tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post304490454301374319..comments2024-01-13T04:55:15.737+02:00Comments on Blogul lui Răzvan Codrescu: UN PUNCT DE VEDERE ÎNTRE ALTELERăzvan Codrescuhttp://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-22820813791378590562011-03-29T16:53:02.566+03:002011-03-29T16:53:02.566+03:00Pentru Daniel:
Nu v-am postat ultimul comentariu ...Pentru Daniel:<br /><br />Nu v-am postat ultimul comentariu pentru că nu faceţi dec]t să gravitaţi cu graţie în jurul unei idei fixe, deja expuse în comentariile anterioare de pe blogul d-lui Târziu. Încercaţi totuşi să vă lărgiţi puţin orizontul prin cîteva lecturi şi veţi constata că problemele sînt mult mai complexe şi au deja o bibliografie care nu poate fi eludată. Nu poţi avea pretenţia să regîndeşti tu totul şi să tragi concluzii definitive pînă nu vezi şi ce au scris pe această temă şi atîţia alţii înaintea ta, fie în epoca respectivă, fie mai tîrziu.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-65533576850307173572011-03-26T01:47:03.149+02:002011-03-26T01:47:03.149+02:00Vlad & Bogdan Munteanu
Va felicit, la randul...Vlad & Bogdan Munteanu <br /><br />Va felicit, la randul meu, pentru interventii. Au adus acel plus de disciplina, dar si de echilibru, in sens vulcanescian. <br />Sincer, daca la cecitatea lumii academice de astazi ma astept, pentru ca nu poti avansa decat facand propaganda, la virulenta cu care se face rechizitoriul unei miscari de tineret cu o rezonanta indiscutabila in acel timp, circumscriind fragmente din textele epocii, puse in paralel cu textele sfinte ca sa orientezi ideile in directia dorita, eludand complet epoca si oamenii(unii dintre ei inca in viata), aceasta fortare a unei premise doar din fronda fata de "inamici", mi se pare descalificanta pentru Mircea Platon si comp. Reductionismul inchizitorial de pe pozitii asumate ca ortodoxe este foarte greu de explicat altfel decat ca rod al ostilitatii cu orice pret. Ciudate sunt mecanismele psihologice ale omului! Duhul ortodoxiei, dar si rigoarea academica, sunt date la o parte doar pentru a forta o concluzie prefabricata. <br />"Bene diagnoscitur, bene curatur" este expresia care vi se potriveste amandurora. Sa dea Domnul ca interventiile voastre sa aiba rolul curativ atat de necesar intr-o atmosfera suprasaturata de zadarnicii mai mici sau mai mari.Iulian Capsalihttps://www.blogger.com/profile/16285157603843168582noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-15278094514517051712011-03-25T23:09:01.933+02:002011-03-25T23:09:01.933+02:00@Vlad
o analiza excelenta a contextului interbeli...@Vlad<br /><br />o analiza excelenta a contextului interbelic, mult mai detaliata si mai fina decat a mea, care n-am avut acest ragaz, dat fiind ... contextul polemic in care am fost silit sa scriu si alte idei pe care le aveam de transmis intr-un spatiu fatalmente limitat. <br /><br />Dar cred ca textul tau completeaza de minune ceea ce am publicat la <br />http://c-tarziu.blogspot.com/<br />sau la<br />http://www.fgmanu.ro<br /><br />Eu personal ma voi opri aici. Am scris deja trei articole despre raporturile ML cu: 1. Adevarul crestin, 2. Fascismul si 3. "Romania profunda". Toate pot fi citite la cele doua adrese de mai sus. Mai mult de atat nu cred ca pot lamuri. <br /><br />Incat: ajunge! Alte articole cu siguranta nu voi mai scrie. (Daca va mai fi cazul, pe ici-colo cate un comentariu, desi in general nu prea ma dau in vant dupa asta). <br /><br />Dar marturisesc ca am apreciat comentariile tale la articolul (care initial nici nu s-a dorit a fi asa ceva, ci doar tot un ... comentariu) despre Vulcanescu. Gasesc remarcabil si faptul ca esti la curent cu parerea d-lui Mircea Nicolau despre Mircea ... Vulcanescu - na, ca iarasi apare aceasta "mirciada" de care nu mai scapam :-)<br /><br />Doamne ajuta!Bogdan Munteanunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-6258518452270521432011-03-25T21:28:50.469+02:002011-03-25T21:28:50.469+02:00Este bine sa ne oprim, pentru ca ceea ce a inceput...Este bine sa ne oprim, pentru ca ceea ce a inceput continua oricum.<br />http://www.hotnews.ro/stiri-film-8440149-interviu-florin-iepan-spui-despre-documentar-facut-sute-sau-mii-oameni-telefoanele-mobile-din-dotare-aflati-cautarea-adevarului-despre-odessa.htmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-59123120871538633412011-03-25T18:04:30.125+02:002011-03-25T18:04:30.125+02:00- continuare -
Asadar, un context specific a gen...- continuare - <br /><br />Asadar, un context specific a generat o reactie specifica, romaneasca cu si fara ghilimele, pentru ca, desi pot fi gasite multe elemente de asemanare cu reactiile miscarile fasciste si naziste, totusi ele nu se suprapun in ce are istoria romaneasca mai propriu - aceasta trauma a copilului smuls din bratele parintesti ale lumii patriarhale si aruncat in lumea babilonului. Nici nazistii si nici fascistii nu aveau nostalgia vreunei lumi patriarhale pentru ca nu o mai aveau, decat foarte fragmentar. De altfel, chiar daca la suprafata s-au imprumutat multe simboluri, totusi tinerimea revolutionara de la noi nu s-a perceput niciodata ca o miscare care copiaza tendinte manifestate in tari straine. Ascensiunea fascismului si nazismului era perceputa, pe atunci, ca o confirmare suplimentara a faptului ca istoria le dadea dreptate (nu intru aici in discutii referitoare la (in)justetea unei astfel de gandiri). <br /><br />Tragedia vremilor de acum este ca in mediile noastre academice o abordare nuantata a trecutului interbelic este cvasi-imposibila, desi e atat de necesara. E pur si simplu deprimant sa vezi cum sunt infierati drept fascisti pana si sociologi ca Mircea Vulcanescu sau Anton Golopentia, ce sa mai zici de intelectualii legionari. Gandirea categoriala si inchizitoriala – discurs prin excelenta de putere – este lege. Si mai este ceva ciudat – de multe ori vehementa anti-legionara (vehementa care in sine nu e proprie istoricului) si anti-fascista vine tocmai de la unii care altadata erau la extrema cealalta...Vladnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-27517905660756377092011-03-25T18:02:33.851+02:002011-03-25T18:02:33.851+02:00Considerand si eu ca s-a spus ce era de spus in ma...Considerand si eu ca s-a spus ce era de spus in materie de contre, imi permit sa adaug niste consideratii marginale fata de polemica dar cu legatura la fondul problemei. <br /><br />Atractia pe care Miscarea Legionara o exercita asupra tinerilor idealisti nu poate fi explicata doar prin elementele sale de foclor sau decor traditional. Cauzele sunt mult mai profunde, si daca s-ar merge intr-acolo atunci doza de infierare cu care se condamna fenomenul ML ar scadea considerabil.<br /><br />Principala explicatie, dupa mine, sta in criza profunda care scutura Romania Mare dupa primul razboi mondial. Criza care producea un fel de sciziune grava intre fagaduinta uriasa a noii Romanii, a unui viitor promitator pentru copiii acesteia, si realitatea mizera care spargea acest vis in mii de cioburi. Se mai adauga, pe langa acest divort radical intre promisiune si realitate, viteza cu care se dizolvau reperele vechii lumi traditionale, patriarhale, si instaurarea unei noi lumi. Cel mai important aspect, in aceasta privinta, il reprezinta criza Bisericii, acuta din cauza regimului de marginalizare la care a fost supusa aceasta de la pasopt incoace. Cu alte cuvinte, Romania Mare era o structura bizara, in care rostul comunitar fusese lovit in chiar radacina sa, in care legaturile si ceea ce se numeste drept capital social era in eroziune maxima, in care Biserica fusese exilata la coltul de rusine, ingenuncheata pe cojile de nuca ale ambitiei progresist franc-masonice (apartenenta la francmasonerie a elitelor vremii nu era ceva tenebros in epoca, ci mai degraba ceva curent).<br /><br />In aceasta lume in plina dizolvare dar cu uriase fagaduinte neimplinite, este aruncat tanarul student roman, de cele mai multe ori trimis la facultate cu mari sacrificii financiare de mica familie de tarani. Contactul cu lumea orasului (lumea babilonica descrisa in contrast cu lumea satului de Mircea Vulcanescu) este cu certitudine traumatica. Acolo descopera ca a fost pur si simplu inselat. Discursurile politicienilor despre ”elita romaneasca”, elita tinerilor, sunt vorbe goale ce nu tin de foame si nici nu asigura vreun viitor oarecare in cadrul acestei Romanii Mari in plina constructie. Ba chiar descopera, acest tanar, nu doar ca este lasat de izbeliste, dar chiar nu e loc pentru el in aceasta Mare Romanie. Trauma poate fi adanca si il poate duce chiar ”pe culmile disperarii”. Nu e de mirare ca acest tanar se radicalizeaza, ca isi revendica locul prin sloganuri de tipul ”Romania romanilor”, ca studentimea, pe scurt, devine studentime revolutionara. Revolutionara de dreapta. Este o razvratire fata de elita corupta, venala, atee sau, oricum, secularizata, a epocii. Este o incercare disperata de a isi pastra vechile repere, de a se arunca intr-un crez absolut, tocmai pentru ca lumea cu repere absolute a copilariei le-a fost distrusa iremediabil. Multi dintre ei simt ca nu fac parte din lumea cea noua care rasarise dupa razboi, insa mai au mult de invatat pana vor ajunge sa realizeze ca acea lume dupa care tanjeau nu poate fi realizata aici, si mai ales nu prin lupta politica, ci poate fi traita spiritual, in Biserica. Dar e si absurd sa ii acuzam (in loc de a descrie obiectiv ce s-a intamplat cu ei) cand nici macar Biserica nu le-a spus in mod clar aceasta. Multi ierarhi ai Bisericii au incurajat aceasta tinerime radicala, deoarece nici pentru oamenii Bisericii lucrurile pe atunci nu erau clare. Si nu stiu daca vreunul din noi, desteptii de astazi, am fi inteles mai mult decat cei de atunci. Macar sa intelegem acum cate ceva... si tot ar fi bine.<br /><br />- va urma -Vladnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-58403989384564177232011-03-25T15:53:16.202+02:002011-03-25T15:53:16.202+02:00Poate că ar fi cazul să ne oprim măcar noi, căci s...Poate că ar fi cazul să ne oprim măcar noi, căci s-a cam spus ce era de spus.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-80784808081453781012011-03-25T15:44:16.893+02:002011-03-25T15:44:16.893+02:00Nu se vor opri, pentru că orgoliul nu are măsură ş...Nu se vor opri, pentru că orgoliul nu are măsură şi se răzbună prin logoree. Adevărul poate să umble cu capul spart: treaba noastră este să forţăm impresia că avem dreptate...<br /><br />PS Doar n-o să ne sinchisim acum si de doamna Corbu?!Bloggoslovulnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-59532505760982827112011-03-25T15:08:01.700+02:002011-03-25T15:08:01.700+02:00Domnii Racu, Platon si Fedorovici comit o flotarea...Domnii Racu, Platon si Fedorovici comit o flotarea logica demna de analele Academiei Catavencu. Deci, in opinia dumnealor, avem o Miscarea Legionara interbelica fascista si necrestina, care totusi si-a selectionat oameni foarte buni, "pe spranceana" (intelectuali straluciti, crestini autentici care mai tarziu au umplut inchisorile comuniste si unii dintre ei s-au sfintit, oameni crescuti in duhul patriarhal al familiei, dupa cum ne asigura dl Platon), care insa nu erau chiar atat de destepti, patrioti si crestini daca s-au lasat prostiti de Codreanu si Sima sa intre in acea miscarea, care era o coloana a cincea germana si cam pagana. Realizati absurdul? O miscare necrestina da martiri si sfinti, care totusi au trecut prin scoala "deformatoare" a acelei miscari? O miscare fascista, deci cu un duh strain si oricum supusa unui imperiu, Reich-ul sau poate republica lui Mussolini, capaciteaza aproape toate energiile nationaliste ale vremii? O miscare de mediocri si prosti, caci daca n-ar fi fost asa ar fi ras si ei cu superioritate de Carticica Sefului de Cuib, precum dl Platon si ceilalti "conservatori", si l-ar fi trimis la plimbare pe Codreanu, deci o astfel de miscare de trogloditi inregimenteaza aproape cea mai mare parte a elitei intelectuale interbelice?<br />Domnilor Fedoplatoni, toate articolele "teoretice" pe care le-ati scris pe aceasta teza defecta da capo al fine si toate comentariile care le-au urmat nu pot schimba realitatea. V-ati facut de ras destul. Opriti-va! Daca nu de teama ridicolului, macar de frica lui Dumnezeu, ca acum, in Postul Mare, ati vorbit de rau si ati nedreptatit o multime de sfinti, martiri si eroi.Catavencunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-12549292671947878162011-03-25T14:31:40.164+02:002011-03-25T14:31:40.164+02:00D-le Codrescu,
Cand speram ca totusi apele sa se ...D-le Codrescu,<br /><br />Cand speram ca totusi apele sa se linisteasca pe aceasta tema si o fosta colaboratoare (EC) cu care ati facut lucruri bune si frumoase sa va fie "aliata" (chiar si fara voi ei)in acest caz, "super-crestinul" intervine "triumfator".<br />Eu, in locul dvs., sau al d-lui Tarziu, as ignora definitiv ceea ce mai face sau scrie "tripleta".<br />Daca polemizand cu oameni educati (ca MP,GF si AR) se ajunge la efecte atat de dezastruoase in plan crestin, atunci sa nu ne mai miram ca "super-crestinul" are atata succes, inclusiv la Petru Voda ! <br /><br />G'Cousin<br />P.S. A mai infrint un "anti-crestin", pe Pr. Bastovoi !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-24681349162371190472011-03-24T10:15:18.811+02:002011-03-24T10:15:18.811+02:00- continuare -
E limpede ca in acea carte (Nae I...- continuare - <br /><br />E limpede ca in acea carte (Nae Ionescu asa cum l-am cunoscut), din respect fata de memoria profesorului, Vulcanescu ii albeste pur si simplu biografia; insa atunci cand se raporteaza la Miscarea Legionara o face intr-un mod obiectiv, nuantat, pe alocuri sociologic, in coerenta cu atitudinile sale anterioare. Nu se autocenzureaza si nici nu este mai acid decat ar trebui, din vreo temere fata de cine stie ochi supraveghetor al Sigurantei.<br /><br />Mi se pare insa prea mult sa consideram ca Nae Ionescu a mers mai departe decat legionarii cu mantuirea prin politica si logica colectivelor. Un singur reper nu e suficient pentru a sustine fundamentat un asemenea punct de vedere. <br /><br />Trebuie sa recunoastem ca multe din observatiile facute de dnii Platon-Fedorovici sunt valabile. Fiind insa facute in spirit de rafuiala, ele sunt la fel de valide in sine asa cum sunt cioburile unei oglinzi. Cioburile sunt consistente si valide in sine, insa ele nu reflecta realitatea decat ciuntit si te ranesc. Lipsa cumpatarii, a obiectivitatii (apropo de Mircea Vulcanescu), a nuantei, lipsa detasarii, zadarnicesc parca totul...<br /><br />Mai este insa ceva. Atat dvs cat si dnii Platon-Fedorovoci va cantonati in text. Strict in text. Dar acest lucru nici macar istoria mentalitatilor nu poate fi numit, deoarece analiza e prea stramta, devine, practic, analiza de text ceva mai pretentios facuta. Dar daca pretindem sa facem istorie cu adevarat, atunci ar trebui sa extindem aria de cuprindere, chiar sa mergem si la hulitul context, si sa intelegem istoria ”de la firul ierbii”. De acolo lucrurile arata de foarte multe ori cu totul altfel decat in infierarile pe care cu atata usurinta le practicam asupra textelor doctrinare. Daca nu procedam astfel, nu vom intelege niciodata cum o miscare legionara sau, ma rog, cum fratiile de cruce de care usor ne putem bate joc pe baza de carticica sefului de cuib, a putut da un Valeriu Gafencu, un Ioan Ianolide, un Virgil Maxim. Totusi, de ce atatia tineri idealisti, care nu voiau nicidecum sa ucida sau sa instituie cine stie ce dictatura groaznica, au fost atrasi de acest curent?<br /><br />Pana la urma, este o lipsa de respect fata de om, agentul istoriei. Mai ales daca pretindem ca suntem intelectuali crestini, atunci ar trebui sa intelegem ca nu doar ideile sau ideologiile, nu doar structurile economice, nu doar evenimentele sau personalitatile mari exista in istorie, ci si... omul. Adica istoria se joaca in inima omului, acel teren unde se da lupta dintre bine si rau, dupa cum spunea Alexandr Soljenitin. Daca am porni de aceasta perspectiva, cred ca nu ne-am grabi sa aruncam la cosul de istorie miscari intregi. Pentru ca ne-am da seama ca odata cu ele am arunca si oamenii ce le-au constituit.<br /><br />Nu ar fi mai simplu, oare, sa ii ascultam pe cei mai buni dintre ei (Valeriu Gafencu, de exemplu), inclusiv in modul in care au analizat fenomenul legionar?Vladnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-52261042651096999132011-03-24T10:13:18.252+02:002011-03-24T10:13:18.252+02:00Referitor la ultimul comentariu, precum si la un a...Referitor la ultimul comentariu, precum si la un articol publicat de Claudiu Tarziu despre raportul dintre Mircea Vulcanescu si legionari, mi-as permite sa adaug si aici cateva observatii facute pe blogul lui Claudiu:<br /><br />1. Mircea Vulcanescu nu se autocenzura intr-un document scris oricum intr-o nota de confidenta si de tainica gandire. Chiar trebuie creditat in ce scrie in Nae Ionescu asa cum l-am cunoscut.<br /><br />2. Motivele distantarii fata de Miscarea Legionara nu au fost doar crimele faptuite de unii dintre ei. O spune el insusi: faptul ca a refuzat inregimentarea si faptul ca tinea la libertatea de gandire. A fi parte a Miscarii Legionare presupunea o incadrare, totusi...<br /><br />3. Analiza facuta ML este mai extinsa si ea cuprinde inclusiv cateva observatii psihologice despre Codreanu si Mota, valabile, dupa mine.<br /><br />4. Nu este prea fericita suprapunerea dintre respectul fata de Nae Ionescu si rolul pe care l-a avut acesta in re-descoperirea ortodoxiei patristice si apropierea profesorului de legionari:<br />a) curentul de re-descoperire a ortodoxiei chiar era unul diferit fata de cel al nationalismului integral;<br />b) Nae Ionescu, si de altfel si Nichifor Crainic, s-au apropiat intr-o faza ulterioara de Miscarea Legionara. Intr-o prima faza inclusiv Nae Ionescu scrie acid fata de miscarea studenteasca radicala...<br />c) Mircea Vulcanescu isi pune intrebari serioase privitor la discrepanta dintre conceptia teologica a lui Nae Ionescu privind imposibilitatea mantuirii in veac si apropierea acestuia de Miscarea Legionara. Gaseste un raspuns - ar fi fost bine de reamintit care.<br /><br />5. Ca tot a fost pomenit Mircea Nicolau. Acesta marturisea intr-un foarte recent interviu ca banuieste ca in spatele ne-alinierii lui Mircea Vulcanescu la Miscarea Legionara se afla religiozitatea sa profunda si principiul iertarii extins pana si la nelegiuirile faptuite asupra colectivitatii. Este prea mult spus ca Mircea Nicolau a fost ucenicul lui Vulcanescu - nu a pretins asa ceva, a avut cateva contacte sporadice mai degraba, nu o relatie de formare, asa cum presupune o ucenicie.<br /><br />6. Si totusi...<br />Mircea Vulcanescu nu a dorit niciodata sa se lepedede tineretul radicalizat sau de legionari. ba chiar i-a luat apararea cand era blamat sau prigonit. Asa cum o arata articolul despre momrmantul eroului necunoscut si asa cum o atesta un episod mai putin cunoscut, legat de ASCR, Vulcanescu, fara sa se alature acestui curent radical, pe care il subsuma unei spiritualitati ce doreste mantuirea in veac, nici nu vrea sa il desfiinteze polemic. Se apleaca cu intelegere, cu compatimire, cu nuanta celui care isi intelege fratele si zbuciumul prin care trece. Lucru care lipseste complet dlor Platon et comp. Si care ii face sa il citeze pe Mircea Vulcanescu in completa contradictie cu duhul acestuia. Adica cu duhul crestin, sau cu duhul intelectualului crestin.<br /><br /> - va urma -Vladnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-50866806123176140072011-03-24T09:52:10.822+02:002011-03-24T09:52:10.822+02:00Aceasta recapitulare e buna, nu numai pentru ca re...Aceasta recapitulare e buna, nu numai pentru ca reda intr-un singur loc comentariile dvs, care exprima o pozitie, ci si pentru ca reaminteste originile disputei si miza ei. Sper sa fie de folos celor care sint interesati de adevar.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13687614146329345177noreply@blogger.com