Am primit și dau mai departe...
Scrisoarea adresată de
Mitropolitul Athanasie de
Limassol
Sfîntului Sinod din Cipru
cu privire la documentul propus
pentru Sinodul Panortodox:
„Relațiile Bisericilor Ortodoxe
cu întreaga lume creștină”
Preafericite, Sfinți Părinți,
Am primit textele care au fost aprobate ca decizii
în diferitele Conferințe Presinodale, care au avut loc într-un timp sau altul,
pentru pregătirea Sfîntului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, și care
susțin în mod oficial subiectele textelor ce urmează să fie prezentate Sfîntului
și Marelui Sinod, pentru a fi adoptate. Vă mulțumesc foarte mult pentru
trimiterea lor.
În conformitate cu Regulamentul de organizare și
funcționare al Sfîntului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, care ne-a fost
trimis, și în special cu privire la articolul 12, alineatele 2 și 3, unde se
menționează că ne putem exprima punctele de vedere față de Sinodul Local, în
primul rînd, trimit cu smerenie Sfîntului Sinod al Sfintei noastre Biserici,
după cum îmi cere conștiința, opiniile și convingerile mele cu privire la
subiectul problemelor de mai jos.
În ceea ce privește textul celei de-a V-a Conferințe
Presinodale Ortodoxe, care a avut loc în perioada 10-17 octombrie 2015 la
Geneva, Chambésy, și care este intitulată „Relațiile Bisericilor Ortodoxe cu
întreaga lume creștină”, trebuie să declar următoarele:
Sînt absolut de acord cu primele trei articole ale
textului. Cu toate acestea, în ceea ce privește articolele 4 și următoarele,
trebuie să observăm că: atunci cînd Biserica Ortodoxă se roagă – cum face
întotdeauna – „pentru unirea tuturor”, cred că are în vedere întoarcerea, în
unire cu ea, a tuturor celor care s-au despărțit și s-au îndepărtat, precum
ereticii și schismaticii. Această revenire are loc după ce au renegat erezia
sau schisma lor. După ce au părăsit acestea, ei sînt încorporați în Biserica
Ortodoxă și se alătură ei – se unesc cu ea – prin pocăință și cerințele
stabilite de sfintele canoane.
Biserica Ortodoxă a lui Hristos nu a pierdut
niciodată „unitatea de credință și de împărtășire în Sfîntul Duh” și nu acceptă
teoria restaurării unității „celor care cred în Hristos”, deoarece ea crede că deja
există unitatea respectivă între cei care sînt copiii săi botezați. Această
unitate există între ei și cu Hristos, în credința cea dreaptă [a Bisericii],
care nu există în rîndul ereticilor și a schismaticilor. Acesta este motivul
pentru care Biserica vrea ca ei să se întoarcă în sînul Ortodoxiei prin
pocăință.
Cred că ceea ce este menționat în articolul 5 cu
privire la „unitatea pierdută a creștinilor” este o greșeală, deoarece
Biserica, ca popor de credincioși ai lui Dumnezeu, uniți între ei și cu Capul
Bisericii, Care este Hristos, nu a pierdut niciodată această unitate a sa și,
prin urmare, nu are nevoie să o regăsească, sau încă să o caute, aceasta
deoarece a existat dintotdeauna și va exista, din moment ce Biserica lui
Hristos nu a încetat și nu va înceta niciodată să existe. S-a întîmplat ca
grupuri, sau popoare, sau persoane izolate, să părăsească trupul Bisericii. Or,
aceasta dorește și trebuie să lucreze într-un spirit misionar pentru ca aceștia
să se întoarcă în pocăință, pe calea canonică, în Biserica Ortodoxă. Aceasta
înseamnă că nu există alte Biserici, ci doar erezii și schisme, dacă vrem sa
fim corecți în formulările noastre. Expresia „pentru restaurarea unității
creștine” este eronată, deoarece unitatea creștină – și anume membrii Bisericii
lui Hristos – n-a fost niciodată sfîșiată, din moment ce aceștia rămîn uniți cu
Biserica. Separarea de Biserică – și abandonarea Bisericii, din păcate – s-a
întîmplat de multe ori prin erezii și schisme, dar pierderea unității interne a
Bisericii nu s-a produs niciodată.
Mă întreb de ce în text se fac referiri multiple la
„Biserici” și „Confesiuni”? Care este diferența dintre ele și ce element le
caracterizează pentru ca unele să fie numite „Biserici” și altele „Confesiuni”?
Care Biserică este cea care este eretică, care este cea care constituie un grup
sau o confesiune schismatică? În ceea ce ne privește, noi mărturisim o singură Biserică, iar toate celelalte sînt
erezii și schisme.
Considerăm că atribuirea titlului „Biserică”
comunităților eretice sau schismatice este teologic, dogmatic și canonic
absolut greșită, pentru că una este Biserica lui Hristos, așa cum este
menționat în articolul 1, și o comunitate sau un grup eretic sau schismatic nu
poate fi numit de noi Biserică. Doar Biserica Ortodoxă poate să fie [numită
astfel – n.tr.].
Nimic din acest text nu menționează că singura cale
care conduce la unitate cu Biserica este doar întoarcerea ereticilor sau
schismaticilor, în pocăință, la Una, Sfîntă, Sobornicească și Apostolească
Biserica a lui Hristos, Care, în conformitate cu articolul 1, este Biserica
noastră Ortodoxă.
Referirea la înțelegerea „tradiției Bisericii
primare” dă impresia că există o diferență ontologică între Biserica primară,
a celor șapte Sfinte Sinoade Ecumenice, și continuarea sa autentică pînă în
prezent, în care se află Biserica noastră Ortodoxă. Noi credem că absolut nici
o diferență nu este între Biserica secolului XXI și cea din primul secol, căci
una dintre trăsăturile distinctive ale Bisericii, pe care o mărturisim în Crez,
este că Acesta este apostolică.
La articolul 12 se menționează că scopul comun al
dialogului teologic este „restabilirea finală a unității în adevărata credință
și în iubire”. Impresia care se creează este că noi, ortodocșii, cautăm
restabilirea în adevărata credință și unitatea de dragoste, ca și cum am fi
pierdut-o, și că încercăm să o găsim în dialogurile teologice cu eterodocșii.
Consider că această teorie este teologic inadmisibilă de către noi toți.
Referirea textului la „Consiliul Mondial al
Bisericilor”[CMB] îmi oferă posibilitatea să definesc poziția mea cu privire la
diverse evenimente sincretiste anti-canonice care au avut loc, din timp în
timp, și, de asemenea, față de numele lui [CMB – n. tr.], pentru că, în el,
Biserica Ortodoxă este considerată ca „una dintre Biserici”, sau o ramură a
unei Bisericii care caută și luptă pentru realizarea ei în el. Dar pentru noi,
singura și unica Biserică a lui Hristos este cea pe care o mărturisim în Crez.
În ceea ce privește ideea că salvarea credinței
ortodoxe autentice este asigurată numai de către sistemul sinodal. care este
„judecătorul competent și ultim în materie de credință” [articolul 22 – n. tr.],
conține un grad de exagerare, care nu este conform cu adevărul. Într-adevăr, în
istoria bisericească, numeroase Sinoade au mărturisit și au legalizat dogme
false și eretice, în timp ce oamenii credincioși le-au respins și au salvat
credința ortodoxă, făcînd-o să triumfe. Nici un Sinod fără poporul credincios –
pliroma Bisericii – și nici poporul fără Sinodul episcopilor săi nu se pot
considera ca Trupul și Biserica lui Hristos, și să exprime corect experiența și
doctrina Bisericii.
Am înțeles, Preafericite și Preasfințiți frați
Sinodali, că expresii dure și jignitoare nu pot să apară în textele
ecleziastice contemporane și că nimeni, cred, nu vrea expresii de acest tip. Cu
toate acestea, adevărul trebuie să fie exprimat cu exactitate și claritate
întotdeauna, în mod natural, cu discernămînt pastoral și iubire adevărată față
de toți. Avem, de asemenea, datoria față de toți frații care sînt în erezii și
schisme să fim absolut sinceri cu ei și, cu dragoste și durere, să ne rugăm și
să facem totul pentru întoarcerea lor la Biserica lui Hristos.
Cu smerenie gîndesc că textele de o asemenea
importanță și greutate reieșite din Sfîntul și Marele Sinod al Bisericii
Ortodoxe trebuie să fie redactate cu grijă și formulate cu toată precizia
teologică și canonică, în așa fel încît să nu se ivească definiții și
declarații care nu sînt clare și adecvate formulării teologice, precum și
formulări eronate care pot duce la interpretări dăunătoare și la alterări ale
adevăratului punct de vedere al Bisericii Ortodoxe. Mai mult decît atît, un
Sinod, pentru a fi validat canonic, nu trebuie în nimic să se separe de duhul
și doctrina Sfintelor Sinoade care l-au precedat, precum și de învățătura
Sfinților Părinți și a Sfintelor Scripturi, și nu trebuie să lase să se
aștearnă nici o umbră asupra formulării adevărului de credință.
Cînd grupările eretice și schismatice au fost numite
Biserici de Sfinții noștri Părinți, cînd și unde în textele sfintelor canoane
și în definițiile Sinoadelor Ecumenice sau locale?! Dacă ereziile sînt
Biserici, unde este Una și Singura Biserica a lui Hristos și a Sfinților
Apostoli?!
Mai mult decît atît, îmi exprim cu smerenie dezacordul
cu privire la abolirea practicii tuturor Sfintelor Sinoade Ecumenice și locale în
vigoare pînă în prezent, în care se dorea ca fiecare episcop să poată dispune
de propriul său vot. Nu a existat niciodată problema acestei scheme: un vot
pentru o Biserică – ceea ce face ca membrii Sfîntului și Marelui Sinod, cu
excepția Întîistătătorilor, să fie elemente pur decorative, lipsindu-i de
dreptul de vot. Mai am și alte neînțelegeri și obiecții cu privire la alte
puncte ale textelor, dar nu vreau să obosesc mai mult cu acest lucru și mă
limitez la temele pe care le consider de cea mai mare importanță, față de care
îmi exprim dezacordul, punctul vedere și credința mea.
Nu doresc prin ceea ce am scris să întristez pe
nimeni și nu vreau să se considere că dau o lecție sau că-i judec frații și
Părinții mei în Hristos. Pur și simplu, simt nevoia de a exprima ceea ce
conștiința mea îmi cere.
Solicit ca opiniile mele să fie luate în considerare
în actele Sfîntului Sinod.
Cerînd sfintele voastre rugăciuni, rămîn smeritul
vostru frate în Hristos,
† Athanasie de Limassol
Acest părinte Athanasie se dovedeşte o mare personalitate trăitoare a Bisericii. În cuvintele lui, arată în toate chipurile că noi, cei credincioşi de azi, pierdem din vedere tocmai esenţa ortodoxiei - dragostea.
RăspundețiȘtergere"În Biserică se dezvoltă o relație, o relație personală a omului cu Hristos, nu cu învățătura lui Hristos, nu cu Evanghelia. Evanghelia este ceea ce ne ajută să ajungem la dragostea lui Hristos. Când vom ajunge la dragostea lui Hristos, nu va mai trebui Evanghelia. Nimic nu ne va mai trebui. Aceasta le oprește pe toate. Rămâne numai legătura omului cu Dumnezeu. Aceasta este diferența Bisericii de religie. Religia te învață să-ți faci îndatoririle tale, așa cum erau închinătorii la idoli.
Un exemplu: Am mers la locurile de închinare, ne-am închinat, am pus niște bani în cutie, am lăsat lumânări, untdelemn, pomelnice cu nume, prescuri, totul. Acestea constituie îndatoriri religioase. Cu toate acestea inima noastră nu s-a schimbat deloc. S-a sfârșit vremea îndatoririlor noastre, însă am rămas la fel cum am fost mai înainte. Gata să-i atacăm pe ceilalți, gata să protestăm, gata să ne oțărâm ca și mai înainte. Nu se schimbă inima noastră. Nu dobândim legătura cu Hristos. Și aceasta pentru că ne rezumăm numai la îndatoriri, la îndatoririle religioase."
Textul se poate citi pe https://sfantulmunteathos.wordpress.com/category/parinti-duhovnicesti/athanasie-de-limassol/
Pr.Aldea vb despre termenul ciudat : panortodox. Eu as adauga alt termen ciudat : biserica autocefala.
RăspundețiȘtergereUna peste alta Sinod Ecumenic este un termen controversat.
Sinoadele tinute in ABSENTA NECALCEDONIENILOR au fost ecumenice ?
Mai mult, o biserica politizata mai poate fi numita spirituala ?
Toti istoricii care se ocupa de bimilenara istorie a Bisericii stiu ca Marea Schisma a fost ambitie politica DE AMBELE PARTI.
Oricat ar vrea unii sa vb despre dogme de tot felul care ar sta la baza rupturii. Care dogme chestionate serios fac doar obiectul unor sinoade LOCALE. Perfect valide. Si dogmele si sinoadele.
Si in toata povestea asta tenebroasa laicii mor de drum lung. Caci cei care vand marar si izma la suprapret considera pastoritul o meserie demodata in era IT.