tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post2668827294801725451..comments2024-01-13T04:55:15.737+02:00Comments on Blogul lui Răzvan Codrescu: PR. DR. MIHAI VALICĂ: PRECIZĂRI TEOLOGICERăzvan Codrescuhttp://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-76354559925007433782009-02-07T02:36:00.000+02:002009-02-07T02:36:00.000+02:00Un mic raspuns psiho-teologic-social celor ce nu î...Un mic raspuns psiho-teologic-social celor ce nu înţeleg interevnţia mea referitoare la imago Dei...<BR/><BR/><BR/>Societatea românească tinde să se transforme într-o societate de integrare în care persoana reală, cu natura ei misterioasă şi incomensurabilă, este fasonată după chipul lui homo oeconomicus, ar scrie Ovidiu Hurmuzeu, la care subscriu total. "Acest model ideal este construit dintr-un număr de scheme utilitare aranjate pentru a servi interesele unei civilizaţii tehnologice, utopic egalitaristă, în care alfa şi omega rămân producţia şi consumul de masă. Nu poţi avea însă producţie şi consum de masă, cu alte cuvinte o economie de piaţă integrată, fără unificarea şi standardizarea ideilor, valorilor şi stilului de viaţă ale indivizilor şi fără să-i înregimentezi electronic...Primatul economiei şi al tehnologiei (cele două nu mai pot fi separate) se traduce prin primatul mijloacelor. Scopul, de fapt singurul scop, al unei societăţi tehnologice avansate este cum să utilizeze în mod eficient imensele mijloace de care dispune. Sau la nivelul persoanei, cum sa alegi mijlocul cel mai bun pentru a câştiga (profita) imediat într-o situaţie dată. Standardizarea individului nu se face din raţiuni politice, sau de protecţie împotriva terorismului sau a persoanei umane, în general, ci de eficienţă economică şi manipulare ideologică şi putere de control total asupra individului. Transformat dintr-un scop în sine, într-un simplu instrument, fiecare individ trebuie să se comporte ca un angrenaj perfect integrat, întrucât intră în competiţie cu maşinile...Integrarea individului într-o societate tehnologică începe prin "spargerea" unităţii sale organice şi a dimensiunii sale de ontologie teologică iconică. "Persoana" cu toate conotaţiile pe care le implică este tranşată în secţiuni utilitare, iar fiecare secţiune este angrenată într-un anumit tip de reţea economică, ideologică şi de clan mafiot...<BR/><BR/>„Românii trăiesc încă printre ruinele unui sistem industrial primitiv, moştenit de la comunişti; pe niste temelii dărâmate au ridicat în pripă o scenă unde încearcă în prezent să încropească un spectacol social şi economic "second hand". Metafora asociată este supermarketul construit pe fundamentele fostului "circ al foamei". Producţia (distribuţia) industrială, planificată autoritar şi centralizat este înlocuită de producţia globalizată, instrumentalizată în manieră spectaculară. "Circul foamei" ascundea falimentul sistemului industrial primitiv (al comunismului), supermarketul maschează condiţia cvasi colonială a României în cadrul economiei globale. Ce altceva este supermarketul decât un distributor descentralizat al supraproducţiei economiei mondiale? Alimentele, dichisit ambulate, aduse de aiurea, ascund nitraţii otrăvitori ai adevărului: România nu este în stare nici măcar să-şi hrănească cetăţenii, în plus şi-a asumat obligaţia – conform negocierilor de aderare duse de clasa politică – să transforme 30 la sută din suprafaţa agricolă în pârloagă şi să-şi cip-uiască biometric cetăţenii ca o marfă...!<BR/><BR/>S-a ajuns aici întrucât persoana-eveniment a fost înlocuită de mafiotul şarmant, clănţăul atotcunoscător, "expertul" iluzionist şi politicianul mânjit. Galeria de pseudopersoane nu este produsă de o cultură personalistă în cădere liberă, ci de o economie în care capitalul financiar şi distribuţia de imagini sunt concentrate în mâna unui număr limitat de indivizi. În loc să moşească cât mai multe persoane-eveniment – aceasta ar fi menirea unei democraţii adevărate – "democraţia" românească produce un număr nelimitat de clienţi (în sensul antic al cuvântului, plebeu fără drepturi depline, dependent de un patrician şi protejat de acesta). Legăturile de dependenţă şi protecţie sunt în mod fals personale; de fapt, sunt legături economice de tip clandestin. Mulţi dintre cei pe care românii îi iau drept "personalităţi" sunt de fapt clienţi ai diferitelor mafii (mafia politică, a petrolului, mass mediei, a "tunurilor" din marile contracte etc.) În România clientul a devenit personalitatea umană de invidiat.<BR/><BR/>Trebuie să fim conştienţi că în lumea de astăzi aproape totul este împotriva persoanei, ar vrea-o redusa la condiţia de instrument şi redusă de la imago Dei la imago oeconomicus. Mesajul care ni-l transmite si creştinismul prin apostolul Pavel este mai actual ca oricând: „Şi să nu vă potriviţi cu acest veac, ci să vă schimbaţi prin înnoirea minţii, ca să deosebiţi care este voia lui Dumnezeu, ce este bun şi plăcut şi desăvârşit"(Romani 12, 2). (Vezi pe larg şi interviul lui Hurduzeu:http://www.ovidiuhurduzeu.ro/interview_as.htm).Mihai Valicăhttps://www.blogger.com/profile/12378380540762017200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-85434722330686107772009-02-06T22:49:00.000+02:002009-02-06T22:49:00.000+02:00Sunt pr. Valică şi mă simt obligat sa fac câteva p...Sunt pr. Valică şi mă simt obligat sa fac câteva precizări în legătură cu cei ce cred că eu aş reduce imago Dei doar la chipul uman. Nici vorbă.Problema este mult mai complexă şi nuanţată. Până voi da detalii biblice şi patristice mai multe, vreau doar să spun că esenţa omului nu se află în materia din care a fost creat omul, nici în chipul lui, ci în Arhetipul (modelul) după care a fost creat şi spre care tinde. Aşa cum adevărul icoanei se află în persoana zugravită - pictată pe ea, tot aşa şi adevărul omului se află în modelul lui, Dumnezeu.<BR/>Creatorul chipului nostru uman, este Creatorul „tuturor celor vazute şi nevăzute”, care cheamă pe om să ia parte la chipul Fiului Său.(Romani 8,29)<BR/>Teologia patristică trebuie să fie o continuă inspiraţie harică şi practică şi nu o povară sau un “brand” al teologiei ortodoxe sau “ca un soi de marcă înregistrată”. Momentul patristic necorelat la prezent, la nevoile actuale, ci redus doar la trecut şi idealizare, la o simplă înşiruire de cunoştinţe, scolastic chiar, etc. duce teologia ortodoxă actuală şi viaţa pastorală în impas. <BR/>Teologia ortodoxă cea biblică şi patristică este o “teologie a feţei”; ca atare, ea nu poate să apară, să crească şi să rodească decât în condiţiile întâlnirii “faţă către faţă” . Teologia Schimbării la Faţă a Mântuitorului de pe Tabor ne învaţă, printre altele, că Dumnezeu vrea să ne arate faţa sau “chipul omului aşa cum este el dorit de Dumnezeu” . Deci Ortodoxia este centrată pe o “faţă” - chip (vezi icoanele) şi se adresează unei alte feţe (omului) . De aceea sărutăm icoanele cu sărutare sfântă şi ne apropiem feţele de icoane şi le atingem, ca semn de comuniune şi iubire. Faţă către faţă este imaginea vieţii celei veşnice şi a vieţuirii cu Dumnezeu.(Vezi Numeri 12, 8; 1 Corinteni 13, 12; 2 Petru 1, 19. 2 Corinteni 3, 18)<BR/>Scopul fundamental al Evangheliei, al teologiei biblice şi patistice şi al vieţii pastorale în general este acela al îndumnezeirii omului, deci a persoanei umane şi a ipostasului uman, care include şi chipul nostru. Nu poţi îndumnezei persoana dacă nu o iubeşti, dacă nu o slujeşti. Dacă nu o iubeşti atunci ori o subjugi, ori o manipulezi, ori o foloseşti. Indumnezeirea omului nu se face prin demostratio, în sensul argumentelor raţionale teologice, ci prin afirmatio – adică a mărturisirii revelaţiei divine - şi prin imitatio Dei, a dăruirii din iubire şi prin împărtăşirea din Sf. Taine. <BR/>Remarca D-lui Răzvan Codrescu este corectă. Eu vreau să conştientizez valoara feţei omului şi a teologiei noastre iconice şi "faţă către faţă" şi nicidecum să reduc destinul omului doar la o imagine...şi cine e credincios în puţin va fi şi în mult..dacă eu desconsider îmvăţătura patristică şi biblică despre chipul omului, adunci îl amanetez oricui...Mihai Valicăhttps://www.blogger.com/profile/12378380540762017200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-3081715899774615362009-02-06T22:36:00.000+02:002009-02-06T22:36:00.000+02:00Catre B. Moldovanu (apropo de raspunsul dlui Codre...Catre B. Moldovanu (apropo de raspunsul dlui Codrescu):<BR/><BR/>„Nu-mi stiu pe-aci statornica cetate,<BR/>ci neamul meu e taina scrisa-n cer,<BR/>pe frumusetea slavei nenserate.<BR/>Ce-i limba mea de nu smerit naier<BR/>vaslind prin apa marilor sarate<BR/>spre stradulcimi ce negrait ne cer?”<BR/><BR/>(Razvan Codrescu, „Rug aprins”, I)<BR/><BR/>PS - Se spune si se scrie Razvan, nu Rasvan!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-61167874023713792252009-02-06T21:04:00.000+02:002009-02-06T21:04:00.000+02:00Nu am studii teologice si nu scriu aici sa ma indr...Nu am studii teologice si nu scriu aici sa ma indreptatesc personal in neputintele mele nici sa imi impun un punct de vedere, ci vorbesc din experienta mea pacatoasa trecuta prin protestantism si intoarsa la dreapta credinta. <BR/>Aproape aceleasi argumente mi se aduceau cand eram in protestantism, ca tot ceea ce conteaza de fapt este chipul lui Dumnezeu in om, si mai adaugau ei, ceea ce este in inima omului, ajungand pana la extrema ca de fapt corpul nu conteaza, atata timp cat te trage numai spre pacat. Si pt ca corpul nu conteaza, atunci poti face orice cu el: al mutila, al picta, etc. (vezi episcopii anglicani homosexuali), atata timp cat ceea ce conteaza este numai interiorul lui.<BR/>Bunul Dumnezeu a venit pe pamant si ca om (nu numai ca Dumnezeu), in carne si oase (nascut din Duhul Sfant si dintr-o fecioara pamanteasca) si nu a coborat din cer ca un fulger. A facut asta sa ne arate cele doua naturi ale Sale si implicit ale omului, pe care El l-a creat, si le-a sfintit: sufletul si trupul (chip si asemanare). De aceea trupul nostru este templul Duhului Sfant. A pune accent numai pe partea de duh a omului, este a nega partea umana a Domnului Iisus si de aici caderea in extreme si erezie (a nega natura umana a Domnului Iisus, icoanele care reprezinta natura fizica, etc). <BR/><BR/>De aceea biserica ortodoxa respinge mutilarea trupului uman, prin autopsie, transplant de organe, crimare, etc. Si v-as intreba pe dvoastra ce prejudicii ar duce sufletului astfel de practici, mai ales cand omul fizic a incetat sa mai fie? Si daca sfintii parinti nu le-au acceptat, cum credeti ca ar fi acceptat numerotarea oamenilor ca pe vite, indosarierea, amprente digitale, oculare s.a aberatii? Cu ce ajuta astea la mantuirea noastra? Si daca ele nu ajuta, de ce trebuie sa le acceptam? asa cum apostolul de indeamna...cercetati toate lucrurile si pastrati numai ce va trebuie...<BR/>Sunt multe tainele Domnului pe care nici cei mai mari sfinti ai bisericii nu le-au putut afla in intregime, darmite eu o pacatoasa. Si daca in mintea mea de simplu crestin (laic) ortodox gandesc ca Domnul a numit corpul nostru (unitar) "templul Duhului Sfant", fara a-l diseca in fata, amprentele, etc., si tot Domnul, in rai l-a numit pe barbat Adam, si nu i-a dat un numar de intregistrare. eu de ce as face altfel?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-9258189760300408042009-02-06T19:04:00.000+02:002009-02-06T19:04:00.000+02:00Pentru „Călugărul fără doctorat”:Poate vă mai dezl...Pentru „Călugărul fără doctorat”:<BR/><BR/>Poate vă mai dezleagă duhovnicul din cînd în cînd, spre folosul fraţilor...<BR/><BR/>Pentru insinuantul B. Moldovanu:<BR/><BR/>N-am pe-aici cetate stătătoare, ci o aştept pe cea care va să vie.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-24876662699331046912009-02-06T19:01:00.000+02:002009-02-06T19:01:00.000+02:00Parinte Mihail Valica, pana la urma v-a cerut Inal...Parinte Mihail Valica, pana la urma v-a cerut Inaltul Teofan raportul pe care l-ati facut, vi l-a binecuvantat, s-a folosit de el? Ca mai mult pare sa se fi speriat si sa dea inapoi, ca sa nu se supere cu Dealul. E Inaltul Teofan mai altfel decat ceilalti ierarhi din Sinod, sau sunt toti o apa si un pamant, cu totii pres la picioarele lui papa-patriarhul si cu totii pentru ecumenismul triumfator la sate si orase? (Aceasta a doua intrebare o pui si eu numa asa, stiu ca nu puteti sa-mi raspundeti public la ea.)<BR/>Domnule Rasvan Codrescu, d-voastra sunteti omul Iaşului sau omul Bucurestiului? Sau al Romei – via Sante Ronchi? Iartati-ma de intrebare, dar mi-au tot pus-o si mie altii. Ca lumea nu doar citeste, dar mai se si intreaba...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-87420838691854106862009-02-06T16:28:00.000+02:002009-02-06T16:28:00.000+02:00Eu nu am dezlegare de la parintele meu duhovnic sa...Eu nu am dezlegare de la parintele meu duhovnic sa interviu in discutie mai mult decat de trei ori. Acuma, iata, este a treia oara si doar atata mai spun: sa ne fereasca Dumnezeu pe toti si de mintea fara inima, si de inima fara minte...<BR/><BR/>(Anonimului de la 11, 39 si 1, 22: N-am eu ce sa iert, ci mai degraba sa fiu iertat. Domnul peste noi, frate!)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-24950219478462870142009-02-06T13:22:00.000+02:002009-02-06T13:22:00.000+02:00Calugarului fara doctorat Daca din cea ce am scri...Calugarului fara doctorat <BR/> Daca din cea ce am scris am lasat sa se inteleaga ca nu pun pret pe ratiune, iarta-ma te rog!<BR/> Daca am lasat sa se creada ca suspectez pe cineva de neiubire, iarta-ma!<BR/> Nu caut sa tulbur cautarile si pacea nimanui. Am inteles ca fara libertate orice am aduce lui Dumnezeu nu are valoare, dar ma mahneste ca cei de o credinta cu mine, care toti ne impartasin din acelasi Trup si acelasi Sange, pentru pareri ce nu tin de dogma sau canoane, am ajuns sa ne suspectam de rea credinta, am ajuns sa vedem mai mult raul decat binele din celalalt. In esenta gandim la fel dar nu santem sabloane. Te rog, daca poti incearca sa ma citesti fara suspiciune. Daca si eu fac la fel si daca si ceilalti frati ar face la fel cum ar arata comemtariile de pe saiturile, sa le zicem ortodoxe. Iarta-ma si cauta spre mine ca spre un frate!<BR/> Anunimul de la 11,39Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-88352047208333853322009-02-06T12:27:00.000+02:002009-02-06T12:27:00.000+02:00Mare e dragostea, dar nu-i calus in gura ratiunii....Mare e dragostea, dar nu-i calus in gura ratiunii. Pai atunci de ce ne-a mai dat Dumnezeu minte? Nici ratiunea faloasa, dar nici dragostea oarba. Toate cu rost si cu masura, in Duh si in adevar. Pot sa-l iubesc pe cel care greseste, dar asta nu ma poate face sa nu-i mai vad greseala si sa nu incerc sa-l indrept, daca se poate. Una e una si alta e alta, iar sfintenia e buna lor cumpanire, nu excluderea uneia in numele celeilalte. Iar cine si cat iubeste, numai Dumnezeu stie si masoara cu adevarat, nu ne apucam noi sa suspectam pe toata lumea de neiubire si sa-i ridicam dreptul la cuvant. Lasati oamenii in pace, sa intrebe, sa incerce sa dea raspunsuri, sa se lamureasca - singuri sau unii pe altii -in cugetul si in inima lor! Ca daca le e inima curata, atunci si cugetul le e curat. Iar daca nu le e curata inima, sa-i judece Dumnezeu pe fiecare.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-32242451524733301812009-02-06T11:39:00.000+02:002009-02-06T11:39:00.000+02:00Dezbaterile pe aceasta tema nu s-au facut si nu se...Dezbaterile pe aceasta tema nu s-au facut si nu se fac in traditia bisericii. In biserica Adevarul se dobandeste prin rugaciune, lasand voia proprie si ideile (puii mintii) si asteptand ca Dumnezeu sa-ti raspunda in inima cu slava Sa. Modul in care se discuta acum este caracteristic aeropagului si in unele cazuri al unui aeropag de mahala. Uitand poruncile Domnului, ne slavim pe noi insine sau pe cei de o parere cu noi, dar slava lui Dumnezeu nu o cautam. Putetem crede ca este Adevar fara pace? A cui slava o cautam? Incercand sa ne impunem punctul de vedere, noi cautam o imediata adeziune la ideile noastre. Vrem sa vedem un rezultat imediat, o recunoastere imediata, dar Domnul aspus ca altul este cel ce seamana si altul cel ce secera. Noi vrem ca samanta semanata sa rodeasca instantaneu si sa ne si bucuram de rod, uitand ca nici cel ce seamana nici cel ce secera pot ceva, ci Domnul cel ce face sa cresca si sa rodeasca. Fratilor, unde nu se smereste omul se smereste Domnul, sa nu fie. Domnul este smerit si bland unde i se deschide intra, iar unde nu, se retrage, haideti sa ii urmam. Am sa va amintesc un cuvant al Sfantului Apostol Pavel pe care in fiecare dimineata (de zece ani) il rostesc, spre luare aminte in timpul zilei, dar pe care inca nu am reusit sa-l tariesc deplin in nici o zi. Cu siguranta si voi il cunoasteti, ma rog lui Dumnezeu sa-l traim cu totii. <BR/> "De as grai in limbile oamenesti si ingeresti, iar dragoste nu am, facutu-m'am arama sunotoare si chimval rasunotor.<BR/> Si de as avea prorocie, si de as sti toate tainele si toata stiinta; si de as avea toata credinta, cat sa mut si muntii, iar dragoste nu am, NIMIC sunt.<BR/> Si de as impartii toata avutia mea, si de as da trupul meu sa'l arza, si dragoste nu am, NICI UN FOLOS nu'mi este.<BR/> Dragostea INDELUNG RABDA, SE MILOSTIVESTE; DRAGOSTEA NU PIZMUIESTE, DRAGOSTEA NU SE SEMETESTE, NU SE TRUFESTE.<BR/> NU SE POARTA CU NECUVIINTA, NU CAUTA ALE SALE, NU SE INTARATA, NU GANDESTE RAUL;<BR/> NU SE BUCURA DE NEDREPTATE, CI SE BUCURA DE ADEVAR;<BR/> TOATE LE SUFERE, TOATE LE CREDE, TOATE LE NADAJDUIESTE, TOATE LE RABDA.<BR/> DRAGOSTEA NICIODATA NU CADE;..." (Biblia de la 1914)<BR/> Am itarit cuvintele pe care in fiecare dimineata caut sa mi le intaresc in minte.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-67713986296590858712009-02-06T09:24:00.000+02:002009-02-06T09:24:00.000+02:00Se exagereaza in privinta pericolului microcipuril...Se exagereaza in privinta pericolului microcipurilor.Nu cred ca evolutia tehnicii in sine reprezinta pericolul mare, ci lipsa reperelor morale, a trairii spirituale, a valorilor umane, in general. Preotii si toti cei care il marturisesc pe Dumnezeu ar face bine sa-si canalizeze energia condamnand raul,propovaduind binele, frumosul si cultura. Adica artand chipul lui Dumnezeu.<BR/>Perfect de acord cu "calugarul fara doctorat".xantipahttps://www.blogger.com/profile/03270805732609944741noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-23232991158569479512009-02-06T08:55:00.000+02:002009-02-06T08:55:00.000+02:00Pentru Stalker (de data aceasta respins):Nu ce spu...Pentru Stalker (de data aceasta respins):<BR/><BR/>Nu ce spuneţi m-a făcut să nu vă postez, ci cum spuneţi. Poate reveniţi pe un ton mai cumpănit.<BR/>Cît despre "A treia forţă", am spus-o şi o s-o spun oricînd: este o carte remarcabilă. A te raporta la ea ca la Biblie mi se pare însă exagerat. Decît a o invoca pur şi simplu, mai bine aţi fi avut răbdarea să extrageţi din ea argumentele unei replici mai miezoase (şi mai urbane).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-3087084806009286352009-02-06T04:01:00.000+02:002009-02-06T04:01:00.000+02:00Imago Dei sau chipul lui Dumnezeu este in mintea, ...Imago Dei sau chipul lui Dumnezeu este in mintea, in sufletul omului, mai bine spus, in duhul din el. Dar pacatul, oricare ar fi el, de la batjocura cea mai mica pana la crima cea mai odioasa, altereaza acest chip al lui Dumnezeu din om. Iar aceasta nu este o slabiciune a lui Dumnezeu sau a chipului Sau, ci a vointei libere si a responsabilitatii omului care se lasa netrebnicit.<BR/>Diavolul ajunge prin pacat la adancimile omului. Isi bate joc de chipul lui Dumnezeu, de om. Este un adevar crud. Tocami asta este problema, ca nu trebuie lasat pe pielea noastra.<BR/>Iar mesajul preponderent al studiului Pr. Mihai Valica cred ca este faptul ca noi suntem chipul lui Dumnezeu si nu ar trebui sa facem ce vrem cu acest chip. Nu-l putem reduce la niste date biometrice care sa ne reprezinte. Suntem cu mult mai mult. Tocmai ca omul este chipul lui Dumnezeu si nu poate fi redus la informatia despre scanarea ochilor, la amprente digitale, cazier ...<BR/>Aceasta desacralizare nu e permis sa se produca nici la nivel de masa, nici la nivel personal.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-36805904201852341912009-02-06T00:25:00.000+02:002009-02-06T00:25:00.000+02:00E clar că o conştiinţă teologică nu are cum să adm...E clar că o conştiinţă teologică nu are cum să admită că chipul lui Dumnezeu în om ar putea fi circumscris electronic şi redus la un cip, oricît de performant. Şi, în general, nu e de admis că ingineria biometrică ar putea avea acces la cele mai dinlăuntru ale omului, atingând temeiurile creaţiei divine. Cred totuşi că părintele Mihai Valică nu asta a vrut să acrediteze, ci doar - ca şi părintele Iustin Pârvu - să avertizeze asupra unei posibile "pietre de poticnire" în ordinea morală şi spirituală, prevestitoare a unor alte posibile abuzuri viitoare, care nu pot atinge bazele creaţiei divine, dar pot determina anumite dereglări pe fondul slăbiciunilor omeneşti. Poate că părintele va reveni si se va explica mai bine...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-51693489478460975252009-02-05T23:55:00.000+02:002009-02-05T23:55:00.000+02:00Hai sa fim seriosi, parinte!Unde in informatia de ...Hai sa fim seriosi, parinte!<BR/>Unde in informatia de pe un cip intra chipul lui Dumnezeu in om? In culoarea ochilor? In amprentele digitale? In eventualele date de sanatate? In datele de stare civila sau de cazier?<BR/>Chipul lui Dumnezeu in om este tainic si intangibil, nu poate fi identificat si indosariat electronic, nici altfel, cu mijloace omenesti. Toate acestea sunt exterioritati, fara atingere cu planul duhovnicesc. Sfintii Parinti ne invata ca nici dracul (care, in paranteaza s-o spuneam, bate orice electronica) nu are acces la adancimile din launtrul omului, pe care numai Dumnezeu le stie. A spune ca chipul lui Dumnezeu in om poate fi afectat prin asemenea mijloace inseamna a bagateliza si desacraliza notiunea insasi de chip al lui Dumnezeu. Asa ceva este inadmisibil teologic si se invecineaza cu gandirea de tip magic sau cu cea de tip pozitivist. Cum sa fie ceva asa de inefabil si de esential la indemana si la discretia omului sau chiar si a diavolului? Dvs., ca teolog responsabil, ati reflectat suficient la ce spuneti sau v-ati lasat furat de un anumit val al habotniciei infierbantate? E ca si cand ati banui ca tehnica L-ar putea prinde in cusca pe Dumnezeu! Pai daca chipul lui Dumnezeu incape intr-un cip, se prabuseste toata religia si toata teologia, iar Dumnezeu devine un caraghios de rasul inginerilor contemporani!Anonymousnoreply@blogger.com