Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2003
CĂLĂTORIE ÎN
"BURICUL PĂMÎNTULUI"
Că poporul român se
trage din daci şi din romani – iată un lucru pe care astăzi nu-l mai contestă
aproape nimeni. Contestabil devine că, în halul în care am ajuns, la
coada întregii Europe, sub nivelul bulgarilor şi la paritate cu albanezii
(fraţii noştri traci!), mai păstrăm ceva din virtuţile străbunilor, pe care le
invocăm întruna. Cu cît degenerăm mai tare, cu atît ne refugiem mai mult în
exaltarea compensatorie a unui trecut pe care am încetat demult să-l mai
onorăm, nemaireuşind decît să-l mistificăm ostentativ, cu o adevărată vocaţie a
ridicolului. Căci ridicolul se naşte inevitabil din discrepanţa între ceea ce sîntem şi ceea ce ne pretindem, între precaritatea realităţii curente şi idealizarea
ocoşă a originilor. E ca-n vorba aceea cu ţiparul care se visează balenă. Sau
ca în butada lui Nae Ionescu, care-i spusese cîndva lui Petre Ţuţea, cu o notă
de cinism profetic: “Măi Petrică, ştii care-i baiul cu tine şi cu băieţii ăştia
buni care sînteţi voi, legionarii? Voi vreţi să călăriţi România ca pe un
armăsar, dar ea nu-i decît o biată catîrcă”...
Dacă, în pofida
circumspecţiei de culise a lui Nae Ionescu, legionarii chiar fuseseră pe cale
de a preface România într-o mîrţoagă mîncătoare de jăratec,
acesta nu mai este deloc cazul generaţiei de azi. Ratînd “paradigma Eminescu”,
ne-am înfundat tot mai mult în “paradigma Caragiale”, coborînd mistica solemnă
a Ţării la demagogia vociferantă a “ţărişoarei”, pe al cărei fond precar orice
formă de protocronism împinge ridicolul pînă la grotesc.
Romanomania
militant-legitimantă a latiniştilor ardeleni de odinioară (“Mama Roma cea
bătrînă/ Mi-a pus arma asta-n mînă...”), pe urmele topos-ului cronicăresc al “trăgănării de la Rîm”, avea măcar, cu
toate excesele ei ilariante, o bază istorică certă şi prestantă: măreţia Romei
imperiale, din care şi noi, prin limbă şi parte prin sînge, ne simţeam mlădiţe
tîrzii, dar cu aspiraţii aurorale. Romanomania avea însă să cedeze locul tot
mai mult tracomaniei (“Perit-au dacii?”), poate şi pentru că latinitatea o avem
în comun cu popoare ilustre, care ne-au ignorat şi surclasat deopotrivă,
creîndu-ne un fel de complex al rudei sărace, pe cînd dacitatea n-o mai avem în
comun cu nimeni, sau cel mult cu albanezii, pe care ne putem permite să-i
privim noi pe ei de sus...
Descoperirea
tardivă a Daciei preistorice a lui N.
Densuşianu, fantezie erudită de proporţii delirante, fără echivalent în aria
europeană, nu numai că a înclinat decisiv cumpăna în favoarea tracomaniei, dar
a creat treptat o adevărată psihoză protocronistă cu iz mesianic, a cărei
concluzie ultimă şi supremă, în virtutea unei logici sublim-paranoide,
stipulează că România este “buricul pămîntului”, matca şi nodul întregii istorii
şi civilizaţii universale, iar noi sîntem, în ciuda aparenţelor tot mai
păduchioase, adevăratul “popor ales”, tocmai de aceea aspru duşmănit de o
întreagă conspiraţie ocultă cu tentacule planetare, în care capul răutăţilor îl
constituie desigur evreii, ca unii ce-şi văd periclitate prin noi, “traco-geto-dacii”
providenţiali, cele două temeiuri majore ale mitologiei lor naţionale: primatul
monoteist şi elecţiunea divină.
Un domn (care mi-a
şi propus să-i devin editor, după ce a primit refuzul politicos al Academiei!)
a descoperit recent, de altfel, că Edenul biblic nu s-a aflat nicidecum în “ţara
dintre fluvii”, ci colea sub Ceahlău, de unde au şi roit neamurile, umplînd
pămîntul. Este îndeobşte ştiut că enigmaticul Kogaionon, muntele sacru al
dacilor, a fost şi rămîne centrul universului, iar creştinismul însuşi nu-i
decît o afacere tîrzie a restului lumii, pentru că, în ce ne priveşte, noi am
avut toate datele lui esenţiale (revelaţia, monoteismul, iubirea, asceza,
sacerdoţiul, jertfa, învierea, nemurirea) cu mult înainte de Hristos, în
religia iniţiatică a lui Zalmoxis, ale cărei “mistere” nu-s cu nimic mai prejos
de Sfintele Taine ale Bisericii...
Nu mică mi-a fost
mirarea să constat deunăzi că nimeni altul decît un fost coleg al meu de liceu,
om rezonabil şi cumsecade din cîte-mi amintesc, cu oneste competenţe
economico-financiare, editează mai nou o “foaie de istorie şi civilizaţie
carpatică”, numită Rădăcini, în care
semnează “toată floarea cea vestită” a protocronismului traco-român. De-acolo
se poate afla, printre altele, că neamul nostru a fost “dreptcredincios” încă
de la “facerea lumii”, că Sf. Andrei – care, aşa zicînd, venise să vîndă
castraveţi la grădinari – n-a prea trebuit “să forţeze nota”, fiind ajutat în
propovăduire de înşişi “preoţii zalmoxieni”, că Apollo se răstignise cu mult
înainte de Hristos (pe o gemă tracă de proveninenţă neprecizată, înfăţişîndu-l
pe zeul crucificat, ar sta scris: ORPHEOS VAKKANKOS, ceea ce, după A.
Bucurescu, autorul Daciei secrete,
s-ar tălmăci: “Cel jelit s-a înălţat/a înviat”), că baladele noastre populare
(cu Mioriţa în frunte) reprezintă,
dacă eşti priceput să le citeşti în cheie originară, adevărate “Evanghelii ale
geto-dacilor” ş.a.m.d.
La peştera lui
Pahomie (sic), “către Cheile Olteţului” (unde s-ar afla “încăperea în care
Zalmoxis s-ar fi retras pentru cîţiva ani”), un popă din Drăgăşani, după ce “a
scos patrafirul din geantă, l-a sărutat cu închinăciunea cuvenită şi a pus
cădelniţa în balans cruciş [?!], lăsînd fum de tămîie pe vatra oamenilor din
străvechime”, a psalmodiat acest pomelnic sui
generis (citez selectiv, căci e foarte lung): “Fie pomeniţi în vecii
vecilor toţi conducătorii dintîi ai neamului nostru, Preotesele-Mari,
Marii-Preoţi, Regii-Preoţi, Regii şi toţi Cîrmuitorii care s-au jertfit pentru
apărarea supuşilor, întru aşteptarea Mîntuitorului nostru Iisus Hristos: Ram, apărătoarea pelasgilor vechi, anii
8000; Dakia din Ceahlău, anii
3000;... Pantazalia, regina
Amazoanelor, anii 753 î. Hr.;... Driligisa,
Mare Preoteasă şi regină, anii 1900 î. Hr.; Bendis
– zisă şi Artemis, anii de domnie
1900 î. Hr.” etc. Şi după ce, conform regulilor lumeşti ale curteniei, au fost
astfel pomenite mai întîi “strămoaşele”, iată-i şi pe “strămoşi”: “Zalmoxis, Preotul-Zeu, anterior lui
Zaratustra...; Ahile, trăitorul în
templul de pe Insula Şerpilor; Abaris,
preot mitic hiperboreean, sec. X î. Hr; Apollo
– fie pomenit; Spargapeites, sec. V
î. Hr.;... Sarmis, crai dac căsătorit
cu Getuza (Getuţa) [aha!], crăiţă;... Dromichetes,
rege geto-dac, sec. VI-III [sic]...” şi tot aşa, pînă la tragicul Decebal! În orice caz, este pentru prima
oară în istoria creştinismului cînd un preot creştin (ortodox!) se roagă pentru
pomenirea unor zeităţi păgîne ca Bendis-Artemis, Zalmoxis sau Apollo!!!
Dar cîte altele nu
mai sînt de aflat! Că teoremele lui Pitagora şi Thales îi aparţin, de fapt, lui
Zalmoxis. Că Ra, vechiul nume
egiptean al Soarelui, se regăseşte în românescul de origine tracă Ră-sărit (cînd soarele, adică, “sare pragul tenebrelor”), al cărui
antonim ar fi de fapt Ră-pus
(simplificat profan în actualul apus).
Că Ovidiu, exilat între geţi, nu numai că scria în limba locului, dar cam
uitase latineasca de acasă... De altfel, se ştie, latina nu-i decît o derivaţie
tîrzie a limbii originare din spaţiul carpato-danubiano-pontic, ca şi celelalte
limbi impropriu numite “indo-europene”, cînd de fapt mi-s toate de origine
pelasgică sau hiperboreeană...
În contextul atîtor
duioase fantasmagorii, elucubraţiile unei Viorica Enăchiuc, pe marginea
enigmaticului Codex Rohonczi, la care
ne-am referit cu altă ocazie [vezi aici!], devin aproape nişte exerciţii de
pertinenţă!
Om părea noi, în România manelizată de astăzi, nişte codaşi şi nişte
pîrliţi, dar, vedeţi dumneavoastră, dacă ne trimite cineva “la origini”, ne
ducem direct în Eden...
Răzvan
CODRESCU
* Răzvan Codrescu, “Călătorie
în «buricul pămîntului»”, în Puncte
cardinale, anul XIII, nr. 8/152, august 2003, p. 1.
Biblia protocronismului românesc
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele Arhanghelului” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIII)
– “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIV)
– “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXV)
– “Aceşti evrei visători şi utopiile lor păguboase” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXVI)
– “De la vulgaritate la perversiune” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică
a dorului” (2003)
Citesti si nu iti vine a crede! Ar trebui deschise clinici speciale, poate chiar pe Muntele Kogaion (unde o fi el)...
RăspundețiȘtergereOare alte neamuri, francezii de exemplu, tot asa cred, ca stramosii lor au fost "buricul pamantului"?
RăspundețiȘtergereAu şi francezii (ca să nu mai vorbesc de nemţi), formele lor de protocronism, dar ei nu au nevoie să apeleze la gali ca să se legitimeze în faţa cuiva sau în propriii lor ochi, căci au cu ce şi îndestul, de la Carol cel Mare şi pînă azi. La noi e vorba în primul rînd de un complex naţional pe care protocronismul (în formele lui paranoice, căci există şi forme rezonabile, gen Noica) încearcă să-l compenseze prin delirul ancestralităţii: om părea noi acum troglodiţi, marginali, săraci, sterili, dar hai să vă spunem noi cine şi ce am fost, de fapt, acum atîtea mii de ani, că dacă nu eram noi, era vai de capul întregii lumi care acum ne dispreţuieşte, sau ne ignoră, sau ne confundă cu ţiganii/rromii!
RăspundețiȘtergereMai grav este că delirul sau amăgirea de sine merge nu doar pînă la a-i înşela pe străini sau pe conaţionali, ci chiar pe... Dumnezeu (vezi cazul popii cu pomelnicul păgînesc)!