Revista Puncte
cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război
şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
“Americanii luptă cu două arme esenţiale:
aviaţia şi informaţia.
Adică bombardarea
fizică a duşmanului şi bombardarea
electronică a restului lumii...”
Jean
Baudrillard
1999
LECŢIA AMERICANĂ
Statele Unite sînt prezentate în mod
curent ca paradigmă a “societăţii viitorului” şi ca axă a “noii ordini
mondiale”. Au fost puse adeseori în evidenţă, din convingere sau din
oportunism, aspectele funcţionale (politice, sociale, economice, tehnice,
militare) în măsură să motiveze un astfel de statut. Cu toate acestea, bilanţul
societăţii americane la sfîrşit de secol, dincolo de performanţele tehnice şi
de prosperitatea materială, este mai degrabă îngrijorător. “Paradisul”
democraţiei vădeşte tot mai multe excrescenţe infernale. “Civilizaţia
americană” sau aşa-numitul “mod de viaţă american” (american way of life) produce tot mai sistematic, pe lîngă bani,
distracţii şi comodităţi, o întreagă galerie de monştri umani. Utilitarismul
despiritualizat macină permanent temeliile morale ale societăţii, iar
atitudinea admirativă faţă de spectacolul violenţei se transformă în
agresivitate cotidiană, mai ales la nivelul tinerei generaţii. Comportamentul
scandalos devine, în forme diverse, manifestare curentă la toate nivelurile,
din Biroul Oval pînă pe băncile şcolilor.
Desigur, în acest ansamblu de aberaţii
morale şi comportamentale, aspectul cel mai grav îl constituie lipsa de
scrupule şi dispreţul tot mai accentuat faţă de viaţa omenească. Reflexul lui a fost semnalat şi criticat demult în
legătură cu o mare parte a producţiei cinematografice americane, care scoate
efecte (şi bani) din munţi de cadavre şi rîuri de sînge. Mai nou, spectacolele
sîngeroase s-au computerizat, invadînd Internetul. Din nefericire, violenţa
criminală trece tot mai des din realitatea virtuală în realitatea imediată.
Statele Unite ocupă demult primul loc în
“topul” criminalităţii. În anii din urmă, a crescut alarmant criminalitatea
juvenilă. Mai grav încă: s-a trecut de la crima izolată la asasinatul în masă,
urmărindu-se tot mai mult, cu un cinism nu o dată mărturisit, spectaculozitatea în sine a actului
criminal. Cruzimea devine un fel de “artă pentru artă”, motivaţiile vindicative
sau aberant-justiţiare rămînînd secundare. Scenariul cu criminalul paranoid
care dă buzna într-un spaţiu public (restaurant, şcoală etc.) şi mitraliază
“tot ce mişcă” a devenit aproape banal [1].
Uneori armei automate îi este preferat explozibilul, iar acţiunile sînt
îndelung premeditate, fie prin imitarea anumitor ficţiuni cinematografice sau
jocuri pe computer, fie prin exerciţiul unei fantezii diabolice, hrănite curent
de o întreagă sub-cultură a violenţei.
Faptul are extensiuni grave şi în
mentalitatea armatei americane, cum o atestă anumite excese recente [2]. Intervenţia aliată sub ghidaj
american din Serbia, dincolo de raţiunile ei politice, a alunecat, în multe
momente, dinspre “actul justiţiar” spre o formă perversă de genocid, mascată de motivaţia tot mai
chinuită a “erorilor inerente”. Presa internaţională a încercat să ţină
contabilitatea acestor erori, atît cît a permis perfidul “război mediatic” (v.
editorialul nostru din numărul trecut [3]).
Cert este că ele s-au tradus în mii de morţi nevinovaţi (nu numai sîrbi, dar şi
refugiaţi albanezi, iar deunăzi chiar... unităţi N.A.T.O.!). Pierderile umane
ale armatei sîrbeşti sînt insignifiante pe lîngă pierderile înregistrate în rîndul
populaţiei civile. În acest timp, sondajele arătau că mai bine de jumătate din
efectivele N.A.T.O. angajate în conflict habar n-aveau de ce şi împotriva cui
acţionează, un James Shea se întrecea pe sine în cinismul impasibil al
declaraţiilor publice, iar un Wesley Clark afişa un fel de euforie maniacală a
distrugerii (observată şi amendată chiar în mediile politice americane, un
senator sugerîndu-i direct c-ar avea nevoie de “o perioadă de odihnă”).
“Civilizaţia americană” a creat,
indiferent de ipostazele particulare, acest tip uman monstruos al (ex)terminatorului senin, călcînd
voluptuos pe cadavre şi aţîţat ca o fiară de spectrul distrugerii, în numele
cine ştie cărei “dreptăţi” reale sau abstracte. Este un fapt pe care nu-l putem
eluda, cu atît mai mult cu cît “modelul american” cucereşte galopant
mapamondul, conformînd mai ales mentalitatea şi comportamentul generaţiilor
noi.
Gravitatea situaţiei a început să
preocupe tot mai mult şi factorii de răspundere din societatea americană,
inclusiv cercurile politice. Este evidentă necesitatea unor măsuri realiste şi
concertate, de ordin administrativ şi educaţional, pentru redresarea morală a
unei lumi care “şi-a ieşit din ţîţîni”. În acest sens, Senatul american a decis de curînd (17 iunie a.c. [1999]) ca Decalogul biblic (cele zece porunci) să
fie afişat în toate şcolile şi colegiile americane. Decizia atestă
conştiinţa falimentului aşa-zisei “educaţii laice”. După ce decenii de-a rîndul,
în numele unei pretinse “libertăţi de conştiinţă” deduse din dogma ideologică a
relativismului şi individualismului democratic, au fost atacate sistematic –
sub eticheta pripită de “fundamentalism” – temeiurile religioase ale moralei şi
vieţii comunitare, iată că partea cea mai responsabilă a societăţii americane
pare să înţeleagă, cu o luciditate tragică, disoluţia
umanului în absenţa divinului. Întoarcerea la bazele religioase ale moralei
înseamnă întoarcerea la Dumnezeu, începutul unei re-cunoaşteri principiale a instanţei divine, în lipsa căreia totul
se dizolvă sau se perverteşte. “Pentru că roada luminii e în orice bunătate,
dreptate şi adevăr”; cînd însă Lumina lipseşte, nu rămîn decît “faptele cele
fără de roadă ale întunericului” (Efeseni
5, 9-11).
Desigur, afişarea publică a celor zece
porunci (dintre care a şasea vizează tocmai omuciderea şi violenţa generică
împotriva aproapelui) nu poate rezolva ea însăşi o problemă atît de complexă,
dar deschide, într-un sens bine precizat, calea
rezolvărilor viitoare. Această “lecţie americană” – dacă tot se trăieşte în
adoraţia servilă a civilizaţiei de peste ocean, ale cărei forme şi tendinţe sînt
colportate zgomotos şi asumate aproape mecanic – ar trebui să fie serios
analizată şi responsabil preluată şi pe bătrînul continent, înainte ca şi
societăţile europene să ajungă în impasul moral extrem în care se pare că a
ajuns societatea americană [4].
În acest context, ne apare cu atît mai
stranie poziţia obtuză adoptată la noi de ultra-democraţii ce pretind a
reprezenta “societatea civilă” şi care poartă, de mai mulţi ani încoace, o
campanie susţinută împotriva valorilor religioase tradiţionale. Nu s-au stins
încă ecourile penibilului scandal (declanşat sub tutela G.D.S. şi sprijinit
aproape isteric de A.P.A.D.O.R.) privitor la exprimarea religioasă în spaţiul
public (cu stigmatizarea prioritară a confesiunii majoritare, somate să-şi
retragă “însemnele” – icoane, crucifixe, afişe etc. – şi să-şi întrerupă
manifestările sau proiectele din spaţiul universitar, în care n-ar fi loc decît
de binefacerile “culturale” ale “liberei cugetări”!) [5].
De unde se vede că pe malurile Dîmboviţei
nu doar un Matei Boilă e mai catolic decît Papa, ci şi un Gabriel Andreescu e
mai democrat decît Clinton...
Răzvan
CODRESCU
[1] Episodul cel mai recent de acest gen s-a consumat chiar în decembrie 2012
(Denver, Colorado). A se vedea, mai ales pentru acest aspect de maximă
gravitate psiho-socială, şi următorul text din această antologie (XLII): Pr.
Gh. Calciu, “Demonizarea
Americii”. [Nota Blog]
[2] Pe lîngă acţiunile militare de amploare (Serbia, Irak, Afganistan), nu
poate fi trecut cu vederea, de pildă, monstruosul lagăr de tortură de la Guantánamo, prezentat mai demult şi pe
acest blog: http://razvan-codrescu.blogspot.ro/2011/10/din-minciunile-casei-albe-guantanamo.html
[Nota Blog]
[3] Referinţa este la textul intitulat “Din greşeală în greşeală, spre victoria finală!” (din Puncte cardinale, anul IX, nr. 6/102, iunie 1999, p. 1), absent din
această antologie şi care se încheia aşa: „Unii au încercat să ţină
contabilitatea gafelor sîngeroase ale N.A.T.O. (atît cît permite parşivul
«război mediatic»): după unii ar fi vreo 12, după alţii vreo 15-16; bilanţul
morţilor nevinovaţi are însă mult mai multe cifre (o dată, bunăoară, s-a «greşit»
cu o sută de vieţi de refugiaţi dintr-o singură «ochitură»!). Erori inerente?
Aşa a început, odinioară, şi marea teroare comunistă (o altă ordine «ideală», tot
cu pretenţii mondialiste şi tot impusă cu forţa, al cărei bilanţ provizoriu se
ridică astăzi la o sută de milioane de morţi!). Fiind omul o fiinţă «jucăuşă» (homo ludens), iar greşeala fiind
«înscrisă în legile omeneşti» (errare
humanum est), iese treaba dracului cînd prindem a ne juca razna cu bombe –
şi nu numai pe Internet, dar şi prin ogrăzile oamenilor (de dragul lor,
fireşte!)… Şi iată cum vechiul slogan parodic din vremea comunismului, «Din
greşeală în greşeală, spre victoria finală!», redevine de o tragică
actualitate...” [Nota Blog]
[4] Tendinţa rămîne şi e de ajuns să pomenesc, fie şi numai în treacăt, de
cazul Anders Breivik (Norvegia, 2011, 77 de victime!). [Nota Blog]
[5] De atunci, campania ateilor ultrademocraţi a fost reluată în mai multe
rînduri (fără rezultate notabile, din fericire), avîndu-l în frunte, de regulă,
pe sinistrul personaj numit Remus Cernea (ajuns, mai nou, parlamentar U.S.L.,
aşa, pentru “liniştea” ambientală
legitimată democratic de alegătorii majoritar ortodocşi din “Grădina Maicii Domnului”!). [Nota Blog]
* Răzvan Codrescu, “Lecţia americană”,
în Puncte cardinale, anul IX, nr.
7/103, iulie 1999, p. 1 (motto-ul
reprodus şi aici este al întregului număr).
Kosovo, 1999: sîrbii îşi îngroapă “victimele colaterale”...
Mai puteţi citi pe acest blog:
*
Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
*
Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) –
“Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să
nu se teamă de puternicii zilei!” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte
cardinale 100”: “La aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe
editoriale” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
De ce nu spunetzi, domnule Codrescu, ca sa afle shi sa tzina minte shi mai tinerii, ca pe vremea lui Emil Constantinescu, sustzinatorul din vecini al macelului antisârbesc, ministru de externe era onor Andrei Pleshu, marele scriitor despre ingeri shi marele invatzator despre parabolele lui Isus ?
RăspundețiȘtergereMai intîi că în articol nu de politica externă a României e vorba, ci de cu totul altceva.
RăspundețiȘtergereApoi, cam ce credeţi că mai este, în marginalitatea noastră clientelară, un ministru de Externe? El e mandatat strict să respecte linia/liniile (a Washingtonului, a Bruxellesului, a Cotrocenilor, a Parlamentului, a partidului sau coaliţiei de guvernămînt, eventual a obedienţei masonice din care face parte); singura lui libertate reală este să scrie, dacă vrea, cărţi despre îngeri şi despre parabole (ceea ce d-l Pleşu a şi făcut, spre deosebire de toţi ceilalţi).
Fara sa-i iau neaparat apararea lui Andrei Plesu, care a facut intr-adevar o serie de compromisuri ce nu-l onoreaza, sunt de acord cu dvs. Macar a scris acele carti. Dar lucrul anonimului de mai sus, despre care stim cine e, este doar sa mai injure pe cineva in dreapta sau in stanga. Sa-i dea Dumnezeu judecata.
RăspundețiȘtergereMizerabilu'
Stimate Domnule Codrescu,
RăspundețiȘtergereLa multi ani intru Hristos !
Cineva mi-a vorbit de cartea "Zile albe, zile negre" care pare scrisa de Nichifor Crainic si eu am "confiscat-o" urgent pt lectura... Ce sa zic, m-a cam derutat. Dvs fiind un specialist al perioadei, va supun atentiei citeva comentarii-intrebari (iertati-ma, nu-s usoare... cartea s-o admitem veridica, desi imi pare cam vindicativa, iar autorul, desi un veritabil intelectual si patriot, cam idealist-naiv.... bun sint multe de spus si spatiul dialogului limitat)
1) il considera pe Nae Ionescu golan care a devenit milionar, luind bani de la revista sa Ginduirea(?) si de la IG Farben (e adevarat?), plimbindu-se in cea mai scumpa masina din capitala (un Maybach cred); in sine nu-i rau ca Profesorul primea salar de la IGF, doar daca facea politica antinationala, ceea ce eu nu cred ca facea (a se citi "Roza vinturilor", "Suferinta rasei albe")
2) o gramada de acuzatii si invective la adresa lui Codreanu (spirit malefic, cultul personalitatii, politica cu pistolul in mina, lista-i lunga); eu care am citit pe blogul dvs articolele despre Mota, Marin, si Codreanu, va inchipuiti... acuma tot el zice ca nationalistii erau extrem de divizati si se urau intre ei, asta poate explica, dar noi care cautam o analiza obiectiva a perioadei respective ca s-o cunoastem si s-o intelegem...
3) e adevrat ce zice despre gen. Zizi Cantacuzino (granicerul?); ce sa zic, nici unul din marele personaje dintre cele doua razbiaoie nu iese sifonat (de parca am avut numai nemernici, nu stiu ce sa cred (m-am tot intrebat daca veridica cartea, dar pare...); am mai aflat o chestie: ca MS Mihai I a fost un copil nascut prematur, deci mai fragil, asta ma face sa-i mai trec cu vederea din cele spuse in "Sah la rege"
4) o adevrata agonie daca vrei sa afli ceea ce s-a intimplat la noi, istoria noastra nu doar ca nu se preda la scoala, dar si ce se preda e malformata, masluita; cei care se ocupa de astea, sa nu uite ca Dumnezeu, El, nu uita si vede tot !
Anonimului de la 8.59 PM:
RăspundețiȘtergereMemoriile sînt autentice, dar trebuie citite cu prudenţă. Nichifor Crainic era un om dificil şi foarte plin de sine. Pe legionari i-a agreat iniţial, dar apoi s-a distanţat de ei, iar pe Nae Ionescu îl gelozea că şi-l luaseră mentor şi că avea, în general, mai mare priză la tineret decît el. Sînt şi alte aspecte delicate, de ordin psihologic şi intelectual, pe care nu-i cazul să le discutăm aici. Nu trebuie să vă lăsaţi furat de capcanele memorialisticii, ci să comparaţi mereu cu alte surse, căci fiecare epocă are procentul ei de bîrfă şi deşertăciune (de care nu-s scutiţi, din păcate, nici oamenii cei mai mari).
Stimate Domnule Codrescu,
RăspundețiȘtergereMultumesc f mult pt raspunsul dvs; nu stiam ca avut ceva probleme de sanatate, dar asta explica. E totusi o carte din care am aflat niste lucruri (lasind la o parte birfele, desi lecturarea ei de catre un avizat/cunoscator al perioadei e cu siguranta mai utila decit pt mine care are nevoie sa verifice multe fapte).
Iulian