Am primit şi dau mai departe…
ALIANŢA
FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Cetatea
Ciceiului nr. 23, sector 6, Bucureşti
Telefon:
0745.783.125; fax: 0318.153.082
SUEDIA –
PARADIS SAU IAD?
E Suedia paradis
sau un iad pentru suflet? Suedia e mîndria secularistilor. E, spun ei, o
experienţă unică în istorie, o realizare supremă şi un succes indubitabil al
secularismului. Un veritabil poster child
al lui. O societate care ar trebui să stîrnească invidia ţărilor tradiţionale şi
să le servească de model. Auzim asta şi în media
din România. Să fie oare Suedia societatea perfectă la care a visat omenirea de
mii de ani, ori un veritabil iad pentru suflet, dar despre care nu scrie
nimeni? În opinia noastră, caracterizarea ultimă e mult mai potrivită.
Dacă Suedia e, pe
moment, mîndria seculariştilor, ea e şi singura, şi, îndrăznim să afirmăm, va
fi şi ea abandonată, aşa cum au fost abandonate şi alte experimente sociale ale
secularismului. De-a lungul deceniilor, seculariştii s-au mîndrit şi cu alte
experimente seculare şi s-au înşelat. La început a fost Uniunea Sovietică, iar
apoi Europa de Est. De fiecare dată s-au înşelat. Iar celelalte exprimente seculariste
contemporane, China comunistă, Cuba şi Coreea de Nord, sunt şi ele eşecuri.
Cuba a devenit una dintre cele mai imorale ţări, rata avortului la adolescenţii
cubanezi fiind cea mai ridicată din lume. Iar în ani recenţi comuniştii
cubanezi au fost constrînşi să apeleze la Biserica Catolică pentru remedierea
imoralităţii în Cuba! Acţiunile au repercusiuni. Pînă mai ieri, cînd Uruguayul
a legalizat avortul, Cuba a fost singura ţară din America Latină care a
legalizat avortul imediat după venirea comuniştilor la putere, în anii ‘50.
Suedia e însă un
caz mai aparte. Iar la o privire mai apropiată, denotă mai mult putregai social
decît succes. Suedia e ţara unde se trăieşte bine dacă eşti tânăr şi
lipsit de moralitate. La 40 de ani oamenii sînt deja priviţi ca fiind
bătrîni. Respect faţă de bătrîni nu există. Cultura suedeză e o cultură a
tinereţii, a youthful culture, ca să folosim un termen sociologic anglo-saxon.
Presiunea asupra celor mai în vîrstă să se pensioneze şi să-şi cedeze locurile
de muncă celor tineri e în creştere. Pensionarea obligatorie la vîrste
specifice, uneori stabilite în funcţie de profesie, este o realitate. Cei care
au refuzat să se pensioneze (medici, dentişti de pildă) şi au demarat acţiuni în
instanţă au pierdut. Este de neconceput ca cineva care a investit o mare parte
din viaţă în educatie şi profesie să fie forţat să o abandoneze după ce a
practicat-o doar 20 sau 25 de ani, la vîrsta cînd este cel mai util societăţii şi,
asemenea unui atlet, în cea mai bună formă profesională.
Suedia este o societate
cladită pe drepturi, nu pe obligaţii. Suedezii au drepturi, dar nu
obligaţii. O societate de perspectivă e una în care drepturile şi obligaţiile
se echilibrează reciproc. Tinerii suedezi cresc cu mentalitatea că au dreptul
la beneficii din partea statului (aşa-numitele entitlements), dar nu obligaţia de a contribui la formarea lor.
Dreptul de a fi în primul rînd consumatori, dar nu obligaţia de a fi in primul
rînd producători. Dreptul de a primi, dar nu obligaţia de a da. Apoi urmează şi
dreptul, mai unic suedez, de a nu fi ofensat. În Suedia, dacă eşti ofensat,
legile adoptate de statul secular îţi permit să te răzbuni pe cei care te-au
ofensat. Statisticile ultimilor ani indică şi că rata criminalităţii în Suedia
e mai ridicată decît în România. Iar criminalii, în loc să fie pedepsiţi pentru
crimele pe care le comit, sînt “reeducaţi” ori “reabilitaţi”.
Suedia e o ţară
seculară care L-a exclus pe Dumnezeu din treburile ei.
Dumnezeul Suediei e statul, statul asistenţial. Libertatea religioasă există
doar în teorie, nu în actualitate. Statul suedez a naţionalizat Biserica
Luterană, transformînd-o într-o unealtă a statului. Biserica Luterană şi-a
pierdut independenţa şi a devenit un instrument docil pentru transformarea
societăţii suedeze după chipul şi asemanarea secularismului suedez. Iar preoţii
ori pastorii care încă îndrăznesc să propovăduiască Evanghelia, aşa cum e ea
scrisă, sunt arestaţi ori amendaţi. Astfel de cazuri nu au fost puţine şi au
suscitat multă atenţie. Dreptul de a critica promiscuitatea, chiar pe baza
Scripturii, a fost asfixiat.
Gradul de dispariţie
treptată a căsătoriei şi familiei ca instituţii e în Suedia mai
avansat ca oriunde în lume. Concubinajul începe să devină majoritar. Unii dintre
parlamentarii suedezi se pronunţă deja pentru desfiinţarea căsătoriei şi a
familiei ca instituţii. Căsătoriile între persoane de acelaşi sex au fost
legalizate. Rata căsătoriei e în scădere. Divortul e în creştere. Rata natalităţii
scade, cu toate că rata imigraţiei este ridicată. Suedezii şi-au pierdut voinţa
de a procrea generaţiile viitoare şi, în timp, ţara lor va fi locuită de alţii.
Copiii suedezi au fost şi ei confiscaţi de statul secular. Aşa cum a prescris
Platon acum aproape 2.500 de ani, cînd sugera ca la naştere copiii să fie luaţi
de la părinţii lor şi crescuţi şi educaţi de stat în colonii separate. Părinţilor
li s-a interzis dreptul de a-şi pedepsi copiii, Suedia devenind, acum 25 de
ani, primul stat din lume care a ajuns să interzică pedeapsa corporală a
copiilor. Părinţilor li se interzice, de asemenea, să-şi educe copiii în valorile
tradiţionale, iar homeschooling-ul
(educaţia la domiciliu) este aproape total interzis, permis doar în circumstanţe
“extreme”. Părinţi care au încercat să-şi educe copiii acasă, pentru a-i
proteja de imoralitatea din şcolile publice suedeze, au fost arestaţi. Cazul
cel mai celebru – acela al familiei Johannsen, care a fost arestată în 2009 pe
avion, pe cînd încerca să meargă în India, să-şi educe copiii acolo – încă e pe
rolul Curţii Europene a Drepturilor Omului. Cazul încă aşteaptă să fie acceptat
de CEDO. În plus, predarea creaţionismului este interzisă, atît
în şcolile publice, cît şi în cele private. În ianuarie 2012, Lotta Edholm, din
Partidul Liberal Suedez, a anunţat noi iniţiative legislative care ar facilita
chiar şi mai mult autoritatea statului de a lua de la părinţi copiii educaţi
acasă, în special în situaţiile în care părinţii ţin să-şi educe copiii acasă
din “motive religioase ori ideologice”. În ultimii doi ani autorităţile suedeze
au respins fiecare cerere de educare a copiilor la domiciliu. Amenzile pentru părinţii
care insistă să-şi educe copiii acasă au ajuns pîna la $26.000!
Ideologia
sexuală suedeză e una radicală. Suedia a fost
prima ţară din lume care a dezincriminalizat sodomia în 1940. În următorii 72
de ani, “revoluţia sexuală” a făcut ravagii în Suedia. Nimeni nu mai îndrăzneşte
să critice imoralitatea sexuală ori să afirme că vreo practică sexuală este
imorală. Astfel de afirmaţii sînt văzute ca bizare, demodate, ori ca manifestări
ale unei personalităţi lipsite de… cultură. Atît de radicală a devenit
ideologia sexuală suedeză încît, recent, în unele grădiniţe suedeze, copiilor
li se interzice să se identifice sau să se adreseze unii altora după sexul
biologic. Exemplul recent care a făcut înconjurul lumii a fost inaugurarea unei
grădiniţe de copii în Stockholm, cu numele “Egalia”, unde copiilor li se
interzice să facă referinţe la sexul biologic (băiat, fată) şi li se cere să se
adreseze unii altora doar cu cuvîntul neutru “prieten(i)”.
Suedia îşi exportă
putregaiul moral de mulţi ani. Îl promovează în Consiliul Europei, în
Parlamentul Europei, în Organizaţia Naţiunilor Unite. Finanţează programe de
promovare a homosexualităţii în lumea a treia. Înca din anii ‘50 a finanţat fundaţiile şi
programele internaţionale de control al populaţiei. Promovează avortul în
tarile sărace. Constrînge ţările sărace să adopte, în schimbul ajutorului
financiar, programe de avort. La fel ca Olanda, finanţează clinici avortive pe
vase care navighează în diferite părţi ale lumii unde avortul este interzis, performînd
servicii de avort în apele internaţionale!
Cit timp poate
dainui o astfel de societate? Statul asistenţial
suedez, la fel ca oricare altul, e disponibil atîta timp cît sînt bani ori
persoane de la care se pot stoarce bani pentru finanţarea idealismului
secularist. O societate materialistă clădită pe bani nu dăinuie. Una cladită pe
virtute şi moralitate, da. Suedia a putut, vreme de multe decenii, să-şi permită
un stat asistenţial (welfare state). În
securitatea naţională ori internaţională nu a investit şi nu investeşte defel.
O fac alţii pentru ea. Nu a participat în al Doilea Război Mondial, spre
deosebire de restul Europei, care nu a avut de ales. Securitatea ei a fost
asigurată de restul Europei şi de SUA. Taxele care asigură finanţarea statului
asistenţial suedez sînt mari – peste 50% din salarii – şi cresc continuu. Cind
nu vor mai fi bani, statul asisţential se va prăbuşi şi el: e
inevitabil.
Regretabil însă
este că şi Uniunea Europeană promovează aceeaşi mentalitate perversă a statului
asistenţial în restul Europei. Drepturi, dar nu obligaţii. O astfel de
societate este o puşcărie pentru suflet.
Încheiem atenţionîndu-vă
că himera suedeză bîntuie şi ispiteşte ideologic şi stînga de pe la noi, unii
dintre exponenţii ei principali, printre care ex-preşedintele Ion Iliescu,
afirmîndu-se în favoarea acestui sistem şi în România. Iar anul trecut d-l
Victor Ponta a identificat la rîndu-i pe blogul său socialismul spaniol a lui
Zapatero, cel care a instituit căsătoriile homosexuale în Spania, ca sursă de inspiraţie
pentru propria lui direcţie ideologică...
Prin coincidenţă, în
timp ce pregăteam materialul de faţă, un cititor ne-a trimis materialul de mai
jos, intitulat “Cum Statul asistenţial a corupt Suedia”. Este un comentariu
lung, scris şi publicat în 2006 de Per Bylund, un suedez născut, crescut şi îndoctrinat
în sistemul social suedez, dar care nu mai crede în el. Bunica lui a fost
ultima generaţie suedeză care a muncit din greu fără să cerşească ori să
pretindă drepturi din partea statului. Comentariul a fost pregătit, tradus şi
publicat pentru prima dată în România de colegii noştri de la În Linie
Dreaptă în ianuarie anul trecut. Le mulţumim. Materialul fiind lung,
noi redăm o versiune mult abreviată, recomandînd însă călduros ca toţi cei interesaţi să-l
citească în întregime aici: http://inliniedreapta.net/dereferinta/cum-statul-asistential-a-corupt-suedia/
(AFR
– 19.10.2012)
Cum Statul asistenţial
a corupt Suedia
de Per Bylund
Oamenii în vîrstă
din Suedia spun că a fi suedez înseamnă să îţi procuri singur cele necesare, să
ai grijă singur de tine şi să nu devii o povară pe umerii nimănui. Independenţa
şi munca grea erau percepute ca fiind trăsăturile unei vieţi decente şi
constituiau percepţia comună a moralităţii. Asta se întîmpla acum aproape o
sută de ani. Răposata mea bunică obişnuia să spună că ceva nu este în regulă cu
lumea. Era mîndră că nu a cerut nimănui ajutorul, că a putut mereu să se bazeze
pe ea însăşi şi pe soţul ei, mîndră că pe parcursul întregii lor vieţi au putut
să aibă grijă de familia lor. Sînt bucuros că atunci cînd a murit, la venerabila
vîrstă de 85 de ani, a făcut-o cu demnitatea încă intactă. Nu a fost niciodată
o povară pentru nimeni.
Bunica mea, născută
în 1920, era din ultima generaţie care a avut acea deosebită mîndrie personală
de deţine o moralitate fermă şi adînc înrădăcinată, de a fi suveran în viaţă,
de a fi singurul stăpîn al soartei tale, indiferent ce s-ar fi întîmplat.
Oamenii generaţiei ei au trecut prin şi au îndurat două războaie mondiale (deşi
Suedia nu a participat la nici unul) şi au fost crescuţi de fermieri şi
muncitori industriali săraci. Au fost martorii şi forţa motrice din
spatele “minunii” suedeze. Moralitatea lor le-a asigurat
supravieţuirea în orice condiţii. Dacă se găseau în situaţia de a nu putea trăi
de pe urma salariilor lor, ar fi muncit mai mult şi mai tare. Au fost
arhitecţii şi muncitorii constructori ai propriei lor vieţi, deşi adesea asta a
însemnat muncă grea şi îndurarea unor situaţii aparent lipsite de speranţă. […]
Totuşi, cumva au
căzut pradă promisiunilor politicienilor care doreau să îi ajute pe cei “slabi”,
o categorie de oameni ce nu exista pe atunci. Cine ar fi recunoscut că nu poate
avea grijă singur de sine? Dar erau oameni inimoşi şi muncitori, şi probabil au
crezut că o micuţă contribuţie pentru a-i ajuta pe cei mai puţin norocoşi decît
ei era o faptă demnă de un bun samaritean. […]
Problema este că
astfel a fost creat statul asistenţial, iar acesta a schimbat dramatic vieţile
oamenilor, afectîndu-le moralitatea într-un mod fundamental. Poate că ar fi
fost un proiect de succes dacă oamenii ar fi continuat să aibă mîndria şi
moralitatea de a se îngriji singuri şi dacă ar fi cerut ajutorul numai atunci
cînd s-ar fi aflat la ananghie. Cu alte cuvinte, adăugarea unei dimensiuni
asistenţialiste a statului ar putea funcţiona numai într-o lume ceteris paribus, ceea ce statul
asistenţial şi presupune. Dar lumea se află într-o continuă schimbare şi de
aceea statul bunăstării cere oamenilor să fie mai puternici şi superiori din
punct de vedere moral acelora din societăţile lipsite de stat asistenţial. […]
Moralitatea decentă
a dispărut demult. A fost complet distrusă în mai puţin de două generaţii, prin
ajutoare publice şi conceptul de stat asistenţial.
Copiii
statului asistenţial
Copiii generaţiei
bunicilor mei, printre care se numără şi părinţii mei, au îmbrăţişat şi au
învăţat repede o nouă moralitate, bazată pe “drepturi” de asistenţă conferite
de sistemul de securitate socială. Dacă vechea generaţie nu accepta dependenţa
faţă de alţii (incluzînd aici ajutoarele statului asistenţial), ea nu se opunea
de principiu trimiterii tinerei generaţii la şcoală spre a fi educată. […]
Au fost învăţaţi că
a fi om înseamnă a avea dreptul de a primi ajutor pentru nevoile tale
individuale. Li s-a spus că toţi au dreptul de a primi toate resursele necesare
pentru a-şi urma propria fericire şi pe cea a societăţii. În timpul orelor de
lucru, toţi trebuie să se bucure de dreptul de a-şi trimite copiii în centrele
de zi ale statului, astfel devenind posibil ca fiecare familie să cîştige două
salarii, dar să nu mai aibă destul timp de a-şi creşte copiii. Cel puţin din
punct de vedere financiar, oportunităţile pentru “viaţa bună” trebuie
să li se fi părut colosale celor din vechile generaţii.
Această nouă
moralitate a pătruns în populaţie şi a devenit starea “naturală” a
lucrurilor, cel puţin după mintea ei. Această generaţie, născută în cele două
sau trei decade de după Al Doilea Război Mondial, a devenit foarte diferită din
punct de vedere moral şi filosofic de generaţia părinţilor ei. S-a obişnuit cu
marea creştere economică de după război (ce se datora neimplicării Suediei) şi
cu drepturile asistenţiale tot mai largi ale statului aflat într-o rapidă
extindere. (Pentru a susţine expansiunea statului asistenţial şi a satisface
cererea populară de ajutoare etatiste, guvernul suedez a devalorizat moneda de
cîteva ori în anii ’70 şi ’80.) Efectele pe care creşterea şi intrarea în cîmpul
muncii a acestei generaţii le-au avut asupra societăţii au fost, în principiu,
două: creşterea presiunii populare pentru politici mai progresiste şi eşecul
societal, pe scară largă, de a creşte copii independenţi şi morali, capabili de
a-şi fi propriii stăpîni în viaţă.
Schimbarea morală
şi filosofică ce a avut loc în societate a devenit deja evidentă. Dacă în
perioada de început a secolului al XX-lea, social-democraţii, o putere
hegemonică în politica suedeză din acel secol (şi nu numai), solicitau reduceri
de taxe pentru a elibera muncitorii de o povară inutilă, ulterior s-au
transformat rapid într-un partid care îmbrăţişează statul asistenţial şi este
în favoarea creşterii taxelor, cerând tot mai multă reformă socială “eliberatoare”.
Masele de alegători, copii ai statului asistenţial dependenţi de sistemul lui
de gîndire, au susţinut creşterea taxelor, care au urcat repede la peste 50%
din venituri, şi au cerut, pe banii contribuabililor, ajutoare sociale pentru a
plăti aceste taxe mari, ba chiar de a câştiga ceva în plus. Pe
măsură ce aceşti copii ai statului asistenţial au crescut şi au început să
participe la viaţa politică, schimbarea politică a fost semnificativă. Revolta
studenţească din 1968, una mai degrabă comunistă, a reprezentat probabil
apogeul acestei generaţii radicale, care cerea, prin intermediul redistribuţiei
etatiste, tot mai mult pentru sine; studenţii nu şi-au mai asumat nici o
răspundere personală pentru vieţile lor, nici nu s-au gîndit vreodată să se
descurce singuri. “Mă aflu în nevoie”, au spus ei, şi din acea pretenţie
au inferat în mod direct că au dreptul de a li se satisface acea nevoie, fie că
este vorba de mîncare, un acoperiş deasupra capului sau o nouă maşină. […]
Cu această
generaţie, afirmaţia că producţia precede consumul a fost înlocuită de credinţa
în “dreptul” inviolabil şi natural la servicii asistenţiale asigurate
de stat. Prin puternicele sindicate muncitoreşti, suedezii ce încasau un
salariu primeau măriri salariale, în fiecare an, indiferent de productivitatea
reală, şi, în timp, creşterile salariale au devenit parte a normalităţii. Cei
care nu le primeau se considerau “pedepsiţi” de angajatorul lor rău şi făceau
tot mai multe cereri pentru ajutor legal împotriva angajatorilor. Raţionamentul
era acela că un om are “dreptul” de a avea un salariu mai mare în
anul viitor, după cum salariul din anul curent trebuie să fie mai bun decât cel
din anul precedent.
Această schimbare
de percepţie a fost precedată, după cum am văzut, de o schimbare a valorilor.
Schimbarea societală a modificat şi condiţiile pentru filosofie şi noi stranii
şi distructive teorii au apărut. Copiii acestei generaţii, născuţi în anii ’70,
’80 şi ’90, au avut parte de o creştere “liberă”, bazată pe idealurile
anului 1968, adică, în esenţă, de o copilărie “liberă de
reguli” şi “liberă de responsabilitate”. Pentru această generaţie, nu
există nici o cauzalitate în viaţa socială; orice ai face, nu este răspunderea
ta – nici măcar conceperea unui copil. Aşa se prezintă tinerii adulţi din
societatea suedeză.
Nepoţii
statului asistenţial
Eu însumi sînt
parte a acestei a doua generaţii născute cu şi de către statul asistenţial. O
diferenţă majoră între generaţia noastră şi cea de dinaintea ei este aceea că
cei mai mulţi dintre noi nici nu am fost crescuţi de părinţii noştri. Din
pruncie, am fost crescuţi de autorităţi în centre de zi, apoi am fost livraţi
mai departe şcolilor publice, liceelor publice şi universităţilor publice,
pentru ca mai tîrziu să fim angajaţi în sectorul public, în puternicele
sindicate muncitoreşti şi în asociaţiile lor educaţionale.
Diferenţa faţă de
generaţiile mai în vîrstă este evidentă. Din punct de vedere filosofic şi
moral, bunicii mei au trăit într-o cu totul altă lume şi părinţii mei încă mai
poartă rămăşiţe din “bătrînul” simţ al dreptăţii pe care îl aveau
părinţii lor, ca şi din percepţia acestora despre bine şi rău. Dacă părinţii
generaţiei mele sînt numai parţial mînjiţi, ceea ce este oricum rău, generaţia
mea este cu totul dată peste cap. Nefiind crescuţi cu valorile sănătoase ale
bunicilor noştri şi avînd în locul lor pe cele propovăduite de statul-dădacă,
nepoţii statului asistenţial nu au nici cea mai mică înţelegere a problemelor
economice. […]
Toţi ştim ce să
credem despre infractori: ei trebuie închişi. Un număr – încă mic, dar în
creştere – de tineri din Suedia cere o astfel de sentinţă pentru proprietarii
de afaceri care nu doresc să îi angajeze ori pentru oameni mai în vîrstă care
ocupă slujbele pe care şi le doresc. Există o “nevoie” pentru o
legislaţie mai progresistă. […]
Ceea ce ne arată că
singura modalitate cunoscută de a crea slujbe pentru tineri este aceea de
a-i “uşura” de ele pe cei mai în vîrstă; posturile sînt puţine şi
şomajul e în ascensiune, chiar dacă cererea de bunuri şi servicii se află în
creştere. Statul asistenţial creează probleme şi conflicte pe mai multe nivele,
obligîndu-i pe oameni să intre în competiţie pentru o parte dintr-un avut
obştesc tot mai mic. Soluţia? Mai multă reglementare şi mai puţină
prosperitate. Asta se întîmplă atunci cînd nevoia şi dorinţa înlocuiesc meritul
şi experienţa, atît în moralitatea publică, cît şi în cea privată. […]
Cerând
răspundere socială
Prin urmare, cei
mai mulţi bătrîni din Suedia fie trăiesc singuri şi deprimaţi, aşteptînd să îi
ia moartea, fie au fost internaţi în instituţii colective publice ce oferă,
spre a uşura povara tinerelor generaţii muncitoare, supraveghere permanentă.
Unii dintre ei îşi văd nepoţii şi rudele de Crăciun, timp de o oră sau două,
atunci cînd familiile fac un efort să îşi viziteze “problemele”.
Dar bătrînii nu sînt
singurii care se găsesc la periferia societăţii asistenţiale atunci cînd statul
se ocupă de populaţia din cîmpul muncii. În aceeaşi situaţie se află cei tineri
care, în loc să fie crescuţi şi educaţi de părinţii lor, sînt de asemenea
livraţi statului.
Mama mea, o
profesoară de liceu, a fost nevoită să facă faţă cererilor părinţilor elevilor
săi ca ea să facă “ceva” în legătură cu situaţia lor familială
stresantă. Din moment ce au pierdut “prea mulţi ani” avîndu-i în
grijă, părinţii au cerut ca “societatea” să îşi asume răspunderea
pentru creşterea copiilor lor. (A-i avea în grijă înseamnă, de obicei, că îi
lăsau la centrul de zi la 7 dimineaţa şi îi mai luau la 6 seara…) […]
Pentru ca populaţia
adultă să muncească şi să creeze averea ce poate fi taxată (prezenta rată de
taxare pentru cîştigătorii de venituri mici este de aproximativ 65%), statul
asistenţial suedez lansează, în continuu, programe progresiste care să îi apere
de incidente şi probleme. Libertatea asistenţialistă este o viaţă artificial creată
de statul asistenţial, una liberă de griji, de răspundere şi abundentă în
ajutoare.
Ceea ce vedem
astăzi în Suedia este consecinţa logică a statului asistenţial: cînd se acordă
ajutoare şi se elimină răspunderea individuală pentru acţiunile proprii, este
creat un nou tip de om – cel imatur, iresponsabil şi dependent. Ca efect, ceea
ce a creat statul asistenţial este o populaţie ce este, din punct de vedere
psihologic şi moral, una de copii – după cum părinţii care nu permit niciodată
copiilor lor să se confrunte cu probleme, să îşi asume răspunderea şi să vină
singuri cu soluţii îşi fac odraselele să fie nevoiaşe, răsfăţate şi cu totul
revendicative.
Analogia cu copiii
răsfăţaţi se dovedeşte a fi adevărată în viaţa de toate zilele a celor ce muncesc
în sectorul public şi au de-a face cu cererile populaţiei. Am aflat că nu este
ieşit din comun ca părinţi tineri să dojenească profesorii pentru că temele sînt
o presiune “inutilă” asupra celor mici. Copiii au dreptul la cunoaştere,
dar se pare că, din moment ce cunoaşterea presupune studiu şi efort, ei nu
trebuie expuşi la ea. Rolul profesorilor este acela de a furniza copiilor
cunoştinţe pe care să le poată consuma fără să reflecteze asupra lor (sau măcar
să le studieze). A face ceva tu însuţi este “opresiv”. Ceva “necesar”,
chiar şi un efect al legilor naturii, este cu totul nedrept şi constituie o
încălcare a dreptului cuiva de a duce o viaţă lipsită de griji. Natura însăşi,
împreună cu legile ei, devine o “povară”.
Economia
dependenţei
Poate că această
mentalitate explică popularitatea în creştere a teoriilor anti-realitate,
precum scepticismul şi postmodernismul, teorii pentru care nimic nu poate fi
luat ca fiind ceea ce este. Logica, se spune, este doar o construcţie socială
care nu are nici o legătură cu realitatea sau lumea (dacă ea există cu
adevărat). Aceste teorii sînt minunate, pentru că nu pot fi vreodată dovedite
sau contrazise… Orice ai spune, niciodată nu trebuie să îţi asumi răspunderea
pentru afirmaţia ta: nimeni nu îţi poate verifica teoria, nimeni nu o poate
critica sau chiar folosi. Ea este a ta, există numai pentru tine şi este
adevărată numai pentru tine. Utilitatea unei asemenea teorii trebuie să fie
evidentă. Tot evident trebuie să fie şi că promotorii acestor teorii iau
anumite lucruri, precum existenţa, ca fiind de la sine înţelese […].
Din perspectiva
unui privitor de pe margine, după cum mă consider, toată nebunia asta are un
sens: învăţîndu-i pe oameni că nu trebuie să îşi facă griji cu privire la
consecinţele acţiunilor lor, îi transformă în subiecţi voluntar dependenţi.
Statul asistenţial a creat monştrii egoişti despre care spunea că ne va salva
prin acordarea tuturor cetăţenilor a privilegiilor şi ajutoarelor pentru care
nu va plăti “nimeni”. […]
Această nouă
moralitate este opusul limpede al generaţiei bunicilor mei. Este o moralitate
ce susţine că independenţa poate fi obţinută prin cedarea către alţii a
răspunderii şi că libertatea poate fi atinsă prin înrobirea ta şi a altora.
Rezultatul acestei moralităţi degenerate este, la nivel social sau societal,
dezastruoas din punct de vedere economic, social, psihologic şi
filosofic.
Dar, pentru multe
mii de suedezi, ea este şi o tragedie personală. Fără răspunderea personală
pentru acţiunile şi alegerile lor, oamenii par incapabili să se bucure de
viaţă; fără a-ţi putea controla viaţa, este imposibil să simţi mîndrie şi
independenţă. Statul asistenţial a creat un popor dependent, cu totul incapabil
de a afla ceva de valoare în viaţă; în loc, el a devenit incapabil de
sentimente specific umane precum mîndria, onoarea şi empatia. Acestea, împreună
cu mijloacele de a da un sens vieţii, au fost preluate de statul asistenţial.
Poate că asta explică de ce o parte atît de mare din populaţia tînără
consumă medicamente antidepresive fără de care se află în imposibilitatea de a
mai funcţiona normal în situaţiile sociale şi se presupune că asta explică de
ce este în creştere dramatică numărul de sinucideri din rîndul celor foarte
tineri care nu şi-au cunoscut niciodată părinţii (numărul total al
sinuciderilor este aproximativ acelaşi). Chiar şi aşa, oamenii sînt cu totul
incapabili să vadă problema ori să găsească o soluţie. Asemenea copiilor
răsfăţaţi, ei cer “ajutorul” statului. Asta bunica mea nu ar fi înţeles-o
niciodată. Odihnească-se în pace!
Foarte bine spus.
RăspundețiȘtergereDomnule Codrescu, in blogul domnului Tarziu exista un link catre blogul dumneavoastra care nu e valid
RăspundețiȘtergere@ Cosmin
RăspundețiȘtergereDa, e vina mea, căci am postat temporar ceva ce am fost apoi nevoit să mai amîn. Eu am anulat postarea respectivă, dar în memoria automată de acolo ea a rămas. Va dispărea abia la următoarea mea postare, care va fi după miezul nopţii.
Suedia reprezinta, zic eu, splendoarea perversa si perisabila a civilizatiei materiale si materialiste. Mizeria ucide adeseori, dar si bunastarea cateodata...
RăspundețiȘtergereTânărul din a doua foto este cumva chiar autorul articolului?
RăspundețiȘtergereDacă e să dăm credit internetului, aşa rezultă. Dar şi chiar de n-ar fi, face potrivită antiteză în context cu fotografia de la urmă. Sînt suedezi şi suedezi...
RăspundețiȘtergereTotusi, dezvoltarea economica atinsa de Suedia in anii 50'- 70'' nu poate fi negata! Sub raportul principalilor indicatori economici- inflatie, somaj, putere de cumparare, deficit bugetar- stateau foarte bine, in unele clasamente ocuand locul unu pe Glob!
RăspundețiȘtergereIn privinta moralitatii si a vietii sociale cateva aspecte intradevar negative intalnite in Suedia ar fi:
Ideea asta ca a te imbata ca porcu'constituie o "distractie"" mi se pare cu totul anormala si deplasata! Nu zic- mai serveste omu un pahar de vin la o petrecere, sau - cum in Suedia nu prea au vinuri din productie proprie- o bere sau un 50 ml de "Finlandia"" , dar cu masura! Nu stiu ce distractie poate fi cand te imbeti ca prostu si nu mai stii nimic!
Sunt alte distractii adevarate: activitatile sportive (acolo clima ar fi propice pentru schi, hochei pe gheata, sau chiar fotbal! Stiu ca suedeziilor le placea sportul- nu erau o natiune de sedentari, cum sunt americanii de exemplu), din cand in cand si o petrecere (daca ar asculta suedezii asa ceva http://www.youtube.com/watch?v=QzsSf...yer_detailpage probabil le-ar placea!), muzica, jocurile (le au cu tablele , sahul sau remy de exemplu ?), etc
Acolo cand se intalnesc mai multi prieteni nu se ocupa cu treburi specific masculine- un fotbal, discutii, o tabla, reparatii de motoare, etc ?
O idiotenie mai mare nici ca am auzit ! Adica copii ce au parte de o copilarie fericita devin anxiosi ? Dar care sa fie cauza ? Care sunt mecanismele care conduc la asta ? De ce luam in seama toti idiotii din lume si prostiile pe care ei le abereaza fara o explicatie logica ?
RăspundețiȘtergere