono-cuzistă de
la mijlocul secolului al XIX-lea, cînd a intrat în patrimoniul statului
laicizat.
Proiectul îi era deja familiar
Regelui Ferdinand I, supranumit Întregitorul, care spunea la 10 Mai 1920 (de
Ziua Monarhiei): „Biserica Mîntuirii, pe care sîntem datori să o ridicăm în
Capitala tuturor românilor, să fie semn de mulţumire pentru ajutorul Celui Prea
Înalt, simbol al unităţii sufleteşti a întregului neam şi veşnică pomenire celor
răposaţi pentru înfăptuirea României întregite…” (în paranteză fie spus,
publicistul-teolog Cristian Tabără avea dreptate să observe că însuşi cel al
cărui nume îl poartă parcul – Regele Carol I – ar fi mulţumit să ştie că locul
găzduieşte nu un „bezbojnic” monument comunist, ci o catedrală ortodoxă
dedicată martirilor şi eroilor Crucii şi ai Neamului). Tot cu acel prilej,
Mitropolitul primat Miron Cristea, ulterior primul Patriarh al României Mari
(1925-1939), se pronunţa în acelaşi sens, întrebuinţînd chiar denumirea astăzi
curentă: „Catedrala Mîntuirii
Neamului trebuie să dovedească, prin concursul personal al fiecăruia, că
este simbolul văzut al unităţii noastre de lege şi credinţă…” [...].
Arhitecţii interbelici – mulţi
dintre ei, profesionişti iluştri – n-aveau deloc reticenţele celor de azi.
Iată, bunăoară, ce spunea cunoscutul arhitect Crisofi Cerchez, referindu-se
chiar la locul aflat acum într-un oţios litigiu: „Eu un astfel de monument
nu l-aş vedea în altă parte decît în Parcul Carol, cu acele imense grădini, cu
acea imensă şi adîncă esplanadă, cu acea splendidă perspectivă […]. S-ar
întrece cu mult perspectiva Vaticanului şi a oricărei alte catedrale. Ar fi şi
un act de pietate faţă de Eroul Necunoscut […]. Eroul este simbolul mistic al
însăşi naţiunii şi el nu poate sta decît într-un loc de pietate…” (în
ziarul Universul din 11 martie 1929).
Din nefericire, marea criză
economică, izbucnirea celui de-al doilea război mondial şi apoi instaurarea
forţată a regimului comunist au împiedicat ridicarea catedralei în secolul
trecut, sub auspicii mult mai favorabile decît cele de astăzi (cînd resimţim
puternic, dincolo de „sapa de lemn” în care a fost adusă ţara, atît sechelele
mentalităţii comuniste, cît şi mimetismul decerebrat al noilor ideologii
dizolvante).
Adevăratele
riscuri
După evenimentele din 1989, ideea
construirii Catedralei Mîntuirii Neamului a prins iarăşi viaţă. La începutul
anului 2003, în urma repetatelor demersuri patriarhale, Guvernul României, prin
hotărîrea nr. 468, a acordat Bisericii, „în folosinţă gratuită” (aş zice mai
degrabă: „ale sale dintru ale sale”!), o suprafaţă de 5 ha (52.700 mp) în
Parcul Carol, pe platoul central (ocupat multă vreme de mausoleul comunist,
dezafectat din 1990), în imediata vecinătate a Mormîntului Eroului Necunoscut.
Recent (18.03.2004), Consiliul General al Municipiului Bucureşti a dezbătut
această hotărîre şi – în pofida opoziţiei cu iz de răfuială politică a
primarului Traian Băsescu, care s-a trezit dintr-o dată „mai catolic decît
papa”, adică mai stîngist decît pesediştii! – a aprobat transferarea în administrarea
Bisericii a suprafaţei respective, iar prin hotărîrile de guvern nr.
125/05.02.2004 şi nr. 336/18.03.2004 au fost alocate şi fondurile necesare
lucrărilor de demontare şi reamplasare a dezafectatului monument comunist
(de care se vede că nu ne putem dispensa în ruptul capului!).
Cuprins de o adevărată febră
ctitoricească, în prelungirea unei tradiţii de aproape o sută de ani, P. F.
Părinte Patriarh Teoctist [3] rostea de la amvon, în pragul acestei
primăveri [2004]: „Vom înălţa Catedrala Mîntuirii Neamului acolo unde se
cuvine. S-a făcut o mare greşeală şi un mare păcat că Monumentul Eroului
Necunoscut se află tocmai la poalele monumentului comunist, care nu-şi are
rostul acolo. Ce apropiere, ce legătură poate fi între învăţătura celor fără
Dumnezeu şi jertfele de 2000 de ani ale poporului român ortodox, al cărui
simbol este Mormîntul Eroului Necunoscut? Este drept în faţa lui Dumnezeu ca
acest mormînt să nu stea singur acolo, chiar dacă-i frumos parcul, ci să aibă
alături altarul străbun al neamului nostru...” (22.02.2004).
Dacă există riscuri adevărate într-o
asemenea întreprindere de indiscutabil interes religios şi naţional, atunci ele
nu sînt cele invocate cu precădere de „cabala cîrtitorilor” (comunişti,
neocomunişti, ecologişti, masoni, postmodernişti, ziarişti analfabeţi, „cetăţeni
turmentaţi” etc.), căci pămîntul, dacă-i rabdă pe ei, va răbda sigur şi o
catedrală; o aruncătură de băţ mai încolo sînt zeci de hectare de spaţiu verde
(Parcul Tineretului) în care să facă jogging ecologiştii şi „oamenii
recenţi” (eventual duminica dimineaţa, cînd „fundamentaliştii” se duc la
liturghie), lucrările vor fi suportate financiar de Biserică şi de credincioşii
benevolenţi (cum s-a spus din capul locului şi cum s-a şi întîmplat cu toate
ctitoriile postdecembriste, căci din „banii contribuabililor” există destule
mafii care să se înfrupte ca şi pînă acum, pentru scopuri mult mai lumeşti),
iar fastul ortodox (care n-are nimic de-a face cu tendinţele megalomanice ale
dictatorilor secolului trecut, ci îşi are rădăcinile în Bizanţul imperial şi
modelul în „bolta cerească” a Sfintei Sofii) se va dovedi că nu poate face nici
un rău tradiţiei bisericuţelor de lemn, cu care poate co-exista neantagonic în
polimorfia firească a lucrărilor Duhului. Riscul cel mare ar fi acela ca
Biserica însăşi să rateze, prin factorii ei responsabili, această mare şansă
istorică şi să dea curs unui kitsch arhitectural şi iconografic, mai
ales că ne lipseşte experienţa directă a monumentalităţii de acest gen […].
Răzvan CODRESCU
[1] Între timp, amplasamentul a fost schimbat, noul Patriarh
acceptînd cu uşurinţă să renunţe la locul destinat iniţial de către Regele
Ferdinand şi Patriarhul Miron. În 2011 au demarat lucrările în noul amplasament
din Dealul Arsenalului, în spatele Casei Poporului/Republicii (sau, cum zic
gurile rele, „la coada dracului”), capiştea ceauşistă în care funcţionează fără
nici o jenă actualul Parlament al României. [Nota Blog]
[2] Grecia, Rusia, Serbia, Bulgaria
etc. Pînă și Georgia, una dintre țările cele mai sărace, are o mare catedrală
la Tbilisi, încă de la începutul anilor ‘90. [Nota Blog]
[3] Patriahul Teoctist s-a mutat la Domnul în 2007. [Nota Blog]
Parcul Carol: spațiul în care ar fi trebuit să se ridice Catedrala
MANIFESTUL SOCIETĂŢII CIVILE
PENTRU CONSTRUIREA
CATEDRALEI PATRIARHALE
PE PLATOUL DIN PARCUL CAROL
Noi, semnatarii prezentului manifest, membri ai societăţii civile
româneşti, lăsînd deoparte orice deosebiri politice, ideologice, culturale sau
religioase, fiind solidari prin ataşamentul faţă de principiile
constituţionale, naţionale şi europene asumate de Statul român şi prin respectul
faţă de tradiţiile culturale şi spirituale ale poporului român, adresîndu-ne cu
deosebit respect conducătorilor Statului, autorităţilor legislative, executive
şi judecătoreşti, administraţiei locale, instituţiilor de cultură, asociaţiilor
civice, profesionale, sindicale şi patronale, cultelor religioase,
reprezentanţilor mass-media,
cerem tuturor
forţelor responsabile să acţioneze neîntîrziat, potrivit competenţelor lor,
pentru realizarea următoarelor deziderate legate de proiectul Catedralei
Patriarhale cu hramul Înălţarea Domnului şi Sfîntul Apostol Andrei,
Ocrotitorul României – Catedrala Mîntuirii Neamului:
1. Încetarea dezinformărilor,
minciunilor şi învrăjbirii
Cerem încetarea imediată a campaniei de dezinformare cu privire la
proiectul Catedralei Patriarhale care urmează a fi ridicată pe colina ce
străjuieşte Mormîntul Eroului Necunoscut (Dealul Filaret, în Parcul Carol din
Bucureşti).
Cerem oprirea oricăror acţiuni de politizare a acestui subiect şi păstrarea
eventualelor dezbateri publice în afara intereselor electorale sau politice de
orice fel. Este regretabil şi ruşinos faptul că, în mod sistematic, opinia
publică este grav dezinformată cu privire la semnificaţiile reale ale acestui
proiect cultural-spiritual, iar cetăţenii sînt atraşi într-o dezbatere cu
caracter politico-propagandistic de joasă factură, prin care se urmăreşte
învrăjbirea şi manipularea electorală.
Relevant pentru dimensiunea dezinformării este faptul că pe chiar site-ul
oficial al Primăriei Capitalei se află scris: „Construirea
Catedralei Mîntuirii Neamului în parcul Carol implică dezafectarea monumentului
Soldatului Necunoscut [sic!]”. Acest
neadevăr este cu atît mai revoltător cu cît unul dintre principalele motive
pentru care Catedrala trebuie construită pe Dealul Filaret este tocmai
străjuirea liturgică a Mormîntului Eroului Necunoscut! Căci una dintre
principalele meniri ale Catedralei este cinstirea eroilor căzuţi pentru
libertatea românilor, fapt dovedit de însuşi hramul Înălţarea Domnului (Ziua
Eroilor).
2. Respectarea adevărului istoric
şi informarea corectă a
opiniei publice
Cerem ca opinia publică să fie corect informată cu privire la Mormîntul
Eroului Necunoscut, amplasat în 1923 la poalele Dealului Filaret, apoi profanat
şi strămutat samavolnic de conducerea comunistă în 1958 şi, în fine, readus la
locul său în 1991, cu cinstirea cuvenită, în prezenţa conducătorilor Statului
şi ai Armatei şi sub autoritatea spirituală a P. F. Părinte Teoctist,
Patriarhul României.
Cerem ca societatea românească să fie corect informată cu privire la
legitimitatea construirii Catedralei Patriarhale pe amplasamentul ocupat în mod
abuziv şi profanator de aşa-zisul „monument al eroilor comunişti” (monument
dezafectat încă din 1990). Facem trimitere, în acest sens, la amplul material
documentar ilustrat realizat de Patriarhia Română şi publicat recent sub titlul
Argumentaţie privind Catedrala Mîntuirii Neamului [aici se făcea
trimitere la site-ul de atunci al Patriarhiei, care nu mai e actual – Nota Blog], document la care subscriem şi care, pentru orice om de
bună-credinţă, oferă argumente istorice, juridice, urbanistice, culturale şi
religioase incontestabile cu privire la legitimitatea proiectului de
construcţie a Catedralei, firesc îngemănată cu Mormîntul Eroului Necunoscut.
3. Oprirea profanării
Mormîntului Eroului Necunoscut
Cerem înlăturarea imediată a aşa-zisului „monument al
eroilor comunişti”, construcţie care, discreţionar
amplasată în 1960-1963 în proximitatea Mormîntului Eroului Necunoscut,
reprezintă o pîngărire a memoriei celor ce au luptat şi au murit pentru
libertatea poporului nostru.
Un pseudo-monument care glorifică o ideologie nefastă, atee, condamnată de
istorie şi abandonată de lumea civilizată nu are ce căuta în capitala unei ţări
care a optat pentru libertate şi democraţie. Observăm cu tristeţe că cele
cîteva iniţiative civice care militează pentru conservarea monstruosului simbol
comunist fac, conştient sau nu, jocul perfid al unor forţe de sorginte
rezidual-comunistă care, prin dezinformare, demagogie şi agresivitate, urmăresc
învrăjbirea comunităţii româneşti şi profanarea simbolurilor şi valorilor
spirituale autentice ale poporului român.
4. Începerea neîntîrziată
a construcţiei Catedralei
Patriarhale
Cerem înlăturarea imediată a piedicilor ridicate în mod nedrept în calea
construirii Catedralei Patriarhale, aşezămînt esenţial pentru întreg sistemul
instituţional, cultural şi spiritual naţional, menit să reprezinte
suprem-liturgic comuniunea românilor de peste vremuri şi locuri.
Reamintind că nici o instituţie sau organizaţie din afara Bisericii nu are
dreptul moral sau legal de a interveni în intimitatea vieţii noastre
spiritual-religioase, cerem să fie respectat dreptul sacru şi constituţional al
românilor de a-şi cinsti creştineşte eroii şi strămoşii.
Cerem încetarea atacurilor la adresa Bisericii Ortodoxe Române, instituţie
care reprezintă, de aproape două milenii, opţiunea de credinţă a majorităţii
zdrobitoare a românilor.
Cerem să fie începute neîntîrziat lucrările de construcţie a Catedralei
Patriarhale, potrivit proiectului aprobat de Sfîntul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române.
Dat în Bucureşti,
la Înălţarea Domnului – Ziua Eroilor,
joi 20 mai 2004
Printre semnatari (pînă la data de 1
iunie 2004)*:
Conf. univ. dr. ing. Ioan ABRUDAN,
silvicultor; Ioan ANDONI, grafician; Demostene ANDRONESCU,
istoric; Prof. univ. dr.
Silviu ANGELESCU, filolog; Vartan ARACHELIAN, jurnalist; asist.
univ. George ARDELEANU, filolog; Acad. Constantin BĂLĂCEANU-STOLNICI;
Conf. univ. dr.
Radu BALTAŞIU, sociolog; Paul BARBĂNEAGRĂ, regizor; Prof. univ.
dr. Ilie BĂDESCU, sociolog; Florian BICHIR, jurnalist; Lect. univ. dr. Corina BISTRICEANU, sociolog; Conf.
univ. dr. Răzvan C. BOBULESCU, lider sindical; Prof. univ. dr. ing. Willy BOLD SZABO;
Ing. Matei BRĂTIANU, lider sindical; Octavian BRÎNZEI, regizor;
Prof. dr. Adrian BOERU, filosof; Tamara BUCIUCEANU-BOTEZ,
actriţă; Răzvan
BUCUROIU,
publicist; Nicu
BUTNARU,
Asociaţia ROMFEST 21; Prof. univ. dr. Gheorghe
BUZATU, istoric; Pr. Gheorghe CALCIU-DUMITREASA, preşedinte de
onoare ROMFEST; Prof. univ. dr. Ioan CAPROŞU, istoric; Acad. Virgil
CÎNDEA; Ion CĂRMĂZAN, regizor; Dr.
Pavel CHIRILĂ, preşedintele Asociaţiei CHRISTIANA; Dan CIACHIR,
scriitor; Cornel
Constantin CIOMÎZGĂ, scriitor; Bucur CHIRIAC, scriitor; Acad. Mihai CIMPOI,
istoric literar; Prof. univ. dr. Gheorghe CLIVETI, istoric; Răzvan
CODRESCU,
publicist ;
Prof.univ.dr. Ion COJA, filolog; Gabriel CONSTANTINESCU,
publicist; Mihai CONSTANTINESCU, regizor; Dr. Florin CONSTANTINIU,
membru corespondent al Academiei Române; Prof. univ. dr. Margareta COSTEA, economist; Ing.
Dumitru COSTIN, lider sindical; Gabriel COTABIŢĂ, artist; Dr. Victor
CRĂCIUN, istoric al culturii; Prof. univ. dr. Iulian CREŢU; Lect.
univ. dr. Anca CRIVĂŢ, filolog; Mihaela CUTUŞ,
jurnalist; Conf. univ. dr. Mihail DIACONESCU, istoric literar; Dr. Corneliu
DIDA, jurnalist; Dr. Alexandru DIŢĂ, istoric; Irina-Elena
DONCIU, jurist; Toma DRAGOMIR, jurist; Ion DRĂGULINESCU,
arhitect; Prof. univ. dr. Marcel DUHĂNEANU, economist; Sorin DUMITRESCU, pictor, preşedintele
Fundaţiei ANASTASIA; Asist. univ. George
ENACHE, Universitatea Dunărea de Jos – Galaţi; Anca FILOTEANU,
realizator TV; Constantin FLONDOR, pictor; Conf. univ. dr. Nae
GEORGESCU, eminescolog; Paul GHIŢIU, publicist; Acad. Eugen
GREBENICOV; Dan Cristian ICHIMESCU, redactor şef revista SCARA;
Prof. univ. dr. ing. Dan Ioan IONESCU-SISEŞTI, agronom; Claudiu
IORDACHE, scriitor; Dumitru IUGA, jurnalist; Lazăr LĂDARIU,
jurnalist; Dumitru MANOLACHE, jurnalist; Prof.
univ. dr. Dumitru MARIN, economist; Ion MIRCEA,
scriitor; Dan MOCĂNESCU, lider sindical; Gabriela MOLDOVEANU,
editor; Radu MORARU, jurnalist; Lect. univ. Marian MUNTEANU,
filolog; Acad. prof. dr. Theodor NEAGU; Gheorghe NETEA,
publicist; Costion NICOLESCU, Muzeul Ţăranului Român; Prof.
univ. dr. Dumitru OTOVESCU, antropolog; Lect. univ. Cristian
PANTELIMON, Universitatea Spiru Haret; Ion PAPUC, scriitor; Adrian
Nicolae PETCU, istoric; Marcel PETRIŞOR, scriitor; Simona POPA,
jurnalist; G-ral (r) Constantin POPESCU, veteran de război; Lucian
D. POPESCU, judecător; Ing. Traian POPESCU, Asociaţia Română a
Foştilor Deţinuţi Politici şi Luptători Anticomunişti; Prof. univ. dr. Aurel
PREDA, diplomat; Radu PREDA, teolog; Dan PURIC, artist;
Lect. dr. Miron ROMAN, sociolog; George RONCEA,
Centrul pentru Studii şi Dezvoltare Comunitară; Victor RONCEA,
jurnalist, Asociaţia Civic Media; Conf. univ. dr. Gheorghe RUXANDA, economist;
Prof. univ. dr. Dan SACHELARIE; Acad. Petru SOLTAN, matematician;
Prof. univ. dr. Octavian STĂNĂŞILĂ, matematician; Dr. ing. Ion
STĂNCIULESCU, lider patronal; Prof. univ. dr. Gheorghe ŞIŞEŞTEAN,
antropolog; Mihai TATULICI, jurnalist; Claudiu TÂRZIU, jurnalist;
Dr. Ioan TELEIANU, preşedintele Societăţii Române de
Homeopatie; Florea TIBERIAN, eseist; Prof. univ. dr. Eugeniu
ŢURLEA, economist; Rafael UDRIŞTE, jurnalist; Ioan Sorin USCA,
scriitor; Ing. Ştefan VARFALVI, lider patronal; Ovidiu VASILESCU,
scriitor; Prof. univ. dr. Sorin VASILESCU, arhitect; Mugur VASILIU,
preşedintele Asociaţiei Române pentru Cultură şi Ortodoxie; Acad. Grigore VIERU, scriitor; Prof.
univ. dr. Marian VOICULESCU, filosof; Ing. Eugen ZAINEA,
jurnalist… (lista rămîne deschisă)
*
Mulţi dintre ei nu mai sînt astăzi în viaţă (Dumnezeu să-i odihnească): Paul
Barbăneagră, Gheorghe Buzatu, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Virgil Cândea, Gabriel
Constantinescu, Florin Constantiniu, Corneliu Dida, Dumitru Iuga, Gabriela Moldoveanu
(ulterior Maica Hristofora), Traian Popescu („Macă”), Grigore Vieru etc. Ei măcar au încheiat conturile cu turpitudinea,
laşitatea şi nevrednicia acestui tîrziu larvar de lume românească... Manifestul nu mai are astăzi [2016] decît valoare documentară, căci lucrurile
s-au concretizat, dar pe un alt făgaș. [Nota Blog]
Pentru cei doritori de mai multă informație
Eu spun ca este foarte bine ca exista un dialog pe aceasta tema. Eu personal sustin proiectul Catedralei Mantuirii Neamului, dar ma deranjeaza reactile nepoliticoase, pe alocuri obscene, de ambele parti, atat "ultraliberalii" cat si "teocratii" aruncandu-si injurii si calomniindu-se unii pe altii. Felicitari pentru faptul ca incercati sa mentineti un dialog adevarat si o atmosfera civilizata pe acest blog!
RăspundețiȘtergereMulțumesc frumos! Foarte util remember-ul!
RăspundețiȘtergere„Catedrala Mîntuirii Neamului trebuie să dovedească, prin concursul personal al fiecăruia, că este simbolul văzut al unităţii noastre de lege şi credinţă…” [...].
Acum să cugete fiecare la asta cât îl lasă inima sau cât îl duce capul(cam așa era parcă vorba dvs.).
Patriarhul Daniel n-a stiut sau n-a vrut sa se lupte pentru catedrala. A vrut s-o faca repede, ca pe un proiect personal, sa se impauneze el cu ea. Prin schimbarea locatiei și prin optiunea arhitecturala, a delapidat un ideal si l-a aruncat in derizoriu. Catedrala trebuia sa se faca si chiar se face, dar departe de ce si cum ar fi trebuit sa fie. E inca una din marile noastre ratari. Avem talentul de a rata si facand, si nefacand: ori nu facem, ori nu ne iese. Dar „bifam”. De aceea nu suntem o tara, ci o butaforie nereusita si fatalmente marginala: la marginea Europei, daca privesti dinspre Apus, si la marginea Ortodoxiei, daca privesti dinspre Rasarit. Si ma tem ca nu vom fi niciodata altceva.
RăspundețiȘtergere@ Anonim 9:49
RăspundețiȘtergerePoate că aveți în parte dreptate, dar nu vă puteți abține să nu exagerați. „Martor” e chiar Dumnezeu, Care încă ne mai rabdă (numai El știe de ce).
În ce privește concret marea catedrală, locul pe care se construiește pînă la urmă este, într-adevăr, mai mult decît nefericit, dar dacă arhitectonic n-o fi o capodoperă, nici monstruoasă nu mi se pare. Se putea și mai bine, desigur, dar se putea și mult mai rău. Să-I mulțumim lui Dumnezeu pentru cît s-a ajuns să se facă, în pofida atîtor piedici și cecități!
În Arabia Saudită trăiesc 25 milioane de musulmani, sau 97% din populația totală. Guvernul nu garantează vreun drept sau protecție religioasă non-musulmanilor. A doua religie majoră în Arabia Saudită este Creștinismul, cu aproximativ 1,500,000 de credincioși.Cu excepția moscheilor, nu există alte lăcașuri de cult permise. De asemenea, convertirea la altă religie, în afară de islam, este strict interzisă și se pedepsește cu moartea.
RăspundețiȘtergereDupa constructia moscheii turcesti de la Bucuresti, in virtutea bunelor relatii dintre Romania si Arabia Saudita, intrucat arabii nu vor dori sa frecventeze moscheea Istanbulului, Arabia Saudita va cere (si va finanta) inaltarea unei mega-moschei pentru toti arabii din Romania.
Urmeaza Egiptul....
Presedentia, Guvernul, Paralmentul vor spune Da.
Schimbandu-i locul, proiectul a fost pe jumatate compromis. Ce blestem o apasa oare asupra noastra de nu putem face nici un lucru asa cum ar fi cel mai bine?!
RăspundețiȘtergereDomnule profesor, citesc pe site-ul Rost că Biroul de Presă al Patriarhiei a trimis mesaje de mulțumire pentru susținerea construirii Catedralei Mîntuirii Neamului către doi autori: Alina Ioana Dida și Tudor Marincu. Oare dvs. nu v-au trimis nici un mesaj, sau sînteți persona non grata?
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereMi-au trimis și mie, mi se pare că tot la Rost. Și ce-i cu asta? E doar o chestiune de protocol.
Atunci de ce cei de la Rost nu au publicat și mesajul către dvs.?
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereHabar n-am. Probabil că a sosit mai tîrziu. Nu știu cît de persona non grata mai sînt pe la Patriarhie, dar la Rost sigur nu-s.
Eu zic sa nu fiti asa de sigur... dupa episodul Marian Munteanu.
RăspundețiȘtergere@ Anonim 11:46 p.m.
RăspundețiȘtergereHai să fim serioși!