tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post1519568995331079770..comments2024-01-13T04:55:15.737+02:00Comments on Blogul lui Răzvan Codrescu: ÎN JURUL LUI EMINESCURăzvan Codrescuhttp://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comBlogger31125tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-74426501858492538012009-03-10T18:50:00.000+02:002009-03-10T18:50:00.000+02:00Am mai trecut în vizită pe aici...Mulţumesc, d-le ...Am mai trecut în vizită pe aici...<BR/>Mulţumesc, d-le Codrescu pentru răspuns! Onorantă părerea dumneavoastră, dar comentariul meu nu are nici pe departe valoarea textului pe care îl semnaţi!<BR/>Numai bine pe mai departe!Adriana Dumitru (Gherghe)https://www.blogger.com/profile/16720454639378352306noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-81859948870796155812009-02-11T18:09:00.000+02:002009-02-11T18:09:00.000+02:00Cred ca aţi vrut să semnaţi "Pater voster" şi v-aţ...Cred ca aţi vrut să semnaţi "Pater voster" şi v-aţi grăbit...<BR/>Nu-s probleme numai la Ciorogîrla...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-43289541711621579762009-02-11T18:01:00.000+02:002009-02-11T18:01:00.000+02:00V.R. nu-i de pe Dambovita, ci de pe Ciorogarla, de...V.R. nu-i de pe Dambovita, ci de pe Ciorogarla, de unde si-a luat si bacalaureatul la peste 30 de ani. Diferenta dintre el si Liiceanu e precum cea dintre Regele Lear şi nebunul satului.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-61858475421257421432009-02-11T16:34:00.000+02:002009-02-11T16:34:00.000+02:00N-a spus nimeni ca e singurul, ci doar ca e imedia...N-a spus nimeni ca e singurul, ci doar ca e imediat dupa CVT (si la o mare distanta de aialalti din „top”).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-58050995343444774872009-02-11T14:07:00.000+02:002009-02-11T14:07:00.000+02:00Ii tot dati zor cu nebunia lui Roncea. Dar „presti...Ii tot dati zor cu nebunia lui Roncea. Dar „prestigiosul” Liiceanu, care povesteste chiar el cum vorbeste cu teflonul in bucatarie si-l alinta „Teflonila”, vi se pare mai zdravan la cap? Nu-i iau apararea lui Roncea, dar nu-i el singurul nebun de pe Dambovita.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-82289097750259263212009-02-11T11:02:00.000+02:002009-02-11T11:02:00.000+02:00Pentru nebuni ca CVT sau VR cipul n-ar fi contrain...Pentru nebuni ca CVT sau VR cipul n-ar fi contraindicat, ci o forma de securitate publica.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-43825494266099538782009-02-11T10:06:00.000+02:002009-02-11T10:06:00.000+02:00Am vrut să spun exact ceea ce am spus.Am vrut să spun exact ceea ce am spus.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-72240483835172720812009-02-11T09:52:00.000+02:002009-02-11T09:52:00.000+02:00Vreti sa spuneti ca manastirea Petru Voda luata dr...Vreti sa spuneti ca manastirea Petru Voda luata drept steag de fratii R. in rafuielile lor personale?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-22060126339869537312009-02-07T09:43:00.000+02:002009-02-07T09:43:00.000+02:00Cititorului nedumerit:D-na Aspazia Oţel Petrescu e...Cititorului nedumerit:<BR/><BR/>D-na Aspazia Oţel Petrescu este un reper indiscutabil de rezistenţă creştină şi naţională, de jertfelnicie şi moralitate. Nu este însă un reper cultural sau literar. În ierarhia valorilor umane, spiritul de sacrificiu, fidelitatea sau rectitudinea sînt desigur mai importante decît competenţele profesionale, dar totuşi nu pot ţine loc de ele. Faptul de a fi făcut închisoare politică şi de a fi un om de toată isprava nu te preface automat în instanţă universală. Punctul de vedere al doamnei Aspazia Oţel Petrescu în cazul Eminescu este unul de esenţă sentimentală şi mărturisit ca atare.<BR/>Eu am atras atenţia asupra situaţiilor de acest gen într-un pasaj al analizei mele:<BR/>"S-ar putea ca vreun cetăţean pios, receptînd textele prin prisma propriei sensibilităţi religioase, să capete din ele o impresie mai largă decît cea estetică. Se cade însă a nu confunda ceea ce aparţine poetului însuşi cu ceea ce sîntem noi “predispuşi” să vedem în el..."<BR/>Iar în altă parte explicam că<BR/>Eminescu, chiar dacă n-a fost un ortodox fervent şi scrupulos, "nu era însă lipsit, ca alţi contemporani, de sensibilitate religioasă sau metafizică, de unde evaziunile lui „mitizante” ori în spaţii exotice, ori în timpuri imemoriale, sau accentele lui de misticism poetic, care în cîteva rînduri au nimerit şi coarda ortodoxă. Aceasta este deja o altă discuţie, fiind în joc nu vreo angajare religioasă fermă şi consecventă, ci doar o seamă de predispoziţii difuze şi aleatorii, pe care geniul lui artistic le-a potenţat uneori în expresii memorabile..."<BR/>Merită pusă, însă, şi această întrebare: de ce d-na Aspazia Oţel Petrescu sau d-l Teofil Mija nu şi-au manifestat indignarea sau dezaprobarea încă din 1995, cînd textul a apărut chiar în "Puncte cardinale", publicaţie la care au fost constant abonaţi şi în care au şi scris în nenumărate rînduri?<BR/>Este limpede că acum, după 13 ani, au fost incitaţi anume de "superbii tineri", spre a-i determina să facă nişte declaraţii de care apoi să se poată aceştia din urmă prevala tendenţios, în răfuielile lor maniacale.<BR/>Se întîmplă, din păcate, şi la case mai mari...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-53662432129674146602009-02-06T19:18:00.000+02:002009-02-06T19:18:00.000+02:00La cum il expediaza Nicolae Manolescu pe Eminescu ...La cum il expediaza Nicolae Manolescu pe Eminescu in Istoria lui "critica", pai Nae Georgescu e mare eminescolog!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-71259094536844838282009-02-06T18:05:00.000+02:002009-02-06T18:05:00.000+02:00Dragă Cristina, cîndva mi-ai ascultat sfaturile, i...Dragă Cristina, cîndva mi-ai ascultat sfaturile, iar acum se pare că a venit vremea să le ascult şi eu pe ale tale.<BR/>Cred că în privinţa d-lui N. G. exagerezi puţin (ce-i drept, eu nu-l cunosc cum e la cursuri). Să ştii că poate fi numit eminescolog şi fără ghilimele, chiar dacă are ciudăţeniile dumnealui.<BR/>Despre I. D. Bălan nu-mi amintesc să vă fi vorbit eu vreodată. Poate, mai degrabă, domnul Ardeleanu...<BR/>Oricum, m-a încercat şi pe mine, o clipă, dorul de care zici. Una dintre acele clipe care-ţi lasă sentimentul că viaţa e totuşi mai frumoasă decît pare...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-66599429277315882632009-02-06T17:44:00.000+02:002009-02-06T17:44:00.000+02:00Nu mai stricati orzul pe giste, domnule profesor, ...Nu mai stricati orzul pe giste, domnule profesor, cu un copil de 13ani si cu un bacalaureat la Ciorogirla! <BR/>Iar pe "eminescologul" Nae Georgescu sa stiti ca l-am avut la cursuri. Nu-i decit un ins ridicol, cam cum ne povesteati dumneavoastra despre I. D. Balan.<BR/><BR/>Cristina<BR/><BR/>PS<BR/>V-am vazut nu demult, din masina, cu domnul George Ardeleanu si m-a cuprins asa, un dor dupa vremurile bune...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-66740897092784293582009-02-06T16:55:00.000+02:002009-02-06T16:55:00.000+02:00Cine sta sa asculte "brasoave" despre Eminescu?Cine sta sa asculte "brasoave" despre Eminescu?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-72644738138105837382009-01-30T13:13:00.000+02:002009-01-30T13:13:00.000+02:00Dar ia recitiţi Luceafărul în cheia pe care v-am p...Dar ia recitiţi Luceafărul în cheia pe care v-am propus-o. Veţi avea o surpriză!Donkeypapuashttps://www.blogger.com/profile/12442308981242649397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-36016111461527220872009-01-30T11:22:00.000+02:002009-01-30T11:22:00.000+02:00Dl Razvan Codrescu despre Dna Aspazia Otel-Petresc...Dl Razvan Codrescu despre Dna Aspazia Otel-Petrescu:<BR/><BR/>In acest context, reeditarea cartii de fata este un act pe cat de nobil, pe atat de necesar, iar pilda de vrednicie marturisitoare a doamnei Aspazia (Pazi) Otel Petrescu e una demna de cea mai inalta pretuire.<BR/>Mergand pe calea deschisa, pentru lumea legionara, de regretata doctorita Ana-Maria Marin (1910-2001), autoarea volumelor Poveste de dincolo. Amintiri din tara cotropita (in regia autoarei, Madrid, 1979), Prin poarta cea stramta (Editura Gordian, Timisoara, 1993 – contributia cea mai importanta, recenzata si de Aspazia Otel Petrescu) si Povestea neamului romanesc scrisa de o bunica pentru nepoata sa (Editura Puncte Cardinale, Sibiu, 1999), doamna Aspazia Otel Petrescu (n. 1923, cu 14 ani de temnita grea) adauga, intr-un rodnic amurg, trecutului sau de luptatoare pentru Cruce, Neam si Tara un prezent de neistovit patos marturisitor, devenind vocea unei intregi generatii mucenicite si a celui mai consistent front de eroism feminin romanesc din zbuciumata istorie a secolului XX. Prin tot ce a facut pana acum, in cele aproape doua decenii de la prabusirea globala a comunismului, doamna Aspazia Otel Petrescu a devenit o adevarata institutie a memoriei nationale. Prezenta activ la toate comemorarile camaradelor de suferinta, evocandu-le individual sau generic, in scris sau prin viu grai, implicandu-se in mai toate initiativele majore de cinstire si pomenire a celor cazuti in prigoanele mai vechi sau mai noi, talcuind in cei mai puri termeni crestini intreaga suferinta indurata pe Golgotele veacului, domnia-sa a descoperit generatiilor mai noi sensul si maretia luptei si jertfei eroice a „cruciatilor secolului XX”, cu o constanta si o vigoare comparabile poate numai cu ceea ce a realizat, in acelasi rastimp al marturisirii, dintre barbatii supravietuitori ai marilor batalii si prigoane, regretatul Ion Gavrila Ogoranu (1922-2006).<BR/>Volumele de amintiri si evocari publicate pana astazi de doamna Aspazia Otel Petrescu – Strigat-am catre Tine, Doamne... (Editura Fundatiei Culturale Buna Vestire, Bucuresti, 2000, cu frumoasa prefata a profesorului Ion Coja), Crucea de la Miercurea Ciuc si Paraclisul „Nasterea Maicii Domnului” de la Mislea. In memoria femeilor decedate in lupta anticomunista (Editura Scara, Bucuresti, 2001, cu un capitol IV cuprinzand cea mai completa lista de nume de femei trecute prin prigoane si puscarii, multe cu moarte martirica) si Adusu-mi-am aminte (Rovimed Publishers, Roman, 2007, cu splendide ilustratii alb-negru si color, de o certa valoare documentara) – se constituie in bibliografia esentiala a eroismului feminin romanesc de extractie legionara, de la premisele anilor 40 si pana la experientele-limita ale inchisorilor comuniste de femei de la Miercurea Ciuc si de la Mislea, descrise nu doar cu tot scrupulul adevarului (din traite, iar nu din auzite), ci si cu ales dar narativ (autoarea, de neam razesesc, are ceva din harul marilor povestitori moldavi), ceea ce le preface in icoane vii si nemuritoare, capabile nu doar sa deschida minti, ci si sa cucereasca suflete. Fie ca acestea sa fie, macar in cateva dintre numeroasele cazuri (in frunte cu cel al Maicii Mihaela, de la a carei moarte martirica se implinesc in aceasta primavara 45 de ani), icoanele inainte-mergatoare ale unor sfinte mucenite din sinaxarele bisericesti de maine!<BR/><BR/>(Am luat de pe siteul revistei Puncte Cardinale)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-3389809981030543032009-01-30T10:59:00.000+02:002009-01-30T10:59:00.000+02:00"Martafoii" nu citesc, ei numai scriu. Iar daca ar..."Martafoii" nu citesc, ei numai scriu. Iar daca ar citi, oricum n-ar intelege (dovada ca n-au inteles nimic din articolul d-lui Codrescu si nici din comentariile la el).<BR/>Profit de ocazie ca sa semnaley, celor care citesc si inteleg, un foarte bun articol din Evenimentul Yilei despre A treia forta si Romania profunda (scrie Dan C. Mihailescu).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-29443011425754033212009-01-30T07:33:00.000+02:002009-01-30T07:33:00.000+02:00Ai dreptate, dar un singur lucru nu pricep: esti "...Ai dreptate, dar un singur lucru nu pricep: esti "Florin" sau esti "Anonim"?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-28119808959255577222009-01-30T06:29:00.000+02:002009-01-30T06:29:00.000+02:00Ce abjectie sa te folosesti in scopurile tale mesc...Ce abjectie sa te folosesti in scopurile tale meschine de niste fosti detinuti politici care habar n-au de rafuielile de pe internet - Aspazia Otel, Traian Mija sau Virgil Maxim, Dumnezeu sa-l odihneasca! A citit "martafoiul" ce prefata a scris dl Codrescu la ultima carte a dnei Aspazia Otel Petrescu? E si pe blogul acesta, pentru cine vrea sa se lamureasca, nu sa umple lumea de bale - "Eroismul femenin", in martie de anul trecut.<BR/><BR/>FlorinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-52977054160397688142009-01-30T05:46:00.000+02:002009-01-30T05:46:00.000+02:00Pentru Marian MHM:În nici un caz despre singurătat...Pentru Marian MHM:<BR/><BR/>În nici un caz despre singurătatea diavolului. Diavolul nu iubeşte şi nu jertfeşte. Nu e retras, ci vrea mereu să se "împieliţeze", să posede pe cineva, să nu rămînă "pe pustii". Şi nu e rece, cum se crede, ci mai degrabă mereu înfierbîntat: de trufie, de ură, de "flăcările iadului". Detaşarea finală a Luceafărului, oricît de amară, nu este - nu poate fi - soluţia diavolului.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-82247992916699690412009-01-30T01:24:00.000+02:002009-01-30T01:24:00.000+02:00@ Matei Mihailescu:Ati avea dreptate, cu o conditi...@ Matei Mihailescu:<BR/><BR/>Ati avea dreptate, cu o conditie: sa fie vorba de frati. Insa, nu tot cel care zice "Doamne, Doamne" crede, nici nu e patriot tot cel care spune "Patria, neamul". Si pt a distinge, e de ajuns sa te uiti la buna-credinta a celui care vorbeste. Ati mai vazut atita ura in rastalmacire cita s-a manifestat in cazul "Codrescu - detractorul lui Eminescu"? Cum poti sa-l pui la indoiala pe un om ca dl Codrescu, care a scris atit de mult si de consistent despre Eminescu, ca si despre dreapta-crestina, in general, si sa-i creditezi pe niste martafoi care nu sint la zi nici macar cu minima bibliografie scolara?<BR/><BR/>GoreAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-50331102227816359772009-01-29T22:07:00.000+02:002009-01-29T22:07:00.000+02:00M-am saturat domnule Codrescu de atata ura, denigr...M-am saturat domnule Codrescu de atata ura, denigrare si agresivitate intre oamenii dreptei crestine. Sper sa imi fie dat sa vad macar o zi in care toti cei care lupta pentru aceeasi cauza sa nu se mai certe si sa se inteleaga frateste.<BR/>Poate este incercarea data de Domnul si peste care trebuie sa trecem pentru a putea face ceva cu adevarat. Intai sa lasam de la noi ca sa aratam ca suntem mai buni, nu sa incercam sa demonstram firul logic la superioritatii noastre fata de fratele.<BR/>Imi vine sa plang uneori cand vad cum se cearta fratii. Si imi pare nespus de rau ca in loc sa invingem satanele incercam sa ne invingem intre noi.<BR/>Eu va admir pentru osteneala domniei voastre si nu vreau sa ma intelegeti gresit.<BR/>Doamne ajuta!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-35708671311171339552009-01-29T21:43:00.000+02:002009-01-29T21:43:00.000+02:00Totuşi.... Pe când o redecodare a Luceafărului? Vo...Totuşi.... Pe când o redecodare a Luceafărului? Vorbeşte acolo Eminescu depre "singurătatea geniului" (aşa cum ne-au îndoctrinat atâtea serii de manuale) sau despre singurătatea diavolului? Pur şi simplu mă întreb de mult timp.Donkeypapuashttps://www.blogger.com/profile/12442308981242649397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-92228820042907698892009-01-29T11:35:00.000+02:002009-01-29T11:35:00.000+02:00Avem asa un mare "dar" sa amestecam lucrurile inca...Avem asa un mare "dar" sa amestecam lucrurile incat vom ajunge sa ne facem sfinti la fiecare colt de strada sau poate, daca considerati exagerat, macar in fiecare cartier.<BR/> Frate Razvan, gresesti ca incerci sa raspunzi unor acuzatii nedrepte, cei ce au in ei bunacuvinta, nu au nevoie de argumentari peste argumentari, pentru ca daca au in ei o inima buna stiu ca nu ar lasa sa iasa ceva rau din ei si asa ar vedea si pe ceilalti semeni, din acest punct de vedere s-ar raporta la ei. Daca noi cei ce marturisim ortodoxia nu santem fraierii lumii acesteia atunci cine, caci " dragostea toate sufera, toate CREDE, toate nadajduieste, toate RABDA, dragostea nu cade niciodata", fara ea orice am avea(prorocia, darul vorbiri in limbi, toata sttiinta, credinta cat sa mutam muntii) santem NIMIC. Iar cei ce vor sa creada ca Eminescu este sfant, nici daca el s-ar scula din morti si ar nega nu l-ar crede, pentru ca la ei credinta in rau e mai mare decat cea in Dumnezeu. Il vad peste tot pentru ca il cauta, daca nu il gasesc sant neimpliniti. Cu ei nu putem discuta rational, nu pentru ca nu au minte ci pentru ca nu au dragoste. Pentru ei trebuie sa ne rugam si avem datoria sa-i iubim, pentru ca avem porunca sa ne iubim vrajmasul.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-53097553357864362422009-01-29T00:08:00.000+02:002009-01-29T00:08:00.000+02:00Pentru Dumnezeu (de cîte ori trebuie să repet?): E...Pentru Dumnezeu (de cîte ori trebuie să repet?): Eminescu n-a fost necreştin, nici vreun creştin renegat (în pofida cîtorva teribilisme conjuncturale, pe care le-am citat în analiza mea), ci pur şi simplu n-a fost (desigur, nu fără legătură cu epoca) un credincios fervent şi exemplar, care să-şi conformeze riguros viaţa şi gîndirea după preceptele şi exigenţele bisericeşti.<BR/>A nu-ţi asuma însă litera unei spiritualităţi nu înseamnă a fi total străin de duhul ei. Pentru un creştin Eminescu nu-i tocmai un model religios, dar pentru un necreştin - mozaic, islamic, budist etc. - el nu poate fi înţeles fără raportare la creştinism. E şi mult creştinism în Eminescu, dar nu unul pur, riguros şi normativ (sau, dacă vreţi, canonic), de natură teologală sau eclezială, ci unul mai degrabă difuz şi oscilant după împrejurări şi stări sufleteşti, precum şi după diferite ispitiri culturale. <BR/>Sigur că reprezentativitatea lui Eminescu stă în legătură cu genialitatea lui, dar şi cu apartenenţa lui organică şi genuină la românitate, inclusiv la fondul ei de creştinism genetic.<BR/>Pentru aspectul particular al creştinismului românesc, au fost alţii mai reprezentativi decît Eminescu, chiar dacă n-au avut geniul lui (pe mulţi dintre aceştia îi găsiţi în sinaxare).<BR/>Oricît de importantă ar fi Ortodoxia în definirea ei (şi este!), românitatea nu stă numai în nota ei creştin-ortodoxă, ci e o sinteză complexă de note istorice şi spirituale, pornind încă din străvechimile tracice.<BR/>Or, cum avusesem grijă să precizez chiar din capul locului în articolul cu pricina, nu-i vorba de a contesta - Doamne fereşte! - nici "exponenţialitatea" lui Eminescu, nici nota ortodoxă a "specificului naţional", însă un om, oricît de genial şi de specific, nu poate da seama singur de toate dimensiunile unei tradiţii naţionale, fie şi numai pentru faptul că se supune şi el, în mod fatal, unor determinări istorice şi psiho-biografice. Îngrijorarea dvs. "cum naiba" poate atunci să fie Eminescu reprezentativ pentru cultura unui popor creştin-ortodox se dovedeşte nefondată la o analiză mai profundă.<BR/>Cît despre parastase, să-i facem cît mai multe! Ba chiar viaţa noastră naţională s-ar cuveni să fie un parastas perpetuu pentru Eminescu - cel mai de seamă dintre oamenii care au făcut umbră acestui pămînt pe care noi astăzi îl cam umbrim degeaba, nevrednici de darul care ni s-a făcut prin el.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-80389631990341504262009-01-28T22:45:00.000+02:002009-01-28T22:45:00.000+02:00Este interesanta discutia despre canoane. Numai ca...Este interesanta discutia despre canoane. Numai ca problema nu e daca sa-l punem pe Eminescu in calendarul ortodox (nu cred ca vreun om normal ar putea pretinde asa ceva), ci daca putem sa-l pomenim la parastas. Domnul Codrescu nu ne lamureste in aceasta privinta. Ba aflam ca <BR/>"eu n-am spus nici că Eminescu n-ar fi avut viaţă spirituală (cum aş fi putut spune aşa ceva despre un om genial?), nici că n-ar fi fost creştin în sens larg (cum aş fi putut spune aşa ceva despre un om botezat?). Eu am spus că Eminescu n-a fost un model de creştin, că n-a avut un creştinism ortodox consecvent şi asumat, că viaţa, gîndirea şi creaţia lui, deşi în multe privinţe exemplare, nu se definesc în primul rînd prin creştinism, nici prin rigoare ortodoxă."<BR/><BR/>ba ca<BR/><BR/>"Ne place sau nu, Eminescu n-a fost un credincios creştin (deşi va fi avut în comun cu creştinismul – în resorturile intime ale personalităţii sale – acuitatea metafizică, intuiţia organicului, reverenţa faţă de tradiţie sau vocaţia mărturisitoare)”.<BR/><BR/>Bun, influenta metafizicii orientale asupra lui Eminescu, preluata prin Schopenhauer, astea sunt chestii stiute din liceu. Ca n-a fost un poet crestin, nu-i greu de demonstrat. Dar ca n-a fost crestin el insusi? Oare doar marii poeti mistici au parte de o "noapte intunecata a sufletului", nu si cei romantici? Ratacirile lui in Nirvana sa fie neaparat semnul unei lepadari definitive de Hristos? Oare cochetarea lui cu metafizica orientala nu a fost mai degraba determinata de o proasta intelegere a crestinismului ortodox, in sensul "ortomocsiei" de care vorbea Mircea Platon? Cum arata ortodoxia romaneasca in a doua jumatate a secolului 19?<BR/><BR/>Si ma intorc acum la problema canonului. Sunt notorii atacurile impotriva centralitatii ocupate de Eminescu in cultura literara. Logica este simpla: se duce centrul, se duce si ierarhia, adica principiul canonului - atat de nesuferit pentru postmodernitate. Ei bine, oricat de indreptatita ar fi analiza d-lui Codrescu, si cu toate ca ea se desfasoara in coordonatele altui canon decit cel al culturii profane, ea se dovedeste a fi in mod nefericit sincrona cu atacurile postmoderne cunoscute. <BR/>Pe de alta parte, este surprinzatoare precizia "canonica" cu care dl. Codrescu ii refuza lui Eminescu calitatea de crestin, in conditiile in care domnia sa s-a aratat mult mai generos cu necrestini precum R. Guenon. Iar daca Eminescu a avut in comun cu crestinismul cam aceleasi lucruri pe care le are si Dalai Lama (spiritualitate, religiozitate difuza, etc), cum naiba de a putut exprima atit de bine sufletul unui popor crestin? Sa i-o punem doar pe seama genialitatii?stalkerhttps://www.blogger.com/profile/06738704638940546819noreply@blogger.com