ÎN LOC DE EPILOG
Mi s-a sugerat la un moment dat, mai în glumă, mai în serios, să fiu mai exigent în “selecţia” acestor sonete publicate în serial pe blogul meu*, pentru că nu toate ar fi egal de reuşite (unele abia putînd fi luate drept sonete**), iar autorul însuşi le-ar fi făcut probabil pe multe dintre ele uitate printre “ciornele” atelierului său de creaţie. Este adevărat că nimeni pe lumea aceasta nu poate fi egal cu sine însuşi de la un capăt la altul şi că orice “selecţie” rămîne fatalmente subiectivă (mai ales cînd este vorba de creaţii literar-artistice). Mărturisesc că pe mine m-a interesat însă, din capul locului, nu doar desăvîrşirea estetică sau rigoarea formală a acestor sonete inedite, ci mai ales valoarea lor psihologică şi documentară, care contribuie la mai buna înţelegere a unui personaj literar şi istoric destul de important, precum şi a epocii în care s-a format şi s-a manifestat predilect (chiar dacă plin de o discreţie pe care numai prietenul său Mihai a găsit de cuviinţă să i-o “suspende” artistic, prefăcîndu-l în “personaj romantic” şi în ipostază a “geniului pustiu” – ca şi pe Toma Nour, la care îmi propun să mă refer într-un alt context, mai ales că drumurile lor s-au intersectat, cel puţin în prima tinereţe). Am decis, în cele din urmă, să editez tot ce s-a putut recupera, cu condiţia să fie texte integrale şi – cel puţin aparent – definitivate de autor. De fapt, cele rămase pe dinafară – fie incomplete, fie indescifrabile (total sau parţial) – sînt destul de puţine, şi nu am deloc impresia că s-ar fi pierdut esenţialul. Din perspectiva istoriei literare, valoarea estetică a fiecărui sonet în parte rămîne un aspect secundar (dar, desigur, o provocare pe termen lung pentru conştiinţa critică, ce-şi are şi ea fluctuaţiile ei).
Publicarea Sonetelor lui Dionis (chiar şi cu minusurile menţionate) cred că interesează, pe de altă parte, şi domeniul eminescologiei (cam lipsit în anii din urmă de revelaţii majore, ca şi de locul proeminent pe care l-ar fi meritat în conştiinţa noilor generaţii).
Sper ca studiul pe care-l pregătesc – doar vag anticipat de prefaţa prezentei ediţii – să apară cît mai curînd şi să consolideze această întreprindere editorială. Dionis o merită cu prisosinţă, şi ca personaj, şi ca autor. Iar eu unul – umblîndu-i umil pe urme – mă străduiesc să nu fac din smerenie un păcat de-a dreapta.
Sper ca studiul pe care-l pregătesc – doar vag anticipat de prefaţa prezentei ediţii – să apară cît mai curînd şi să consolideze această întreprindere editorială. Dionis o merită cu prisosinţă, şi ca personaj, şi ca autor. Iar eu unul – umblîndu-i umil pe urme – mă străduiesc să nu fac din smerenie un păcat de-a dreapta.
Răzvan CODRESCU
* În perioada iulie-noiembrie 2012, sub titlul generic DIN SONETELE
SĂRMANULUI DIONIS, fără vreo “lămurire editorială” şi fără majoritatea notelor de subsol.
** Această obiecţie o preîntîmpină auctorial
acel În paisprezece versuri fă ce vrei…
(a se revedea Sonetul XXVIII, dar şi nota editorială din subsolul lui), în
discuţie rămînînd doar în ce măsură sîntem dispuşi sau nu să acceptăm convenţia
şi să primim provocarea (ce ţine, desigur, de un anume “iconoclasm” al modernităţii).
A aparut sau urmeaza sa apara?
RăspundețiȘtergereS-a tipărit şi va fi difuzată începînd din decembrie 2012, dar pe pagina de titlu are trecut anul 2013. Am ţinut să întîmpin cu ea ziua lui Eminescu (15 ianuarie). Va mai face şi aici obiectul unei postări, luna viitoare.
RăspundețiȘtergere