SCRISOARE
DESCHISĂ
DOMNULUI
GABRIEL LIICEANU
Domnule
Liiceanu,
Am aflat
cîndva (și nu credeam) că filosofii vorbesc și despre ceea ce nu cunosc, iar
uneori și despre ceea ce nu înțeleg.
Vă ofer cîteva
exemple din textul Dumneavoastră, pentru că am citit că nici Dumneavoastră nu
puteți ațipi din cauza Catedralei.
Susțineți
că personajele apărute în clipul formației Taxi sînt „vocea intelectualității”.
Vă aducem aminte: cuvîntul „intelectual”, în greacă, înseamnă „a înțelege cu
mintea”. Nu avem nici o certitudine că respectivii au înțeles ceva cu mintea lor.
Mai
spuneți că „Iisus nu a intrat în Ierusalim cu Mercedes-ul și haine de zeci de
mii de euro...”. Bănuiesc
că v-ați legat de Mercedes din cauză că Dumneavoastră aveți alte mărci.
Cît
privește hainele scumpe, vă ajut să înțelegeți: Sfîntul Vasile cel Mare în
timpul zilei se purta foarte simplu, cu hainele uzate. În timpul Sfintei
Liturghii se îmbrăca precum un prinț, pentru că Îl cinstea pe Mîntuitorul și
voia ca poporul din biserică să înțeleagă că Hristos este Arhiereu, Împărat și
Învățător.
Veșmintele
scumpe la care faceți referire, gîndindu-vă la ierarhi, sînt chiar „pentru a
intra în Ierusalim” (cine poate, să înțeleagă!), nu pentru a merge pe Calea
Victoriei, la Librăria Humanitas.
În
continuare, încercați o definiție stupidă și surprinzătoare a trufiei și a
smereniei: preoții de la oraș sînt mîndri pentru că sînt de la oraș, iar cei de
la țară sînt smeriți pentru că sînt de la țară și „dimineața dau covrigii
săracilor”!
Apoi înaintați în text cu reflecții teologice curajoase.
Văd că
aveți probleme cu cuvîntul „neam”. Mă îndoiesc că nu aparțineți nici unui neam.
În Apocalipsă găsiți de mai multe ori asocierea „popoare, neamuri, limbi”
(10, 11) sau „popoare, seminții, limbi, neamuri” (11, 9). Există și un alt
verset care ne privește pe toți (Matei 21, 43) și în care noțiunea de
neam are și o altă semnificație: „Împărăția lui Dumnezeu... se va da neamului
care va face roadele ei”. Să ne rugăm ca din acest neam să facem parte cu toții!
În
cetatea luminată de slava lui Dumnezeu, „neamurile vor umbla în lumina ei” și „vor
aduce în ea slava și cinstea neamurilor” (Apocalipsa 21, 24-26).
Vă
recomand să citiți în întregime cap. 21 din Apocalipsă, referitor la
Cetatea cea sfîntă, Ierusalimul ceresc. Veți găsi următoarele alcătuiri
prețioase: aur curat, iaspis, safir, halcedon, smarald, sardonix, sardiu,
hrisolit, beril, topas, hrisopras, iachint, ametist, mărgăritare, iar templul va
fi Iisus Hristos, Mielul. Este o
descriere atît de frumoasă că nici unui filosof din lume nu i-ar fi trecut prin
minte.
Domnule Liiceanu,
Domnule Liiceanu,
Vorbind
împotriva Catedralei Mîntuirii Neamului riscați mult, adică riscați ca lumea să
nu știe dacă sînteți filosof, ceea ce în greacă înseamnă „iubitor
de înțelepciune”, sau sînteți filozof, ceea ce în greacă înseamnă
„iubitor de întuneric”.
Hristos a înviat!
Hristos a înviat!
Dr. Pavel CHIRILĂ
Ce deosebire fata de Andrei Plesu! Cum au putut fi prieteni oamenii astia doi?!
RăspundețiȘtergereOamenii din judetul Olt sunt veseli si gravi. Nu prea le au cu Biserica. Toate sansele sa cantideze la postura de filosof. Cum sa nu-i placa lui Plesu de Liiceanu!
RăspundețiȘtergere@ Gabriela
RăspundețiȘtergerePrietenia nu înseamnă identitate totală de vederi, ci e un complex inanalizabil de date existențiale. Mie îmi pare sincer rău că d-l Liiceanu, altminteri redutabil om de cultură și de condei, se expune ridicolului ori de cîte ori abordează, direct sau doar tangențial, problematica religioasă (și mai ales pe cea creștină, cu care pare să aibă un fel de incompatibilitate genetică). Ar fi însă nedrept să fie judecat doar prin această prismă, iar d-l dr. Chirilă însuși observați că nu-l contestă global, ci punctual, cu o părere de rău care transpare printre rînduri. Creștinește vorbind, omul e mai degrabă de compătimit (direct proporțional cu altitudinea și reputația lui).
@ Alexandru (nepostat, la cerere)
Eu nu cunosc decît interviul de la televiziune.
Iertati-ma ca intreb, domnule Razvan Codrescu, dar titlul postarii - „Daca tacea, filosof ramanea” - se refera la domnul Gabriel Liiceanu sau la domnul Pavel Chirila?
RăspundețiȘtergere@ Anonim 1:31 p.m.
RăspundețiȘtergereDacă sînteți la fel de inteligent pe cît de insinuant, atunci n-ar trebui să vă fie greu să observați că dintre cei doi numai unul este (și poate să rămînă sau nu) filosof. Celălalt nici nu este, nici nu se pretinde, nici nu aspiră la așa ceva.
Bine ca n-a fost printre cei 33, ca Mircea Cartarescu!
RăspundețiȘtergere@ Manuel
RăspundețiȘtergereN-a fost, dar cred că s-ar înscrie bucuros pe locul rămas vacant prin retragerea lui Grigore Leșe. Aș da o turmă de mioare ca să-l aud cîntînd!
Dl Liiceanu e propagandist al comunismului albastru. Sub acoperire ca Turcescu ?
RăspundețiȘtergereOricum nu stie care e diferenta intre filosofie si filozofie…
Ne-a avertizat parintele Staniloae acum 30 de ani…
Mai grav este daca stie diferenta si nu-i pasa de ea. Eu asta inclin sa cred. Nu degeaba zicea Petre Tutea ca filozofii sunt "patriarhii ereticilor".
RăspundețiȘtergereIertati-l, fratilor, pentru Inviere!
RăspundețiȘtergere