Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2005
DE LA FACERE LA APOCALIPSĂ
Dr. Alexandros Kalomiros
despre destinaţia omului şi a lumii
Prezentînd pe scurt, în numărul trecut, micul volum Against False Union [1],
spuneam că opera rămasă de la dr. Alexandros Kalomiros (m. 1990), fără să fie foarte întinsă, reprezintă
una dintre cele mai interesante contribuţii laice la teologia neopatristică a
secolului trecut. Ortodox refractar oricărui compromis cu vremurile şi critic
necruţător al deviaţiilor apusene, el rămîne unul dintre adversarii cei mai
radicali ai tendinţelor de ideologizare a religiei (în continuitatea nefastă a
raţionalismului scolastic). Tocmai de pe această poziţie s-a pronunţat ferm
împotriva „falsei uniri bisericeşti”, a ecumenismului prost înţeles. Mai densă
teologic – şi probabil mai durabilă în timp – ni se înfăţişează însă partea exegetică
şi apologetică a scrisului său, care cuprinde, dincolo de curajoasele şi
destul de pertinentele sale interpretări scripturistice, o subsecventă teologie
ortodoxă a ştiinţei, deosebit de utilă în contextul contemporan, cu atît
mai mult cu cît vine din partea unui profesionist al ştiinţei [2].
Noul volum apărut în româneşte [3], intitulat editorial De la
Facere la Apocalipsă, cuprinde tocmai această din urmă parte a scrisului
său, incluzînd patru texte: două referitoare la referatul biblic despre creaţia
lumii şi a omului, în speţă la aşa-numitul hexaemeron (Cele şase
dimineţi şi Sfatul cel Veşnic), iar două referitoare la destinul
eshatologic al lumii şi al omului (Rîul de foc şi Slava materiei).
Trebuie precizat că ediţia nu o repetă pe cea
a diac. Ioan I. Ică jr. de acum 8 ani [4], ci oferă o traducere nouă (realizată de pr. Ion Constantin) şi
adăugită (cu textul intitulat Cele şase dimineţi, care, deşi reprezintă
o variantă a Sfatului cel Veşnic, aduce şi unele precizări şi nuanţe în
plus, întregind şi consolidînd expunerea generală).
Cele şase dimineţi sînt traduse după versiunea
engleză din 1997: „The six dawns” (Cuvîntul înainte care precede textul fiind
un fragment dintr-o scrisoare a dr. Alexandros Kalomiros datată 9 martie 1974
şi adresată din Thessalonik ca răspuns întrebărilor unei mănăstiri ortodoxe din
Statele Unite).
Sfatul cel Veşnic, reprezentînd o
alocuţiune la Conferinţa Ortodoxă de la Mount Holy Springs (1981), s-a tradus
după The Christian Activist. A Journal of Orthodox Opinion (ed. Frank Schaeffer), Mt. Hermon CA, volume 11, Fall/Winter 1997.
Rîul de foc, text
prezentat la Conferinţa Ortodoxă de la Seattle (1980), s-a tradus tot după
textul englez din The Christian Activist. A Journal of Orthodox Opinion,
Mt. Hermon CA, volume 10, Winter/Spring, 1997.
Slava materiei (de fapt,
un fragment epistolar) s-a tradus, ca şi în ediţia sibiană, după versiunea
franceză din La Lumière du Thabor (Fraternii Orthodoxe S. Gregoire
Palamas), Paris,
nr. 5/1985, pp. 80-93.
Interpretarea hexaemeron-ului,
deşi aduce perspective noi şi amendează cîteva poncifuri ale exegezei curente
(cum ar fi, de pildă, interpretarea versetului întîi, unde prin cer ar trebui
să se înţeleagă „creaţia nevăzută”, adică lumea îngerilor), se sprijină
permanent şi atent pe textul biblic şi pe exegezele Sfinţilor Părinţi (în
special Sfîntul Grigorie de Nyssa, Sfîntul Vasile cel Mare şi Sfîntul Ioan Gură
de Aur). Principiul călăuzitor este, de altfel, clar formulat: „putem studia şi examina Scriptura
numai înăuntrul Tradiţiei Bisericii”. Cu toată poziţionarea
tradiţionalistă, autorul nu intenţionează însă o frondă neapărată cu ştiinţa
(pe care ştie a o preţui cu măsură, iar în anumite puncte îi evidenţiază
perfecta armonie cu Revelaţia): „Nu e vorba aici de nici o opoziţie faţă de ştiinţa umană, fiindcă
şi aceasta e un dar al lui Dumnezeu. «El a dat oamenilor ştiinţă, ca să fie
slăvit în faptele Sale cele minunate» (Isus Sirah 38, 6). Antiteza e mai
degrabă faţă de înţelepciunea omenească [...]. Ştiinţa e cunoaşterea lucrurilor
pe cît e cu putinţă omului, înţelepciunea omenească e însă o încredere care se
autoamăgeşte”.
Ca şi dr. Nicolae C. Paulescu la noi [5], dar cu mai mult instrumentar teologic şi cu mai multă puritate
ortodoxă, dr. Alexandros Kalomiros e un antidarwinist. Viziunea sa
creaţionistă nu exclude însă aprioric orice formă de evoluţie, el deschizînd o
interesantă şi convingătoare cale de mijloc între creaţionism şi evoluţionism,
întemeiat nu pe dezvoltări filozofico-raţionaliste à la Teilhard de Chardin, ci
– încă o dată – chiar pe autoritatea patristică: „Cum vom numi acest progres
al creaţiei în timp, dacă nu evoluţie? Sfîntul Grigorie al Nyssei e foarte clar
în această privinţă: «Omul a fost făcut ultimul, după plante şi animale, fiindcă
natura urmează o cale care conduce la desăvîrşire în mod treptat... Astfel
natura, adică feluritele însuşiri ale vieţii, urcă treaptă cu treaptă, de la
formele cele mai mici şi pînă la desăvîrşire... Legiuitorul
a prevăzut o necesară succesiune a lucrurilor, pentru ca lucrul ultim să fie şi
cel desăvîrşit»”. În concluzie, „chiar dacă azi evoluţioniştii sînt atei şi
cred într-o evoluţie oarbă şi întîmplătoare, fără voia şi lucrarea lui Dumnezeu,
noi nu trebuie să respingem evoluţia însăşi. [...] Citiţi cu atenţie primul
capitol al cărţii Facerii şi veţi vedea că aici creaţia e descrisă exact
aşa cum o descrie ştiinţa modernă. Singura deosebire e aceea că Biblia
foloseşte mai puţine cuvinte. Dar fiţi atenţi să nu confundaţi ştiinţa pură cu
diversele teorii filozofice care caută să explice faptele descoperite de
ştiinţă. Faptele (ştiinţa pură) sînt una, iar explicaţia faptelor (filozofia)
e alta. [...] Nu trebuie să confundăm evoluţia (ca fapt) cu teoriile
evoluţioniste. Acestea sînt concepţii omeneşti – nu întotdeauna ateiste, dar
întotdeauna umane şi raţionaliste – al căror scop e de a explica cum anume a
avut loc evoluţia. Sînt multe teorii ale evoluţiei. Teoria lui Darwin este una,
teoria lui Lamarck este alta, teoria lui De Vries este alta”.
În ce priveşte problema eshatologică, şi în special cea a
Judecăţii finale, a Raiului şi Iadului, dr. Kalomiros scrie sub puternica
încredinţare că „mîntuirea noastră sau moartea noastră veşnică nu ţin de
hotărîrea lui Dumnezeu, ci de hotărîrea noastră, de hotărîrea
voinţei noastre libere, pe care Dumnezeu o respectă în chip absolut”. Prin
urmare, „să nu ne amăgim încrezîndu-ne în iubirea lui Dumnezeu. Primejdia nu vine de la Dumnezeu; vine de la noi înşine”.
Rîul de foc este, probabil, cel mai celebru dintre textele
autorului grec. Făcînd din el cheia întregii sale exegeze apocaliptice,
dr. Kalomiros se întîlneşte profund şi esenţial mai ales cu Sfîntul Isaac
Sirul, marele teolog mistic al „biciului iubirii” [6]: „Acest rîu
de foc este rîul care «curge din Eden ca să ude raiul». E rîul harului lui
Dumnezeu, care îi udă pe sfinţii lui Dumnezeu dintru începuturi. Într-un cuvînt, este revărsarea iubirii lui Dumnezeu către creaturile
Sale. Iubirea este foc. Oricine iubeşte, ştie asta. Dumnezeu este iubire,
aşadar Dumnezeu este foc. Şi focul îi mistuie pe toţi cei ce nu sînt foc ei
înşişi, şi îi face strălucitori şi luminoşi pe toţi cei ce sînt foc în ei
înşişi”.
Ceea ce omul modern pare să fi uitat – iar dr. Al.
Kalomiros reaminteşte cu patos teologal şi profetic – este că defecţiunea morală
atrage după sine defecţiunea ontologică: fiinţa umană se salvează
sau se pierde prin propria ei libertate – în faţa căreia Dumnezeu
Însuşi Se face neputincios (după un temerar cuvînt patristic).
Răzvan CODRESCU
[1] În româneşte: Împotriva
falsei uniri bisericeşti, Editura Christiana, Bucureşti, 2005. [Textul de
prezentare poate fi citit şi aici – Nota Blog]
[2] Reamintesc că, după studii medicale în Grecia şi Elveţia, dr.
Alexandros Kalomiros a funcţionat ca chirurg ortoped în Thessalonik.
[3] Şi prefaţat prin textul de faţă. [Nota Blog]
[4] Dr. Alexandros Kalomiros, Sfinţii Părinţi despre originile
şi destinul omului şi cosmosului, traducere şi postfaţă de diac. Ioan I.
Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 1998.
[5] Cf. îndeosebi Nicolae C. Paulescu, Noţiunile de
„suflet” şi „Dumnezeu” în fiziologie, ediţie îngrijită, prefaţă şi repere
bio-bibliografice de Răzvan Codrescu, Editura Anastasia, Bucureşti, 1999, şi
volumul intitulat Doctorul Nicolae C. Paulescu sau Ştiinţa mărturisitoare,
crestomaţie, note şi tablou bio-bibliografic de Răzvan Codrescu, Editura
Christiana, Bucureşti, 2002 (cu texte de şi despre N. C. Paulescu). [Crestomaţia a fost reeditată în 2009 – Nota Blog]
[6] „Iar eu zic
că cei chinuiţi în gheenă – spune Sfîntul Isaac Sirul – vor fi biciuiţi de
biciul iubirii. Şi ce chin mai amarnic şi mai cumplit este decît chinul
dragostei! Adică cei ce simt că au greşit faţă de dragoste suferă acolo un chin
mai mare decît orice chin, fie el cît de înfricoşător. Căci tristeţea
întipărită în inimă de păcatul faţă de dragoste e mai ascuţită decît orice
chin. E nebunie să socotească cineva că păcătoşii se lipsesc în gheenă de
dragostea lui Dumnezeu. Dragostea este odrasla cunoştinţei adevărului care,
după mărturisirea de obşte, s-a dat tuturor. Dar dragostea lucrează prin
puterea ei în două feluri: pe păcătoşi îi chinuieşte, cum se întîmplă şi aici
unui prieten din partea prietenului; iar pe cei ce au păzit cele cuvenite îi
veseleşte. Şi aceasta este, după judecata mea, părerea de rău sau chinul din
gheenă”.
* Răzvan Codrescu, "De la Facere la Apocalipsă. Dr. Alexandros
Kalomiros despre destinaţia omului şi a lumii", în Puncte cardinale, anul XV, nr. 11/179, noiembrie 2005, p. 16
(rubrica "Revelaţie şi ştiinţă").
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul Paulescu văzut cu ochii altora”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – “Political correctness?” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea patristică a Psalmului
50” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia isihastului în lume” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma «antisemit»?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala Mîntuirii Neamului...”
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea Dinescu între ignoranţă şi abjecţie”
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – “August roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia» de la 23 august văzută prin
ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care mişcă lumile” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita rugăciune” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – “Păcatul lui Onan” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – “Dante, Infernul, Cîntul XXXIV”
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – “Acatistul Sfinţilor Români din
închisori” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – “Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – “Tentative de purificare” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVIII) – “La despărţirea de Papa Ioan Paul II...” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIX) – “Cine a fost Teodor M. Popescu?” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CX) – “Cuvînt prevenitor despre idolatrie şi magie” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXI) – “Cultul eroilor la români” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXII) – “Miza unui linşaj mediatic” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXIII) – “Biblia lui Robespierre” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXIV) – “Imoralitatea apartenenţei la francmasonerie” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXV) – “Împotriva
falsului ecumenism” (2005)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu