INDICE DE NUME
Am primit și dau mai departe...
COPIII BODNARIU – AI CUI SÎNT EI?
Tragedia
dureroasă cu care se confruntă familia Bodnariu, dar şi alte familii românești cărora copii le-au fost răpiţi de autorităţile norvegiene, continuă să impună
subiecte noi de discuţie. Şi asta e un lucru bun. Am discutat nu demult despre
disciplinarea copiilor. Observăm că în presă şi dezbaterile media din România
se discută tot mai mult despre familie, copii, creşterea copiilor şi relaţiile
dintre copii şi părinţi. Azi discutăm un subiect nou, dar la fel de relevant şi
care trebuie să ne pună pe gînd şi pe noi, românii: Ai cui sînt copiii?
Ai cui sînt copiii?
Dacă vi se pare ridicol ori banal acest titlu, insistăm să
aveţi răbdare şi să citiţi cu atenţie. Bulversările valorice din ultima
generaţie apărute în Occident le priveam în România – şi unii dintre
noi le privesc în continuare – ca pe nişte aberaţii
tranzitorii. Am tot atenţionat din
2006 încoace – și continuăm să
atenţionăm – că aceste răsturnări valorice nu sînt tranzitorii, nu pot fi asemuite
unei dureri de cap trecătoare, ci tind să aibă un caracter normativ – adică tind să
devină ceea ce sociologii numesc „noul normal”. Normalizarea non-valorilor occidentale, eufemistic şi pe nedrept
numite „valori europene”, se face în
speţă prin instituţiile europene, aşa cum dovedim periodic cînd comentăm rezoluţii ori
proiecte legislative demarate în Parlamentul European, Consiliul Europei,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi Organizaţia Naţiunilor Unite.
Întrebarea pentru noi, ca români, este dacă românii vor accepta
ca aceste
inversiuni valorice să transforme cultura şi civilizaţia noastră, valorile
noastre creştine şi tradiţionale. În cazul în care instituţiile europene
reuşesc să transforme non-valorile în directive normative, prăbuşirea familiei,
a căsătoriei – şi, în final, a civilizaţiei – va deveni o
realitate şi în România.
În acest context, deci, discutăm întrebarea de
astăzi: Ai cui sînt copiii? Întrebarea are
de-a face cu una
dintre non-valorile care
se impun tot mai mult în cultura şi legislaţia occidentală, şi anume: copiii nu aparţin neapărat
părinţilor biologici, ci celor care pot să le asigure un trai mai bun, un mediu
material mai ridicat. Cu cîţiva ani în urmă se dezbătea în Consiliul
Europei o convenţie europeană a drepturilor copilului care atenua rolul
părinţilor biologici în creşterea copiilor şi accentua tocmai inversul. În
sociologie şi jurisprudenţă reversul familiei fondate pe relaţiile biologice între
părinţi şi copii este numit social
parenting („părinţi sociali”) sau psychological parenting („părinţi
psihologici”). Conform
acestor doctrine, copiii nu
aparţin părinţilor biologici, ci celor care îi cresc ori au abilitatea financiară
să îi crească. Din fericire, propusa convenţie europeană, împinsă din spate de Suedia şi
Norvegia, a eşuat.
Cum am ajuns aici?
Cum s-a ajuns aici? În primul rînd prin nepăsarea celor
cărora trebuia să le pese. La început a fost divorţul. Noul soţ ori noua soţie cereau ca
fiii şi fiicele celuilalt soţ ori celeilalte soţii să
devină copiii lor. Cereau ca relaţiile parentale între copiii fostului soţ ori fostei soţii şi
părinţii lor biologici să fie eliminate pentru a permite noului soţ ori noii soţii să adopte
aceşti copii. Raţionamentul a fost că noii părinţi îi îngrijesc şi investesc în copiii biologici ai unor
părinţi naturali care acum
lipsesc din viaţa copiilor lor. La început tribunalele au ezitat să accepte
teoria aceasta, dar în timp unele dintre ele au cedat şi au validat-o.
După divorţ, au urmat pretenţiile celor care trăiau în
concubinaj, unde unul dintre adulţi avea copii biologici şi celălalt pretindea să
i se permită să fie şi el (ori ea) părintele aceloraşi copii, pe motiv ca şi ei (ea) contribuie financiar şi emoţional la creşterea lor.
În timp, tribunalele au
cedat şi acestei presiuni. După divorţ şi concubinaj, a urmat revoluţia homosexuală, homosexualii
pretinzînd să aibă şi ei dreptul
la a avea copii, prin adopţie, cu toate că, clar fiind, ei nu pot, la nivel
biologic, să îi aducă pe lume. Parteneriatele civile şi căsătoriile homosexuale
au avut ca efect principal eliminarea procreaţiei ca justificare a căsătoriei naturale între bărbat şi
femeie. O dată înscrisă
irelevanța procreaţiei ca motivaţie
pentru păstratea
căsătoriei tradiţionale în legi ori în deciziile unor tribunale supreme, cum ar fi cele din
Canada ori Statele Unite, lumea
occidentală a intrat pe o pistă foarte alunecoasă. Practic, în spaţiul
occidental nu mai există nici un argument convingător în favoarea căsătoriei
naturale ori a familiei naturale – care consistă dintr-un bărbat, dintr-o femeie şi din copiii lor biologici.
Tocmai aici se încadrează, din punct de vedere
ideologic şi ca stil de creştere a copiilor, victimizaţii copii ai lui Marius
şi Ruth Bodnariu. Norvegia a
ales să acorde primordialitate „varietăţilor de familii”, legalizînd căsătoriile şi adopţiile homosexuale. O
consecinţă logică a acestei politici fără minte este tot mai pregnanta teorie că nici copiii nu
mai aparţin, neapărat, părinţilor lor biologici. Principalul instrument ori
agenţie de stat prin care Norvegia pune în practică ideologia secularistă a
familiei este inumanul şi odiosul Barnevernet.
Familia intenţională
O dată demarată această confuzie cu privire la „ai cui sînt copiii”, ea nu poate decît să se extindă. În urmă cu cîţiva ani, The Institute
for American Values din New York a publicat un dosar extrem de interesant şi de important
privind familia intenţională (the
intentional family). Terminologia
aceasta identifică, se pare,
ultimul val în agresiunea societăţii seculare împotriva relaţiilor biologice
între părinţi şi copii. Unii sociologi occidentali văd în familia intenţională
o versiune superioară familiei tradiţionale. În familia tradiţională copiii se
nasc cînd natura şi firescul lucrurilor decid, adică soţia devine însărcinată, iar după nouă
luni naşte. În contrast, familia intenţională e familia planificată, unde cei
care alcătuiesc familia, evident nu neapărat bărbatul şi femeia uniţi în
căsătorie, decid cum, cînd, şi cîţi copii să aibă. E mai bine aşa, zic sociologii, pentru că asta
permite femeilor şi bărbaţilor să-şi planifice viaţa, cariera, şi să-şi
chivernisească banii.
Studiul lui Institute for American Values identifică diferite
categorii de „familii” unde relaţiile
biologice dintre părinţi şi copii nu mai decid ai cui sînt copiii.
O primă categorie
e „surogatul”, unde cei care plătesc să li se facă un copil sînt
declaraţi părinţii copilului, iar femeii purtătoare, care la urma urmelor este
mama biologică a copilului, nu i se recunoaşte dreptul de părinte biologic. În
categoria aceasta intră homosexualii şi bogaţii care preferă să plătească femei sărace să le
aducă copii pe lume.
A doua categorie
sînt bărbaţii care îşi vînd materialul genetic femeilor necăsătorite, ori fetele care
îşi vînd ovulele cuplurilor căsătorite care nu pot avea copii. În aceste
situaţii, nici bărbaţii și nici fetele nu
sînt recunoscuţi/recunoscute de lege
ca părinţi biologici ai copiilor care vin pe lume. Nu demult ziarul britanic Daily Mail comenta despre un bărbat
britanic care a devenit tatăl biologic a peste 800 de copii, donîndu-şi
materialul genetic, dar nu e tatăl lor legal (vezi aici).
A treia categorie – şi poate cea mai bizară – de familie
intenţională a apărut în San Francisco cu cîţiva ani în urmă: un grup de
persoane încheie un contract de convieţuire care determină, printre altele, ai
cui sînt copiii. Exemplul dat de studiu era al unui grup de mai multe persoane
care trăiau împreună, homosexuali, lesbiene, bisexuali şi heterosexuali.
Relaţiile sexuale între ei erau reglementate în scris prin contract. Împreună
decideau care femei vor rămîne însărcinate, cu cine, şi ai cui vor fi copiii
care se vor naşte. Tot prin contract erau reglementate alte detalii, cum ar fi
contribuţiile financiare pentru creşterea copiilor sau cine va sta cu copiii acasă cînd sînt bolnavi.
Rădăcinile acestei erezii
Rădăcinile acestor asalturi diabolice împotriva
părinţilor biologici nu sînt recente. Le depistăm încă din Antichitate. Dacă Sfintele Scripturi numesc copiii un
dar din partea lui Dumnezeu, grecii antici gîndeau altfel. Plato pare să fi fost primul gînditor în opinia
căruia copiii nu aparţin părinţilor, ci comunităţii. Copiii trebuie luaţi de la părinţi de la o vîrstă fragedă şi daţi
comunităţii, să fie educaţi
de comunitate, nu de familia
biologică, zicea el în Partea V a cărţii lui Republica.
Feministele moderne au adoptat această axiomă, iar statele
occidentale o promovează la
nivel legislativ. De exemplu, în 2005, după ce Canada a legiferat căsătoriile
homosexuale, a modificat legislaţia familiei, eliminînd apelaţia de „părinte natural”, adică
biologic, şi înlocuind-o cu termenul de „părinte legal” (legal parent).
Legalizarea căsătoriilor homosexuale în Statele Unite a avut un efect similar.
Pînă în prezent, 19 state americane
au abolit conceptul de natural parent („părinte natural”) şi l-au înlocuit cu legal parent („părinte legal”). În Marea Britanie vedem, în numele egalităţii
între „familii”, interzicerea
folosirii la şcoală a termenilor de „mamă” ori „tată” şi înlocuirea lor cu termenul generic de „părinte”, pentru a nu-i „ofensa” pe copiii cu două mame ori doi tați. Printre apologeţii avangardisti care promovează
anihilarea relaţiilor biologice între părinţi şi copii ca fundament legal
pentru definirea familei, notabili sînt politologii americani Amy Gutmann şi
Stephen Macedo. Aceştia, dar şi alţii ca ei, au în comun negarea autorităţii părinteşti
naturale în creşterea şi educarea copiilor lor biologici. Cei mai în vîrstă
dintre noi îşi amintesc că aceasta a fost, de fapt, şi ideologia politicii comuniste a familiei
promovată în România totalitară a secolului trecut.
Copiii ne sînt confiscați de stat
Legiferînd căsătoriile homosexuale, statul a
confiscat, expropriat, naţionalizat, dacă vreţi, instituţia căsătoriei, iar
acum face la fel cu produsul natural şi cel mai preţios al căsătoriei – copiii –, transformîndu-i pe toţi în victime şi bastarzi, pentru a folosi
expresia lui Douglas Farrow, profesor la Universitatea McGill din Montréal, din
cartea lui, publicată în
2007, Nation of Bastards. Essays on the
End of Marriage (Naţiune de bastarzi. Eseuri privind
sfîrşitul căsătoriei). O variantă
apropiată a acestei gîndiri e reflectată şi în decizia lui CEDO din 2006 în
cazul Konrad v. Germany, care a respins
drepturile părinţilor de a-şi educa și instrui copiii în conformitate cu valorile morale personale.
De acum înainte familia, căsătoria şi „ai cui sînt copiii” devin instituţii şi discuţii exclusiv etatiste, pe care statul le construieşte după plac. Această
perspectivă e cunoscută sub numele de „perspectiva constructivistă” a familiei, pentru că statul – nu natura şi
firea lucrurilor – o defineşte.
Avalanşa împotriva relaţiilor biologice de familie se
intensifică. Numărul
intelectualilor, al profesorilor de drept, al sociologilor, al judecătorilor,
al politicienilor, al legiuitorilor care cer eliminarea relaţiilor biologice ca
fundament al familiei e în creştere vertiginoasă. Asta se reflectă în numărul
crescînd de comentarii, legi, ori cărţi care se publică în sprijinul
distrugerii familiei biologice ori nucleare. Notam că în 2013 New York
University Press a publicat What Is Parenthood? Contemporary
Debates About the Family (Ce înseamnă a fi părinte?
Dezbateri contemporane privind familia). Din nefericire, nu am avut ocazia să citim cartea, dar o simplă
aruncare de privire asupra subiectelor tratate în ea şi a titlurilor capitolelor
îţi face rău (exemple: „A diversity
approach to parenthood în family life and family law”; „Uncoupling marriage and parenting”; „The other side
of the demographic revolution: social policy and responsible parenthood” etc.).
O temă centrală a cărţii e definiţia paternalității pe care o propune (pag. 3): It defines
parenthood more by reference to the quality of the relationship – or, to use a
psychological concept, attachment – between adult and child than to whether a
marital relationship exists between two opposite-sex adults or a biological ţie
between adult and child. It recognizes that adult-adult intimate relationships
often produce and may be linked to parent-child bonds, as în marriage. However,
it also recognizes that adult-adult intimate bonds are not always the anchor of
parent-child bonds; some parent-child bonds form and flourish outside of
marriage or other adult intimate relationship („[Cartea] defineşte paternalitatea mai mult prin referinţa la calitatea
relaţiei – ori, pentru a folosi un concept din psihologie, ataşamentului – între persoană adultă şi copil decît prin referinţa la existenţa
unei relaţii de căsătorie între adulţi de sex opus ori legături biologice între
persoana adultă şi copil. Recunoaşte că relaţiile intime
între adulţi deseori produc şi pot fi legate de ataşamentul între persoana adultă şi copil, de exemplu în căsătorie. Însă ea recunoaşte și că relaţiile între adulţi nu sînt întotdeauna
ancora ataşamentului între persoana adultă şi copil; unele relaţii între ei se formează
şi se dezvoltă şi în afara căsătoriei ori a relaţiilor de intimitate între
adulţi").
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
A se vedea, pe Platforma ROST: „Propaganda legalizării poligamiei și a abolirii complete a căsătoriei”
Evidenta bunului simt nu mai e de ajuns: ca sa fie recunoscut si creditat ca atare, firescul trebuie astazi... demonstrat! Traim deja in cea mai perversa dintre lumile posibile. Pe langa ce se intampla acum in jurul nostru, Sodoma si Gomora n-au fost decat niste copilarii!
RăspundețiȘtergere