tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post3694335076111151379..comments2024-01-13T04:55:15.737+02:00Comments on Blogul lui Răzvan Codrescu: (IN)DECIZIA SFÎNTULUI SINODRăzvan Codrescuhttp://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comBlogger82125tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-14081167810540022732008-08-14T08:56:00.000+03:002008-08-14T08:56:00.000+03:00eu aleg să fiu micul anonimeu aleg să fiu micul anonimAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-40797942548776837322008-08-13T22:36:00.000+03:002008-08-13T22:36:00.000+03:00iar Bogoslovi sunt doar trei; ia ghici cine sunt?iar Bogoslovi sunt doar trei; ia ghici cine sunt?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-59043213387661863472008-08-13T08:36:00.000+03:002008-08-13T08:36:00.000+03:00Defolclorizaţi-vă!Defolclorizaţi-vă!Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-37151269058958149942008-08-13T08:09:00.000+03:002008-08-13T08:09:00.000+03:00Noi, "Anonimii", ce să mai zicem atunci?!Noi, "Anonimii", ce să mai zicem atunci?!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-73765843526776667412008-08-13T08:04:00.000+03:002008-08-13T08:04:00.000+03:00Văd că-s mai mulţi care semnează "Bloggoslovul", d...Văd că-s mai mulţi care semnează "Bloggoslovul", dar Bloggoslovul e numai unul !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-72265255827430099512008-08-13T00:39:00.000+03:002008-08-13T00:39:00.000+03:00Haideţi, zău aşa, să nu ne pierdem cumpătul! Că al...Haideţi, zău aşa, să nu ne pierdem cumpătul! Că altminteri de "găinaţi" e plină ţara, de la Dunăre la Tisa...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-49274062728326417752008-08-13T00:11:00.000+03:002008-08-13T00:11:00.000+03:00Nu mai aştepta, frate, că nu meriţi nici o replică...Nu mai aştepta, frate, că nu meriţi nici o replică în afară de cea pe care ai primit-o!<BR/>Dacă nu debitai numai enormităţi, atunci am fi putut sta de vorbă. Dar în loc să răspunzi la ce te-am întrebat (arătându-ţi că vorbeşti anapoda), ai ales singur să te înfunzi în găinaţi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-31789635038490801222008-08-12T23:38:00.000+03:002008-08-12T23:38:00.000+03:00aş fi fost bucuros să aud nişte comentarii autoriz...aş fi fost bucuros să aud nişte comentarii autorizate şi de bun simţ; cu genul ăsta de discurs puteţi merge la şatră şi îmi aduceţi argumente în plus întru consolidarea părerii mele despre locuitorii teritoriului aflat între Dunăre şi Carpaţii Meridionali(deşi nu cred că sunteţi chiar toţi în asemenea hal); oricum la tarabă la vinete (sau la Avicola) cu astfel de discurs, iar despre găinaţi, cred că vi s-a aplecat deja de la cei ai turcilor şi ai fanarioţilor. Aştept replici mai interesante.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-57717541370643244592008-08-12T18:38:00.000+03:002008-08-12T18:38:00.000+03:00Greşelile de scriere vă sunt iertate, dar nu şi ce...Greşelile de scriere vă sunt iertate, dar nu şi celelalte.<BR/>Pe de o parte, era vorba de o chestie fără precedent în ultimii 300 de ani (adică de la uniaţie încoace). Pe de altă parte, ce-aţi vrea dvs., ca Ortodoxia din Transilvania să aibă alte măsuri decât cele general ortodoxe (în funcţie de care se şi defineşte ca Ortodoxie)?!<BR/>Genul acesta de instabilitate şi versatilism confesional se pare că vă face posibil şi pe dvs., cu aberaţiile pe care le susţineţi şi de care pot râde copios nu numai curcile Răsăritului, ci şi păunii Apusului (cărora aţi ales să le lingeţi găinaţii, şi care, în realitate, nici nu vă pot trata altfel decît ca pe nişte lingăi de găinaţi).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-65101429919338031112008-08-11T13:41:00.000+03:002008-08-11T13:41:00.000+03:00iertaţi-mi greşelile de scriere din textiertaţi-mi greşelile de scriere din textAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-63716129983499674602008-08-11T13:38:00.000+03:002008-08-11T13:38:00.000+03:00cazirile celor doi ierarhi sunt fără precedent? de...cazirile celor doi ierarhi sunt fără precedent? de Mărturisirea Calvină a lui Chiril Lukaris aţi auzit? să nu-mi răspundeţi că a fost o făcătură a iezuiţilor sau a unor pastori reformaţi, că nu vă cred; iar despre Uniaţie, cred că ştiţi că nu laicii au făcut-o ci 38 de protopopi ortodocşi în frunte cu un arhiereu hirotonit la Târgovişte; de altfel vă rog să luaţi în considerare că iarna nu-i ca vara şi nici situaţia din Ardeal nu seamănă nici pe dapartea cu cea din Vechiul Regat,nici sub aspect economic, nici etnic ...şi nici confesional; iar eu ca ardelean n-am decât să mă bucur că nu seamănă; v-aş ruga mai îtâi să cercetaţi îndeaproape modalitatea în care au ştiut să convieţuiască locuitorii Trnsilvaniei(nu că ar fi un model perfect de convieţuire), pentru a putea emite păreri concluzii în deplină cunoştinţă de cauză!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-80674214842323021982008-07-26T02:30:00.000+03:002008-07-26T02:30:00.000+03:00D-l Răzvan Ionescu v-a dat o replică în comentarii...D-l Răzvan Ionescu v-a dat o replică în comentariile la articolul dumnealui de pe acest blog. Eu mă pricep mai puţin, dar sper să nu aveţi gura aurită...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-67213161647823387902008-07-25T13:19:00.000+03:002008-07-25T13:19:00.000+03:00Trist este ca noi preotii din Transilvania (vorbes...Trist este ca noi preotii din Transilvania (vorbesc in cazul meu) ne chinuim sa explicam oamenilor de ce nu participam la inmormantari si alte ierurgii cu greco-catolicii sau chiar si taine (iar credinciosii ne acuza prin lipsa intentiei de a intelege) iar ierarhii nostri, unii care ar trebui sa se retraga la o manastire si sa-si vada de mantuirea sufletului se ocupa de porcarii ce nu ne fac decat deservicii. Multumim pentru ca, oricum, Insusi Mantuitorului ne-a avertizat asupra unor astfel de TRADATORI chiar de langa EL. Nu cred ca in acesemea situatie trebuia sa existe vreo motivatie sentimentala in a nu hotari ceea ce trebuia sa se hotarasca. Si ceea ce este mai trist e ca vor urma alte acte de apostazie, chiar a celor doi ierarhi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-87280641198139994212008-07-17T18:35:00.000+03:002008-07-17T18:35:00.000+03:00Pentru că se constată prevalarea unora de actul ma...Pentru că se constată prevalarea unora de actul mai degrabă politic şi simbolic al ridicării reciproce a anatemelor din 1965, îmi îngădui aici un extras lămuritor:<BR/>"La 7 decembrie 1965, s-au citit simultan în bazilica San Pietro şi în catedrala patriarhală Sfântul Gheorghe din Fanar (Istanbul) ridicarea anatemelor din 16-20 iulie 1054 prin care cardinalul Humbert şi patriarhul Mihail Keroularios se excomunicaseră reciproc. Interpretat eronat de mass-media ca o realizare a unirii celor două Biserici, gestul era în realitate, aşa cum s-a explicat de ambele părţi, un act de bunăvoinţă, ca un angajament moral al ambelor părţi de a depăşi neînţelegerile din trecut şi de a se angaja pe calea dialogului teologic în soluţionarea diferenţelor dogmatice dintre cele două Biserici care s-au acumulat în decursul mileniului II prin proclamarea unilaterală de către Roma a unei serii întregi de dogme (Filioque, purgatoriu, primatul de jurisdicţie şi infailibilitatea papală şi dogmele mariologice: Imaculata Concepţie şi Asumpţia corporală ale Fecioarei Maria)". (Ioan I. Ică jr, în "Studia Theologica", anul II, nr. 4/2004).<BR/>Aşadar, actul respectiv n-a îndepărtat - şi nu putea să îndepărteze - prin el însuşi consecinţele schismei, ci doar a deschis, ca semn de bunăvoinţă a ambelor părţi, calea spre un dialog mai susţinut şi mai consistent între Apus şi Răsărit, aflat încă în desfăşurare, deocamdată fără nici un fel de rezultate indiscutrabile sau definitive. La data respectivă - ca şi ulterior - reacţiile diferitelor Biserici ortodoxe au fost destul de diferite (şi mai degrabă reţinute), iar Muntele Athos a protestat vehement, mergînd pînă la ruperea comuniunii cu Patriarhul Athenagoras (care nu este nicidecum un fel de papă al Orientului, ca să se poată pronunţa singur în numele întregii Ortodoxii).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-40078483132284045162008-07-17T16:50:00.000+03:002008-07-17T16:50:00.000+03:00D-le Codrescu,Ati spus:"În concluzie, sînteţi aşa ...D-le Codrescu,<BR/><BR/>Ati spus:<BR/><I>"În concluzie, sînteţi aşa de inabil în imputări şi în argumentaţie, atît sub aspect teologic, cît şi sub aspect istoric, încît v-aş sugera să încercaţi, mai degrabă, o ocupaţie lucrativă..."</I><BR/><BR/>Recunosc, asa cum am spus si mai inainte, ca sunt necalificat pentru o astfel de discutie. De altfel, mesajul meu se dorea doar o exprimare a parerii mele despre subiectul discutat, sperand sa ofere, asa cum ar trebui sa se doreasca in orice opinie exprimata public, o alternativa (audiatur et altera pars).<BR/>Totodata asteptam din partea d-voastra comentarii si corectii argumentate si (mai) calificate.<BR/>In schimb am primit o replica demna de 'banca in parc', pentru care nu va multumesc.<BR/><BR/>In final (caci nu va voi mai deranja) pot sa va asigur ca am, de cateva zeci de ani, o ocupatie (foarte) lucrativa, multumesc de grija.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/10043136924443482942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-83730453216774627172008-07-17T16:40:00.000+03:002008-07-17T16:40:00.000+03:00D-le Codrescu,Ati spus:"D. Cei care contestă drept...D-le Codrescu,<BR/><BR/>Ati spus:<BR/><I>"D. Cei care contestă dreptul sau îndrituirea Patriarhului ecumenic de la 1965 de a decide şi a se pronunţa în numele întregii Ortodoxii, fără un prealabil Sinod panortodox, sau fără măcar o consultare a celorlalte Biserici ortodoxe autocefale, nu sînt deloc alăturea de drum (am explicat mai pe larg şi de ce, în altă secţiune a acestui blog).<BR/>Iar dacă Patriarhul ecumenic nu este astăzi îndrituit să ridice discreţionar anatema istorică, aceasta nu înseamnă că n-a fost îndrituit nici s-o pronunţe la 1054. Nu e nici o inconsecvenţă aici, ci o problemă elementară de contextualizare istorică: dacă acum o mie de ani Patriarhul Constantinopolului era indiscutabil reprezentativ pentru întreaga Ortodoxie, ca întîistătător religios al celui mai întins şi mai prestant imperiu medieval, astăzi el nu mai păstrează decît o întîietate simbolică, existînd Biserici ortodoxe autocefale care întrec considerabil Patriarhia ecumenică, atît ca întindere teritorială, cît şi ca număr de credincioşi. Raporturile, deci, sînt cu totul altele - şi ele nu pot fi eludate în numele nici unui principiu abstract."</I><BR/><BR/>Argumentatia cu "cel mai întins şi mai prestant imperiu medieval", sau dimensiunea teritoriala si nr.de credinciosi ar putea fi valabila in discutii istorico-geo-politice sau de orice alta natura, dar nu si de natura religioasa, eventual dogmatica (anatemele). Aveam sperante din partea d-voastra la argumente mai solide.<BR/>Ridicarea anatemelor a fost oricum un gest mai mult simbolic in conditiile in care nimeni inca nu a "redefinit dogmele" care ne separ. In acest sens, nealinierea sau neacceptul unor BO la acest gest nu inseamna practic iesirea din comuniune? Si acesta este doar unul din multele exemple unde comuniunea intre diferitele BO este mai mult declarativa decat practica (vezi si cazul re-botezarii catolicilor convertiti la ortodoxie).<BR/>Apropo, care este pozitia oficiala a BOR fata de acest gest (ridicarea anatemelor)? Exista aceasta?Unknownhttps://www.blogger.com/profile/10043136924443482942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-72918490178640282612008-07-17T16:36:00.000+03:002008-07-17T16:36:00.000+03:00Îmi pare rău dacă n-am nimerit tonul cel mai potri...Îmi pare rău dacă n-am nimerit tonul cel mai potrivit. "Concesia" făcută Bisericii Ortodoxe (şi care se traduce cam aşa: mai puţin neadevărată decît celelalte) nu schimbă esenţial lucrurile. Vă înţeleg iritarea, dar nu mai am nimic de adăugat.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-28844359243983151222008-07-17T16:30:00.000+03:002008-07-17T16:30:00.000+03:00D-le Codrescu,Ati spus:"B. Eu unul nu m-am prevala...D-le Codrescu,<BR/><BR/>Ati spus:<BR/><I>"B. Eu unul nu m-am prevalat de statutul de "erezie" al părţii catolice şi chiar am atras atenţia fraţilor ortodocşi că, ..., problema nu este dacă catolicii sînt eretici sau nu sînt eretici: fapt este că, eretici sau neeretici, ei nu sînt ortodocşi, iar neortodocşi fiind, se exclud de la sine co-liturghisirea şi împărtăşirea cu ei dintr-un potir, căci - atîta vreme cît nu s-au "redefinit dogmele", ca să spun şi eu ca oarecine, şi există diferenţe dogmatice ireductibile - nefiind comunitate de credinţă, nu poate fi nici comunitate liturgică."</I><BR/><BR/>De acord cu d-voastra. <BR/>Observatia mea nu vi se adresa direct, ci era pentru cei (asa cum spuneti acestia exista) care considera catolicismul erezie.<BR/><BR/>Si din nou sunt (neplacut) surprins de modul ireverentios de referire la insusi Patriarhul BOR ("ca să spun şi eu ca oarecine") sau mai rau, la Sinodul BOR.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/10043136924443482942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-10642874346375247982008-07-17T16:24:00.000+03:002008-07-17T16:24:00.000+03:00Domnule Codrescu,Ati spus: "A. Cînd răsăritenii af...Domnule Codrescu,<BR/><BR/>Ati spus: <BR/><I>"A. Cînd răsăritenii afirmă că Biserica Ortodoxă este singura adevărată, celelalte fiind eretice sau schismatice, vă cuprinde uimirea şi vă sare ţandăra de un asemenea exclusivism (asimilat "barbariei" şi "ceţurilor slave"). Dar n-am văzut să schiţaţi vreo mirare sau vreun protest principial atunci cînd "infailibilul" pentru care acum 300 de ani aţi fugit de "acasă", năuci şi servili, afirmă în pleaznă, ca să audă bine tot mapamondul, că Biserica Catolică este singura adevărată, deplină şi legitimă, rezervîndu-le celorlalte statutul de eretice sau schismatice! Unde vă este probitatea "civilizată"?"</I><BR/><BR/>Speram ca in dialogul cu dumneavoastra vom putea evita termenii "injuriosi" ("barbariei", "ceţurilor slave", fugit de "acasă", năuci şi servili, afirmă în pleaznă, etc). Se pare ca m-am inselat.<BR/><BR/>In acelasi timp, desi eu am nici un fel de pregatire teologica si nici studii specifice, speram sa am o discutie cu cineva mai calificat. In acest sens, sunt surprins ca nu ati remarcat in declaratia Papei (frumos va adresati unuia care ar trebui sa fie pt.d-voastra un Patriarh!) locul special rezervat Bisericii (ilor) Ortodoxe, spre deosebire de toate celelalte. Poate ca acum, macar de curiozitate, va veti apleca cu mai multa atentie asupra acelui text.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/10043136924443482942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-84581002951516804972008-07-17T13:12:00.000+03:002008-07-17T13:12:00.000+03:00n-am nimic cu paparoma este una din patriarhiile a...n-am nimic cu papa<BR/>roma este una din patriarhiile apostolice<BR/>papa ar trebui sa fie ca unul din patriarhii ortodocsi<BR/>cu intaietate intre ei - primul intre egali - dar doar un patriarh<BR/>de aici pana la vicarul lui Hristos mai este cale lunga si ....eretica (sic!)<BR/><BR/>benedict al paispeleaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-10373556425408131012008-07-17T12:31:00.000+03:002008-07-17T12:31:00.000+03:00multumesc pt precizarepentru mine sunt clarear tre...multumesc pt precizare<BR/>pentru mine sunt clare<BR/>ar trebui postate aceste definitii<BR/>pentru toata lumea<BR/><BR/><BR/>benedict al paispeleaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-23900283132265762542008-07-17T11:54:00.000+03:002008-07-17T11:54:00.000+03:00D-l Radu Preda nu are blog, dar poate ia cunoştinţ...D-l Radu Preda nu are blog, dar poate ia cunoştinţă de doleanţa dvs. şi găseşte vreun mod a a lămuri lucrurile (aşa cum puţini ar putea s-o facă mai bine).<BR/>Despre înţelesul cuvintelor "catholic", "ortodox", "ecumenic", aveţi un excurs concis, limpede şi autorizat la pag. 6 a tomului "Canonul Ortodoxiei. I. Canonul Apostolic al primelor secole", scos recent de diac. Ioan I. Ică jr (şi care ar trebui de acum înainte avut tot timpul în vedere ca bază referenţială).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-7496098086593909572008-07-17T10:45:00.000+03:002008-07-17T10:45:00.000+03:00apropos, radu preda are blog?apropos, radu preda are blog?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-40812704884428290342008-07-17T10:41:00.000+03:002008-07-17T10:41:00.000+03:00domnule codrescu poate puteti sa "provocati" o dis...domnule codrescu poate puteti sa "provocati" o discutie cu radu preda si altii, dar fara badilita<BR/>despre ce inseamna catolicitate, in adevaratul sens al cuvantului<BR/>ca in greaca crezul se spune cu “una, sfanta, catolica si apostolica biserica”<BR/>si nu soborniceasca ca la noi<BR/>si ar trebui “confiscat” dreptul bisericii romano catolice de a se autointitula catolica<BR/>o alta discutie interesanta ar fi despre termenul ecumenic<BR/>pt ca si noi ascultam de cele 7 sinoade ecumenice<BR/>dar sinodul ecumenic nu are nimic de-a face cu ecumenismul de azi<BR/>ar trebui “confiscat” dreptul miscarii ecumeniste de a se numi ecumenica<BR/>asa, ca la copyright<BR/>dupa o confuzie initiala, s-ar mai limpezi lucrurile si am distinge mai bine adevarul de minciuna<BR/>2 probleme: catolicitatea(sobornicitatea) bisericii si ecumenicitatea bisericii<BR/><BR/>asta ca sa nu mai aud ineptii despre ramura traditionalista si ramura ecumenista in bor<BR/>si tot felul de comentarii si comparatii fara fond<BR/><BR/>benedict al paispeleaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-70385985735101639642008-07-17T10:30:00.000+03:002008-07-17T10:30:00.000+03:00cateva precizari pt ioan prietene, papa e traditia...cateva precizari pt ioan <BR/>prietene, papa e traditia<BR/>e o erezie<BR/>papa e infailibil dogmatic<BR/>e o erezie<BR/>papa afirma dogma peste sinodul episcopilor<BR/>alta erezie<BR/>si asta e doctrina oficiala catolica afirmata la conciliile vatican<BR/>papa e vicarul lui hristos<BR/>alta erezie<BR/>toate manualele ortodoxe prezinta aceste "diferente" drept erezii<BR/>nu stiu unde ai citit dumneata invatatura ortodoxa?<BR/>pt informare iti recomand, de exemplu sa citesti pe Sf.Iustin Popovici, de la sarbi, sa vezi ce spune teologul acesta despre papa<BR/>Sf.Iustin Popovici este citat si de pr. Staniloae ca fiind normativ pt ortodoxie<BR/>pr. Staniloaie este de acord cu Sf. Iustin Popovici<BR/>apoi mai citeste si ceva teologi greci contemporani si ai sa vezi ca teologii adevarati ca Staniloae, Popovici, si altii (nu stau sa caut si unii rusi prin biblioteca) afirma clar ca acestea sunt erezii<BR/>va place, nu va place, asta e<BR/>orice invatatura fundamentala de credinta neconfirmata de biserica este erezie<BR/>apoi sa nu uitam pe Sf Palama care a demascat erezia invataturii catolice care afirma ca harul este creat<BR/>in ortodoxie, prietene, harul este necreat<BR/>acestea sunt diferente fundamentale de credinta<BR/>nu intru in disputa si pe tema filioque<BR/>n-are rost<BR/>ca filioque chiar este erezia care a stat la alunecarea de la ortodoxie a asa-zisilor catolici<BR/>semnat:<BR/>benedict al paispeleaAnonymousnoreply@blogger.com