OAMENI CARE AU FOST: PĂRINTELE CALCIU
SUMARUL BLOGULUI
Generaţia care se duce
Anul trecut am ajuns într-o marţi, pe 16 septembrie, la 2 zile după hramul Bisericii Sfânta Cruce din America. Probabil că ar fi trebuit să mai rămân câteva zile după hram, pentru a-mi linişti inima de emoţiile pe care o asemenea sărbătoare le iscă în noi toţi, preot şi credincioşi, aşa că emoţia sosirii în ţară s-a suprapus pe un fond sentimental deja sensibilizat, astfel încât ochii mei au fost parcă mai deschişi, mai apţi să vadă cele ce în anii anteriori trecuseră cu vederea. Am stat două zile în Bucureşti şi apoi am plecat la Braşov, să văd filiala locală a Asociaţiei Christiana, condusă de doctorul Teofil Mija, un fost deţinut politic care, eliberându-se şi spiritual după 1990, a înfiinţat în oraşul de sub Tâmpa o policlinică gratuită pentru oamenii nevoiaşi, iar lângă Braşov, la Săcele, un cămin de bătrâni, făcut după standarde occidentale. În închisoare, doctorul Teofil Mija a fost, îmi amintesc, foarte bolnav de tuberculoză. Dumnezeu l-a vindecat în mare parte, astfel că puterea care i-a mai rămas, ca un dar sfânt, a pus-o în slujba celor bătrâni şi neajutoraţi. Am găsit acolo o lucrare minunată, aproape incredibilă, cu admirabil devotament şi nepăsare de sine la toţi cei ce lucrează pentru semeni, de la medic până la bucătar. Medici din oraş vin la azil, după specialitate, şi consultă gratis pe bătrâni, la nevoie.
Ca peste tot, şi la Christiana câinii vagabonzi mişună, căutând hrană şi adăpost. Ciudat este că n-am văzut nici un câine vagabond slab: toţi sunt bine hrăniţi; oamenii se milostivesc de ei, uitând de propria sărăcie. Am întâlnit un coleg de liceu în Tulcea, Abdulah Remzi, acum pensionar, care umblă mereu cu o ditamai punga după el, în care are lapte, pâine şi alte resturi de hrană pentru câinii vagabonzi. Nu-i hrăneşte pe cei din oraş (care, şi aşa, sunt bine hraniţi), ci se duce peste Dunăre, unde sunt câini mai flămânzi. Uneori îl mai şi muşcă, pentru că sunt mai sălbăticiţi, dar pe el nu-l nelinişteşte acest lucru, ci îi hrăneşte mai departe; nu-şi face injecţii contra turbării şi, în general, trăieşte în bună prietenie cu întreaga haită, aproape ca în Cărţile Junglei…
Am vizitat case de bătrâni şi aici, în America. Poate că cei de aici stau mai confortabil, poate mănâncă mai bine, dar acolo, la Braşov, este altceva: acolo, toţi sunt oameni, nu bolnavi şi îngrijitori, ci pur şi simplu oameni care se iubesc, zbătându-se să mai obţină hrană de la vreo întreprindere, sau vreun ajutor bănesc, sau ceva medicamente. Şi mai e ceva: pensionarii azilului se întrec în a-şi face viaţa cât mai frumoasă. Camerele lor sunt camere româneşti: covoare româneşti, perdele româneşti, perne româneşti – tot ce fiecare a putut aduce de acasă, pentru a nu se simţi ca în azil, a fost adus aici. Am vorbit cu ei aşa cum vorbesc cu bătrânii care stau în casele lor, la feciori sau la fiice. Nu am găsit decât o singură bătrână supărată foc pe toată lumea, fiindcă acolo în azil vin din când în când extratereştri care-i chinuiesc pe bătrâni, îi muşcă cu dinţii, le răsucesc mâinile etc. I-am promis bietei bătrâne că voi lua măsuri ca extratereştrii să nu mai fie admişi în azil decât dacă declară în faţa doctorului Mija că nu vor mai muşca pe nimeni. Femeia a fost mulţumită: avea deplină încredere în mine.
Generaţia care vine
Pe Valea Jiului am dormit peste noapte (am ajuns foarte târziu) la un prieten de-al «D-lui preşedinte» (îi spuneam aşa pentru că era preşedinte de şedinţă judecătorească), un tânăr inginer întreprinzător, şi el cu doi copii, credincios, cinstit şi prezent la toate slujbele religioase din Târgu Jiu sau de la Mănăstirea Lainici. Mi-a plăcut tânărul inginer Dan Călugăru, soţia sa şi cei doi copii; mă bucur nespus de fiecare dată când merg în ţară şi întâlnesc astfel de tineri credincioşi, cu o meserie temeinică şi cu familie bine întocmită. Fără îndoială că Ţara şi Biserica – într-un viitor nu prea îndepărtat, când sechelele comunismului vor dispărea, laolaltă cu toţi aceşti guvernanţi avizi şi la fel de slugarnici faţă de America şi de Europa Unită pe cât fuseseră până mai ieri faţă de Sovietele învecinate – se vor sprijini pe asemenea tineri de nădejde, care cunosc şi practica, şi credinţa, şi cinstea, şi iubirea de neam şi de semeni. Atunci Biserica (ierarhia ei) îi va descoperi pe aceşti tineri ca pe o generaţie nouă, pe care acum, prea preocupată de bunele relaţii cu puterea, pare mai degrabă să o ignore. E un adevăr: cu ochii la puternicii zilei, mare parte a ierarhiei, dorind să acopere nevoile de construcţie de biserici, n-are ochi şi pentru noua generaţie, nu şi-o asumă efectiv şi nu pare să înţeleagă că pentru Biserica luptătoare există şi un viitor, nu numai un prezent…
A doua zi, dis-de-dimineaţă, am plecat la mănăstire. Soţia lui Dan şi copiii urmau să vină mai târziu. Cred că distanţa până la mănăstire era mai mare de o jumătate de oră. Am trecut prin câteva sate. Defileul Jiului era de o frumuseţe sălbatică, pe care lucrările de aranjare a drumului şi de priponire a stâncilor nu o îmblânzeau deloc. Dan ne explică pe scurt câte ceva despre satele prin care trecem. La un moment dat ne spune un lucru şocant: în satul pe care tocmai îl parcurgem, preotul are două cârciumi! O clipă am glumit, întrebându-ne dacă preotul făcea o împărţire dreaptă a timpului între cele trei slujbe: cârciumar în două stabilimente şi preot în biserică. Am amuţit însă repede. Mergeam la slujbă şi nu se cuvenea să judecăm pe semenul nostru. Acum însă, fără să condamn, mă întreb dacă cele două profesii sunt compatibile şi de ce ierarhii locului nu iau nici o masură. Nu e de mirare ca din satul acela oamenii credincioşi se duc drum lung până la mănăstire, iar cei mai puţin credincioşi îşi pierd, probabil, sufletul în cârciumile slujitorului bisericii…
Ziua Domnului la Lainici
M-am bâlbâit puţin, fiind luat pe neaşteptate, dar apoi am căutat să-l liniştesc. I-am spus că dacă stareţul său i-a îngăduit să mănânce carne, poate s-o facă fără teamă de pedeapsa lui Dumnezeu, fiindcă are dezlegare de la superiorul său ierarhic. El totuşi era speriat şi continua să plângă pentru mântuirea lui. Călugării care ne însoţeau l-au liniştit şi ei cum au putut, iar unul l-a însoţit spre chilia lui. Îl urmăream cu privirea şi, deşi nu-l mai auzeam, îmi dădeam seama că monahul bolnav continua să plângă pentru păcatul cel nedorit al mâncării de carne. Călugării rămaşi cu noi ne-au spus că rinichii celui bolnav nu mai funcţionau de fel, că avea implantat în trupul său aparatul de dializă, care se pornea de 4 ori pe zi, şi că nimeni nu-l putea convinge că, în starea lui, mâncarea de carne nu putea fi socotită un păcat. M-am gândit multă vreme după aceea dacă teama lui nu era o disproporţie de gândire asupra păcatului. Sfântul Apostol Pavel spune: «Dar nu carnea ne face pe noi plăcuţi lui Dumnezeu; nu câştigăm nimic dacă mâncăm din ea şi nu pierdem nimic dacă nu mâncăm. Dar luaţi seama ca nu cumva această slobozenie a voastră să ajungă o piatră de poticnire!» (I Corinteni 8, 8-9).
Călugărul se temea de poticnire. Această întâmplare mi-a adus aminte de un frate de la Rarău, pe când stăreţea acolo ieroschimonahul Daniil (Sandu Tudor), acum pe cale de a fi canonizat pentru sfinţenia şi moartea lui martirică în închisoare. Un frate bolnav de tuberculoză a intrat în spital, fără binecuvântare. După o vreme s-a întors, adus de un alt frate, şi se ruga de stareţul său să-i facă o supă de găină, că doctorii îi spuseseră să mănânce supă de pui ca să se facă sănătos. Stareţul i-a spus că n-a venit la mănăstire să mănânce găini fripte. L-a pus la lucru (ceva mai uşor) şi în câteva luni fratele s-a întremat, s-a îngrăşat şi a uitat curând de boală. Era oare ceva asemănător şi cu acest monah? În orice caz, m-a impresionat stricteţea lui în privinţa păcatului şi mă gândeam câte păcate facem noi mereu, câte compromisuri, mult mai grele decât mâncarea de carne, ziua şi noaptea, pe faţă şi pe ascuns, şi nu plângem pentru ele, ba nici măcar nu le socotim păcate!
Masa a decurs în linişte. I-am pus câteva întrebări părintelui stareţ în privinţa mănăstirii, în special cu privire la prezenţa credincioşilor din jur. Mi-a confirmat ceea ce, de fapt, constatasem şi eu, văzând biserica ticsită de credincioşi laici într-o duminică obişnuită. Mi-a spus că aşa este în fiecare duminică şi iarăşi m-am gândit că această fugă spre mănăstiri a laicilor are două explicaţii principale: fervoarea credinţei şi/sau lipsa de dăruire a preotului din sat. Am reţinut o afirmaţie făcută în treacăt de stareţ. Pregătindu-se pentru hramul mănăstirii, acesta poruncise să se cumpere 500 de kilograme de peşte proaspăt. «La fiecare hram – spunea el – vrem să dăm credincioşilor ceva de mâncare, aşa cum putem. Mănâncă şi ei pe unde pot: pe mese, pe bănci, pe iarbă, fiecare pe unde apucă». Anul acesta, la hram, stareţul a constatat că venise mai multă lume şi a mai poruncit încă 500 de kilograme de peşte congelat, fiindcă peşte proaspăt n-a mai găsit. Până la terminarea Sfintei Liturghii, a predicii şi a miruirii, fraţii şi ajutoarele lor au terminat de gătit o mie de kilograme de peşte, şi fiecare creştin a mâncat, şi au dat toţi slavă lui Dumnezeu împreună.
În munte, la părintele Adrian
Ne-am amintit de închisoare, de adânca viaţă duhovnicească pe care o aveam acolo; cu durere, dar şi cu pioşenie, ne-am adus aminte de cei adormiţi în Domnul, prin torturi, prin foame, prin boli netratate. Ne-am amintit, mai ales, de Gherla şi de Aiud, unde cei morţi nu au avut parte de un mormânt cunoscut, dar au rămas adânc îngropaţi în sufletele noastre (şi, aşa cum spunea părintele Larion, ucenicul părintelui Sandu Tudor, mort martiric în închisoarea Aiudului, să nu ne mirăm dacă vreodată se vor descoperi în cimitirul închisorii de acolo moaşte în gropi fără nume şi fără cruce).
De la Tg. Jiu am plecat spre Bucureşti în grabă mare, fără a ne mai opri pe altundeva, fiindcă trebuia să ajung în satul meu natal, Mahmudia, aşezat pe malul braţului sudic al Dunării, ce poartă numele Sfântului Gheorghe. Este pentru mine cel mai frumos sat din lume, pentru că este primul pe care ochii mei de copil l-au văzut şi pentru că niciodată nu-l voi putea vedea decât cu ochii mei de atunci: liman misterios şi fermecător, din care repede ajungi în bălţile Deltei Dunării, cu o vegetaţie copleşitoare şi o floră atât de bogată încât nici măcar legendele locale nu se mai pot descurca în ea, şi cu păsări, animale şi peşti care se amestecau ameţitor în imaginaţia noastră, tineri şi bătrâni deopotrivă.
Familia mea era într-o mare «dardoră», cum se spune la noi, adică agitaţie, frământare: una din fetele (are trei) unuia dintre nepoţii mei de frate (am mai mulţi) urma să se mărite înainte de începerea postului Crăciunului, şi un măritiş sau o însurătoare nu este o chestiune de joacă în satul meu. Noroc că mirele era de la oraş şi acolo lumea este mai năroadă, aşa că numai vreo jumătate de sat era în dardoră, pe când oraşul dormea nepăsător, atât de străin şi atât de departe… M-am nimerit deci în toiul frământărilor, aşa că venirea mea nu a făcut prea mare vâlvă, ca în alţi ani. Sigur, au venit neamurile să mă vadă, au venit şi supravieţuitorii generaţiei mele – tare puţini au mai rămas! După câteva zile am plecat la Galaţi, unde trebuia să mă aştepte «D-l preşedinte» împreună cu Marcel, ca să plecăm spre mănăstirile din Moldova. M-au dus mireasa şi sora ei, cu maşina lor.
Mă uitam la pământul Dobrogei, de care parcă mă mai rupeam o dată: aspru şi neîmblânzit, opunând-se oricărei civilizări, a înghiţit în scurtă vreme «Canalul Morţii», a digerat cu nemilostivire toate canalele de irigaţie făcute de tehnica socialistă, a mistuit ţevile şi s-a umplut de spini şi de ciurlani, proclamându-şi cu ariditate independenţa şi libera sălbăticie. Bravo, pământ natal!
Când s-au născut munţii Carpaţi, venind năvalnic spre Sud, ca să cucerească Dobrogea, dealurile acestea de piatră, munţii aceştia bătrâni, nobili şi adevăraţi, care astăzi nici peste umăr nu se mai uită la neastâmpâraţii Carpaţi (sau, dacă se uită, o fac cu un dispreţ suveran), s-au uitat la ei cu încruntare, şi Carpaţii, cuprinşi de o frică pe care, în tinereţea lor nepricepută, nu şi-o puteau explica, au cotit înspăimântaţi şi au făcut şi ei pe acolo ce au putut: un lanţ de munţi, vârfuri, pasuri şi chei, izvoare şi ape… mă rog, nu puteau ei să aibă mândria sălbatică a munţilor Dobrogei…
Nici nu mi-am dat seama când a ajuns bacul pe malul celălalt. Acolo mă aşteptau Marcel şi «D-l preşedinte» (care a venit repede la bac şi m-a rugat cu cerul şi cu pământul să cobor printre ultimii, fiindcă voia să înregistreze pe hârtia fotografică acest moment teribil şi neînţeles, când un fel de mohican dobrogean (termenul mohican se asociază necesar cu epitetul «ultimul») invada paşnic (termen cu multe conotaţii politice) pământul molcom al Moldovei.
Într-adevăr, stareţul s-a întors curând. Era un bărbat de peste 60 de ani, înalt, bine legat şi jovial, care ne-a îmbrăţişat pe toţi trei cu efuziune, spunând, printr-o parafrazare a cuvintelor Sfintei Elisabeta, mama Sfântului Ioan Botezătorul, către Maica Domnului, care venise s-o vadă în cea de-a şaptea lună a Elisabetei: «Şi de unde cinstea aceasta, ca să vină pe la noi chiar părintele Calciu?». Nu bănuisem niciodată că un simplu protest scris (şi citit la «Europa liberă») putea naşte un val atât de autentic de recunoştinţă, ba încă şi după atâţia ani… Ne-a ospătat călugăreşte, ne-a arătat mănăstirea, cu biserica şi împrejurimile, toate foarte frumoase.
I-am invidiat pentru terenul uriaş al mănăstirii, amintindu-mi că biserica noastră din Virginia are ca pământ împrejmuitor o suprafaţă cel mult egală cu suprafaţa construcţiei şi că un asemenea pământ ca al lor ar costa acolo cel puţin trei milioane de dolari. Zona bisericii noastre este, probabil, cea mai comercială din toată Virginia, iar un teren vecin cu noi, de mai puţin de 2/3 ha, costă două milioane. La doar 2-3 km depărtare, aceeaşi suprafaţă costă numai un milion…
Stareţul ne-a descurajat şi ne-a încurajat totdeodată. Descurajarea era că nu avea nici un călugăr de dat, ci mai degrabă de luat; încurajarea: să ne ducem pe la Mănăstirea Slătioara din Moldova, unde trăieşte episcopul lor, şi să-i cerem lui (probabil avea de dat). Ne-am despărţit cu aceeaşi efuziune.
Deşi am fi dorit să ne ducem şi pe la controversata Mănăstire Vladimireşti, timpul în care ne-am tot foit prin Galaţi şi pe la mănăstire, cafeaua şi taifasul moldovenesc ne-au întârziat cam mult, aşa că am hotărât să mergem fără popas până la Mănăstirea Sfinţilor Arhangheli de la Petru-Vodă. Am o dragoste deosebită pentru această mănăstire şi o pietate aparte pentru părintele Iustin Pârvu, stareţul ei, probabil cel mai tare – după duh – monah al mănăstirilor româneşti, mai ales acum, când părintele Cleopa s-a dus la cer, printre sfinţi. După ce am părăsit şoseaua, maşina se mişca încet, cu precauţie, ca un cal de munte care caută cu grijă unde să-şi pună piciorul: drumul era de ţară, cu pietriş şi pietre mai mari aruncate la întâmplare, zdrobite şi azvârlite pe margini de roţile căruţelor, ale maşinilor şi ale tractoarelor, făcând din drum o adevărată osteneală, mai cu seamă pentru «D-l preşedinte», şoferul nostru de lux.
Înainte de a fi fost arestat, aveam obiceiul să merg, din când în când, pe la Sfânta Mănăstire Crasna, care pe atunci nu avea cale de acces pentru maşini, aşa că o parte din drumul spre ea se făcea numai cu piciorul. Minune mare, bucurie deplină: nici un turist, nici un vântură-lume, numai credincioşi şi pelerini! Aveam acolo o dragoste duhovnicească: un elev de-al meu de la Seminar, care se călugărise. Îl chema Stângă. Fusesem cu câţiva elevi de-ai Seminarului la călugărirea lui. În timp ce eram în închisoare, Dumnezeu l-a chemat la scaunul episcopal. M-am rugat şi mă rog să-i dea Dumnezeu o cât mai autentică minte arhierească, o dragoste fără limite pentru Iisus şi pentru Sfânta Fecioară, grijă pentru Biserică şi pentru credincioşi, să fie un ierarh asemenea Sfântului Nicolae şi Sfântului Spiridon…
Mergeam acum nu pe jos, ca la Crasna, ci cu maşina, dar încercam aceeaşi bucurie ca şi atunci; deşi de data aceasta nu mă osteneam eu însumi, ştiam că drumul acesta prost, gropile şi noroiul îi cern pe vizitatorii mănăstirii ca o sită deasă, nelăsând să treacă decât pe cei cu credinţă râvnitoare. Pe vale venea un tânăr, citind dintr-o carte; poate îşi citea canonul de spovedanie şi împărtăşanie. Intram într-o altă lume, cu oameni care se îngrijau de mântuirea sufletului lor. Femei bătrâne, cu traiste pe umăr, cele mai multe ţinând de mână câte un copil sau chiar doi, urcau încet şi cu opriri dese. Fiecare pas era, de fapt, o rugăciune, chiar dacă nu era rostită; fiecare pas spre mănăstire era, fără îndoială, un urcuş spre desăvârşire.
Am ajuns pe înserat. Începuse Vecernia. Trebuia să-l întâlnim pe Daniel, un tânăr din biserica noastră, care se repatriase, cu soţia şi copilul, în urmă cu aproape un an. Daniel a venit însă ceva mai târziu.
În jurul mănăstirii s-au aşezat câţiva tineri intelectuali, care şi-au cumpărat acolo case şi pământ, şi care ţin de mănăstire cu duhul. Îndemnul cumpărării vine chiar de la părintele Iustin, care doreşte să aibă în jurul mănăstirii numai vecini credincioşi, dar acest îndemn se dovedeşte acum un adevărat dar de înainte-vedere, căci iată, cu noua Constituţie a guvernului, orice străin poate cumpăra pământul din jurul mănăstirii şi să trântească acolo vreo crâşmă, vreo discotecă sau cine ştie ce alt locaş de desfrâu, pentru că dracul nu numai că nu zideşte biserici, dar şi pe cele existente vrea să le distrugă sau să le pângărească. Noua Constituţie dă dreptul oricărui străin să cumpere ce vrea şi unde vrea; nimic nu mai protejează efectiv patrimoniul spiritual al ţării.
Am participat la slujba de noapte. Din când în când, câte un credincios sau câte o maică, ce-şi mai aminteau, probabil, câte ceva despre mine, veneau să-mi sărute mâna. Am observat un lucru ciudat – şi nu cred că ceea ce voi spune acum îşi are sursa în pietatea deosebită pe care o am pentru părintele Iustin şi care ar putea să-mi influenţeze sentimentele: când mergi într-o mănăstire de călugări, şi când trebăluiesc prin curte, şi când slujesc în biserică, ei au cam aceeaşi înfăţişare. La Petru-Vodă este însă ceva deosebit: monahii aceştia tineri în biserică par aerieni, coborâţi parcă dintr-o altă lume, având în ei ceva îngeresc. Nu vreau să spun că ei sunt îngeri, dar prin atmosfera de credinţă instituită în această mănăstire – şi nu numai de către părintele Iustin, ci şi de puterea credinţei pelerinilor – monahii iau chipuri îngereşti în biserică.
Daniel cu Maria şi cu copilul lor, Pavel, care este şi finul meu de botez, au venit la biserică. M-am bucurat să-i văd. Pavel m-a întrebat dacă am venit cu maşina mea şi s-a întristat când i-am spus că nu, dar i-a trecut repede. În timpul privegherii, a adormit în braţele mamei sale. Mai erau şi alţi copii, care stau în căminul pe care mănăstirea l-a construit pentru ei. Sunt copii de ţărani săraci din jur, copii buni, pe care mănăstirea îi îngrijeşte pe durata şcolarităţii, le dă mâncare, adăpost, încălţăminte şi îmbrăcăminte, până ce-şi vor face o meserie, unii, iar alţii până la facultate, inclusiv. Erau copii mici care-şi făceau cruci dese, îngenuncheau şi se rugau, dar în curând cei mai mici au adormit şi ei. Îi supravegheau cu dragoste şi grijă nişte măicuţe.
La sfârşitul privegherii, ne-am dus să-i sărutam mâna părintelui Iustin. Era trecut demult de miezul nopţii. Părintele i-a binecuvântat pe penitenţi care erau în stare să stea acolo toată noaptea pentru spovedanie, şi i-a îndemnat să vină a doua zi de dimineaţă. Am stat vreo oră de vorbă, am mâncat ceva şi am mers să ne culcăm într-o odaie pe care părintele stareţ ne-o rânduise din vreme. Era o odaie cu trei paturi, cu o fereastră în spate şi cu uşa care dădea pe un cerdac comun. După o călătorie atât de lungă şi după privegherea de noapte, lungă şi ea, ne-am odihnit bine, fiecare în patul lui. A doua zi ne-am sculat dis-de-dimineaţă, pentru slujbă. Penitenţii erau deja înşiraţi la uşa chiliei părintelui stareţ. Soarele răsărea şi lumina din plin biserica. Era ca şi cum ne-am fi întors cu circa 500 de ani înapoi şi ochii noştri priveau miraţi o mănăstire proaspăt zidită de Ştefan cel Mare! Biserica aşa arăta: pictată în exterior, precum cele din vechime, cu scenele cunoscute din viaţa Mântuitorului, cu chipurile sfinţilor de demult (la care se adaugă însă şi o serie de sfinţi noi), cu scena Judecăţii din Urmă, care ocupă integral peretele de vest… Într-o clipă te simţi transportat în lumea de credinţă fierbinte a veacurilor apuse, la creştinismul genuin al strămoşilor noştri şi la dragostea lor de cele sfinte.
Conferinţa a avut loc în sala de expoziţie a picturilor lui Pogor-fiul. Audienţa – selectă şi bine educată. Tema conferinţei era «Creştinism, naţionalism, democraţie în secolul XXI», iar conferenţiari: Răzvan Codrescu, Marcel Petrişor şi eu.
Marcel s-a sprijinit mai mult pe improvizaţie; fără a fi părut banal sau sincopat, improvizaţia s-a simţit, totuşi. Răzvan Codrescu a fost, ca de obicei, temeinic, locvace şi convingător. Tema mea a fost oarecum lăturalnică: am vorbit despre Rugăciunea pioasă. Probabil că unora li s-a părut neintegrată în tematica generală, dar ţinta mea a fost să arăt că adevărata rugăciune te integrează în comunitatea universală a rugăciunii creştine, neanulând sentimentul de solidaritate cu ai tăi, cu neamul în care te-ai născut şi trăieşti, cu care mergi la Judecată şi te mântuieşti sau te pierzi.
Pe tot parcursul călătoriei mele «prin duhul României» (pentru că această călătorie am dorit s-o fac şi am făcut-o, scufundarea mea fiind îndeosebi una în duhul Moldovei dreptcredincioase), am constatat o anumită nemulţumire la unii preoţi, la unii credincioşi şi, mai ales, la unii monahi. Nu am reuşit să înţeleg dacă ierarhia Moldovei are vreo vină în această nemulţumire, sau un duh al nemulţumirii şi-a făcut loc pur şi simplu în inimile oamenilor. Nu am avut nici o întâlnire cu vreun ierarh din Moldova, nu pot spune că am aflat ceva de la ei, dar ceea ce am constatat este că unii preoţi sunt nemulţumiţi de faptul că nu li se recunosc strădaniile şi acţiunile bune, iar la monahi este opoziţia la tendinţele ecumeniste ale ierarhiei şi spaima că această direcţie eretică le va tulbura viaţa de rugăciune, viaţa sporită în duh a mănăstirilor şi chiar puritatea Ortodoxiei.
La mănăstirea de la Petru-Vodă, de pildă, Înalt Prea Sfinţitul Mitropolit Daniel nu a mai fost de ani de zile. Vizita unui ierarh este – şi trebuie să fie – o bucurie. Misiunea sacră a ierarhului este să facă din vizita lui canonică o bucurie duhovnicească pentru cei vizitaţi. La Sfânta Mănăstire Sihăstria, Înalt Prea Sfinţitul a trimis nişte călugări catolici pentru savârşirea unei liturghii ecumenice. Monahii au protestat printr-o scrisoare semnată de vreo 80 de trăitori, ca să nu fie întinată viaţa lor atât de ortodoxă (dar şi memoria celor care au fost aici făclii de credinţă pentru întreaga ţară, şi chiar pentru întreaga Ortodoxie) prin imixtiunea grupurilor ecumenice şi prin acest gen de slujire. Înalt Prea Sfinţitul s-a supărat rău, a venit la mănăstire şi a cerut să-i vadă pe cei care au semnat scrisoarea. Unii dintre ei s-au speriat şi şi-au retras semnătura. Se pare că acest lucru l-a mai mângâiat pe Înalt Prea Sfinţitul. Probabil că, legal, a fost bine (legalitatea însemnând, aproape totdeauna, litera moartă, care, la rândul ei, ucide duhul viu). Dar pentru realitatea spirituală a mănăstirii, pentru integritatea duhului ortodox, a fost o rană greu de vindecat.
De multe ori am scris împotriva ecumenismului. Cred că am spus tot ce puteam eu spune despre această «erezie a secolului nostru», cum o numesc monahii greci. I-am cunoscut pe mulţi dintre conducătorii Consiliului Ecumenic şi am văzut compromisul lor sufletesc în faţa politicului şi dorinţa lor nestăvilită de a compromite şi pe alţii, sau alte grupuri ortodoxe, care îşi apără încă puritatea credinţei. Pe unde am fost, monahii se întreabă cu durere şi nelinişte: «Încotro mergem? Şi până unde? Va trebui să căutăm altă jurisdicţie? Va trebui să fugim în munţi şi în păduri, în sihăstrie, spre a ne mântui de ispita satanei? Vom fi oare vânaţi aşa cum îi vânau iconoclaştii pe apărătorii sfintelor icoanelor?»…
Ceea ce vreau să subliniez aici nu este pericolul ecumenismului în sine; poate că lucrurile nu sunt chiar aşa de grave cum li se par monahilor. Ceea ce subliniez prin cele spuse este tulburarea pe care satana, slujindu-se de lupta ecumenică, o pune în sufletele monahilor; şi nu numai în inimile celor din România, ci din toată lumea ortodoxă. Aşa se nasc neliniştile spaimei, aşa se naşte preocuparea salvării personale de primejdiile lumeşti în detrimentul duhovniciei, aşa se nasc începuturile unor compromisuri care, o dată pornite, nu se ştie unde se vor opri…
Ceea ce scriu aici aş fi dorit să scriu direct ierarhilor. Cred însă că o astfel de scrisoare ar fi fost sortită direct uitării sau lipsei de interes, ba chiar ar fi fost un prilej de mânie. Nu ne rămâne decât rugăciunea pentru paza mănăstirilor, pentru liniştea monahilor şi pentru neprimejduirea vieţii ortodoxe din ţara noastră şi din lumea întreagă.
La Dragomirna am încercat un sentiment de forţă spirituală şi materială. Am văzut zidurile solide, turnurile de apărare, crenelurile şi interstiţiile din ziduri, pe unde se putea trage cu flintele în duşmani. Mănăstirea pare o cetate care îşi aşteaptă apărătorii împotriva năvălitorilor păgâni. În decursul istoriei sale zbuciumate, mănăstirea a fost arsă de mai multe ori şi refăcută. Şi astăzi stă ca o mănăstire-soldat, într-un post înaintat, gata să-şi pună viaţa pentru Hristos şi Biserica Lui românească. Parcă toată ţară ar sta departe, în spatele acestei mănăstiri, singura care poate apăra credinţa, prin luptă şi sacrificiu. Prietenul nostru Aurel State, Dumnezeu să-l odihnească, este primul care a numit Dragomirna «mănăstire-soldat».
Nişte măicuţe ne-au deschis muzeul şi biserica. Toate celelalte maici munceau pe undeva. Am ocolit Biserica, am intrat prin turnurile de apărare, am făcut, într-o clipă, o excursie în timp. Parcă din zare se arătau hoardele tătare pornite după pradă şi vedeam umbrele plăieşilor pândindu-le şi pregătindu-şi flintele şi arcurile pentru a-i pierde pe vrăjmaşi înainte de a atinge zidurile sacre ale mănăstirii...
Am coborît şi-am mai ocolit încă o dată lăcaşul sfânt. Am observat câţiva meri cu poame mici, roşii şi strălucitoare în bătaia soarelui tomnatec. Am adunat câteva mere de pe jos, ce păreau aproape ireale. Am muşcat din ele. Aveau un gust dulce-acrişor, dar de mirare era faptul că aveau miezul roşu, aproape ca şi exteriorul fructului. Poate era sângele vitejilor care şi-au pus viaţa pentru salvarea Bisericii şi a neamului. Ştiu că lucrul acesta nu este adevărat, dar pot presupune că, printr-o credinţă şi o înţelegere mistică a fenomenelor materiale, această transmutare este posibilă. Şi îmi place să cred în ea.
La Agapia, în capelă, era slujba de seară. Nu am intrat. Am vizitat numai ce era în afara capelei. Pe când mergeam spre biserica mare, am întâlnit o maicuţă mai în vârstă. M-a întrebat cine sunt. Ea mergea la slujbă. I-am spus numele. Mi-a răspuns: «Am auzit eu de preacucernicia voastră. Stai, părinte, să-ţi dau şi eu ceva!». A băgat mâna adânc în buzunarul rasei cu care era îmbrăcată şi a scos un flacon mic plin cu mir de nard, pe care mi l-a dat. Apoi a plecat încet spre capelă. Parcă venise din altă lume şi pleca tot înspre acolo. Am privit în urma ei până a intrat pe uşă. A fost un dar preţios. Nu pentru valoarea mirului, care nici nu ştiu dacă este, cu adevărat, aşa de scump…
Mi-am amintit de un loc din Noul Testament. Era cu şase zile înainte de Paştele iudaic. Iisus poposise în casa lui Lazăr, cel pe care îl înviase din morţi, şi I-au făcut masă. Maria «a luat o litră cu mir de nard curat, de mult preţ, a uns picioarele lui Iisus şi le-a şters cu părul capului ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului» (Ioan 12, 3). Am citit undeva despre mirul de nard din vechime. Era foarte scump, cel mai mult venea din Tibet. Se punea, de obicei, într-un vas de alabastru cu gât lung, care se închidea la foc. Pentru a scoate mirul din vas, se spărgea gâtul acestuia. Mirul trebuia consumat tot dintr-o dată, altfel se pierdea.
Parcă mi se spălaseră picioarele cu mir de nard, pentru că, aşa cum a spus Iisus la Cina cea de Taină, şi celor care sunt curaţi trebuie să li se spele picioarele. Eram eu oare curat? Sau mă mustra Domnul!
Am uitat să spun că de la Galaţi am făcut un ocol pentru a vizita mormântul unui prieten de închisoare, de mare cinste. Judecătorul mă mustră pentru multele mele greşeli. Mult mă mai ceartă «D-l preşedinte» şi, cu o precizie de articol din Codul Penal, mă întoarce de la rătăcirile mele prin duhul României la geografia reală, la numărul de kilometri şi, ceea ce este mai grav din partea mea, la precizarea numelor oraşelor şi ale altor localitaţi pe care eu, din nepricepere sau uitare, le încurc cu dezinvoltură. «Marcel are dreptate când spune că geografia e o disciplină ce nu v-a atras atenţia în mod deosebit. În partea a treia din Călătorie..., aţi menţionat greşit "Râmnicu Vâlcea" în loc de "Târgu Jiu". Aşa că, dacă textul nu s-a tipărit încă, aveţi timp să îndreptaţi eroarea (neimportantă, ştiu!)», îmi scrie judecătorul nemitarnic. Nu a mai fost timp. Textul se tipărise deja. Să fie menţiunea aceasta «erata» cuvenită, pentru spiritul geometric al prietenului meu. Uneori sunt şi eu meschin şi vreau să-l judec pe judecător: Prietene judecător Lucian Popescu, am scris această poveste ca pe o călătorie prin duhul României, nu prin geografia ei. Poate nici nu am trecut pe la Târgu Jiu, poate nici nu am fost în România, poate numai duhul meu a cutreierat ţara în lung şi-n lat, poate că ce am povestit despre o mânăstire s-a întâmplat în alta… Litera ucide, duhul dă viaţă.
Pe Volcinschi l-am găsit neschimbat: agitat, plănuind mereu schimbări sociale şi politice, complotând de dragul complotului şi sperând fără a obosi vreodată că Dumnezeu Îşi va întoarce iarăşi faţa către ţara si poporul românesc şi că va pune un sfârşit nefericirii generale a neamului nostru. Prietenii, mai ales cei tineri, îl numesc «Unchiuleţul», pentru grija lui faţă de tineri şi pentru statura lui uscăţivă şi mâncată cu necruţare de toate grijile naţionale.
Aici ne-am spălat de necurăţenia fizică a drumului, am mâncat gospodăreşte şi ne-am aşternut la vorbă îndelungată şi potolită despre viaţa de închisoare, amintirile noastre de câte ori ne întâlnim între noi şi cu noi, cei de altădată, astăzi măcinaţi de bătrâneţe şi de neîmpliniri şi tot căutând soluţii pentru durerile de azi ale neamului şi pentru mântuirea noastră şi a ţării.
«Unchiuleţul» ne aranjase primirea la Î. P. S. Bartolomeu [Valeriu Anania]. Mai fusesem la el cu doi ani înainte, tocmai când urma să-i apară noua versiune a Biblei, în condiţii tehnice şi editoriale atât de frumoase, încât, de la Biblia lui Şerban şi până la el, nu cred să mai fi fost vreun eveniment cultural atât de important. Atunci ne dăduse explicaţiile zămislirii în gând şi apoi în faptă a acestei vitejii a duhului prin care o nouă tălmăcire/tâlcuire în româneşte a Sfintei Scripturi fusese realizată. Am explicat în altă parte cu ce muncă uriaşă, şi intelectuală, dar şi fizică, cu ce rugăciuni şi invocări ale Sfântului Duh fusese realizată noua versiune. Acum l-am găsit pe Î. P. S. Bartolomeu mai destins, mai interiorizat după terminarea traducerii şi a punerii ei la îndemâna credincioşilor.
Î. P. S. Bartolomeu era în plină activitate. Mânăstirea sa de metanie este la Nicula-Gherla. Deşi numele de Gherla ne evoca tuturor celor care am trecut prin închisoare dureroase amintiri, pentru unii dintre noi Gherla ne evocă la fel de puternic şi sfânta mănăstire de care, cel puţin pe mine, mă leagă nişte fire de pioşenie şi de duhovnicie cu totul deosebite. Când eram profesor la Seminarul din Bucureşti, adeseori mă duceam vara la Mănăstirea Nicula-Gherla, unde era stareţ părintele Cleopa Nanu, cu care mă cunoşteam din închisoare. De obicei mergeam pentru zece zile, chiar în perioada hramului. Atunci veneau pelerinii la mânăstire, în grupuri, pe jos, cu cruci şi cu prapuri de la bisericile lor şi, adeseori, cu preotul satului în frunte, cântând imnuri adresate Sfintei Fecioare. Locuitorii satului Gherla puneau la poarta caselor găleţi cu apă şi căni, pentru ca pelerinii să-şi potoleaca setea. Am făcut şi eu drumul pe jos, o singură dată, de la Gherla la Nicula, cale de vreo opt kilometri. Ce dulce şi rece era apa pe căldura şi oboseala aceea! Ajunşi la mânăstire, oamenii se aşezau grupuri-grupuri, pe sate. Veneau câte 50-60 de mii. În semn de pocăinţă spre iertare, oamenii ocoleau biserica mică de lemn în genunchi şi în coate, de câte 7 sau 9 ori!
Aici şi-a ales Î. P. S. Bartolomeu locul de pace veşnică şi de temporară odihnă, în cazul că va trebui să se retragă din scaun. Când am ajuns la el, era transpirat tot de activitate: îşi împacheta cărţile din biblioteca personală, pentru a le muta la mânăstire. Le împacheta şi scria cu grijă pe fiecare cutie domeniul din care erau cărţile, pentru a le orândui la fel şi acolo.
Venirea noastră i-a dat puţin prilej de odihnă. Am vorbit îndelung despre toate subiectele care ne priveau: închisoare, problema actuală a Bisericii noastre, relaţia cu statul şi cu lumea internaţională, succesiunea patriarhală în viitor. «Unchiuleţul», care totdeauna este mai grăbit cu concluziile, uneori chiar înainte de a fi expuse premizele, a întrebat: «Şi cine credeţi că va veni Patriarh, în cazul în care...?». «Dumnezeu va avea grijă, cum a avut totdeauna, de Biserică şi de neam». «Eu cred că cel mai potrivit aţi fi Înalt Presfinţia Voastră...». «Domnule Volcinschi, nu moare un patriarh de 88 ani ca să vină în locul lui unul de 84!».
Am tăcut toţi o vreme, stânjeniţi. Î. P. S. Bartolomeu a chemat-o pe maică şi i-a cerut să ne aducă fiecăruia cafea. «Să faci din cafeaua cea bună, maică!», a glumit el, spre reaşezarea atmosferei normale. Iarăşi s-a încălzit atmosfera, am devenit iarăşi vorbăreţi şi nestingheriţi, am discutat mult despre Biblie şi despre munca depusă la ea, şi ne-a îmbucurat ierarhul Clujului dându-ne câte o Biblie la fiecare, cu dedicaţie. O biblie mare, legată în roşu, o ediţie bibliofilă, de rară frumuseţe.
Mă uitam la Î. P. S. Bartolomeu: un bărbat nu prea înalt, foarte bine legat şi musculos, de vioiciune surprinzătoare, cu o minte limpede şi o argumentaţie imbatabilă. Mă gândeam că, aşa cum era, ar fi făcut un bun Patriarh, cu duh, cu inteligenţă, cu cultură generală şi teologică deopotrivă, cu o voce tranşantă şi cumpătată, cu o prezenţă de adevărat patriarh din Vechiul Testament, cu autoritate şi dreptate.
Ne-am despărţit. Fiecare strângeam cu dragoste la piept Biblia. Î. P. S. Bartolomeu ne-a îndemnat să mergem la Mănăstirea Nicula, să vedem locuinţa pe care şi-o pregăteşte, biblioteca şi, mai ales, Biserica nouă care se construia. I-am sărutat mâna, cu mulţumiri pentru primire. Judecătorul era foarte emoţionat (îşi uitase spiritul geometric, tăcea mâlc şi cred că dacă l-aş fi întrebat care este definiţia Dreptului, mi-ar fi răspuns cu «Doamne, miluieşte» sau cu «Pre Stăpânul şi Arhiereul…»).
Şi am plecat spre Mănăstirea Nicula.
Am urcat dealul mănăstirii, dar peisajul care ni se revela nu era cel întipărit în amintirile mele. Au fost câteva momente de luptă între amintire şi realitate, care s-a impus brutală peste imaginile diafane ale memoriei. Încercam să-mi aduc aminte de biserica în care era icoana făcătoare de minuni, dar catedrala uriaşă ştergea albul unei imagini fragile; încercam să-mi amintesc panta pe care se întindea mulţimea oamenilor îmbrăcaţi în costumele lor populare, dar panta nu mai era: clădiri noi blocau spaţiul verde de altădată, iar pădurea în care culegeam ciuperci pentru a le coace la foc se retrăsese mai spre vârful dealului…
Un grup de deţinuţi, cu gardianul lor, munceau pe şantierul construirii noii biserici. Era bine că li se dădea ocazia să-şi răscumpere din păcate prin această muncă. Am intrat în vorbă cu ei, întrebându-i despre anumite detalii ale închisorii, dintre care unele dispăruseră, altele mai erau acolo. S-au mirat că le ştiam. Le-am spus că şi eu, şi Marcel am făcut închisoare. Ei erau cât se poate de surprinşi că un preot a stat în închisoare, indiferent sub ce motiv. Au început să mă descoasă ei pe mine – pe unde am fost, cât am stat închis. Când au auzit că am stat 21 ani, au fluierat a mirare şi a admiraţie. Ei erau infractori cu pedepse uşoare, de aceea şi erau scoşi la muncă pe şantiere din afară.
Ne-am dus la stareţie. Părintele stareţ era plecat. Ne-a primit un monah (cred că era ghidul) care venea dinspre bucătărie. Fraţii bucătari cărau nişte peşti mari, de parcă proveneau de la cel de-al doilea pescuit minunat (Ioan 21, 1-22). Erau pentru masa noastră. Am vizitat noua clădire a bisericii în curs de construire (viitoarea reşedinţă a Î. P. S. Arhiepiscop Bartolomeu, la vremea retragerii sale) şi Biblioteca în curs de aranjare – toate mari, înălţătoare, pline de făgăduinţe arhitecturale şi duhovniceşti. Am mâncat după tradiţia monastică, ascultând cu atenţie ceea ce monahul ne spunea despre viitorul sfintei mănăstiri, am făcut o rugăciune înainte de plecare şi am părăsit locurile sfinte, apucând spre ţinte geografice mai lumeşti: voiam să ajungem la Ocişor, locul de baştină şi de «rezidenţă» al lui Marcel, de care ne legau - şi pe mine, şi pe «D-l preşedinte» - atâtea amintiri (unele comune).
Apoi am luat drumul Ocişorului. Înainte de a doua arestare, în timpul vacanţelor, mă duceam acolo cu Marcel, pentru câteva zile. Aurel, tatăl lui Marcel, fusese învăţător şi fiu de preot şi construise şcoala în curtea casei lui. Acum – adică atunci – era bătrân, nu mai avea dinţi în gură şi se fălea că, în ciuda acestui fapt, cu gingiile, care se făcuseră tari ca osul, putea muşca din merele crescute pe dealul-munte din apropiere, unde comuniştii le mai lăsaseră livada, la care era greu să ajungi. Mama lui Marcel – Melania – se umplea de bucurie când mă vedea şi-mi spunea cu glas de mamă: «Giţă (forma ardelenizată a lui Ghiţă, cum mă numea Marcel), bine ai venit la noi!». Deşi aceste cuvinte erau repetate exact de câte ori veneam la Ocişor, de fiecare dată mi se păreau proaspete, niciodată mai înainte rostite, noi şi dulci, aşa cum erau şi vorbele mamei mele. Melania era cea care ducea greul casei, cu munca şi cu rugăciunea; tatăl lui Marcel cioplea lemne, «bâte», cum le spunea el, pe care sculpta figurile istorice ale neamului nostru, începând cu Traian şi Decebal şi sfârşind cu Regele Ferdinand. Era învăţătorul clasic, cu dragoste de patrie şi de trecutul istoric al neamului… Dar nu despre asta vreau să vorbesc, ci despre un singur eveniment petrecut acolo şi legat, în mod egal, de mine, de Marcel şi de Bobiţă.
Printre persoanele pe care le târguisem cu Securitatea, să le dea şi să-mi dea dreptul de vizită, era, se înţelege, şi Marcel. De Crăciunul lui 1984, am mers la Marcel şi la Dana, soţia lui, să-l sărbătorim împreună. La un moment dat, Marcel propune să plecăm la Ocişor. Mie mi-a surâs ideea din capul locului, dar preoteasa şi Dana, mai chibzuite, ca toate (sau aproape toate) femeile românce, au cântărit lucrurile pe toate feţele, ba chiar şi pe toate muchiile, iar în cele din urmă au zis şi ele că nu e rău să jucăm o mică farsă gărzii noastre de onoare. Marcel l-a chemat şi pe Bobiţă, care era elevul şi «pupilul» său (probabil prin clasa penultimă de liceu) şi am ieşit toţi trei pe poartă cu câte un mic bagaj, ca agenţii să bănuiască intenţia noastră de a pleca pe mai multe zile.
Spre stupoarea lor, ne-au văzut că mergem la gară (Marcel locuia aproape de Gara de Nord), că ne luăm bilete şi ne suim în tren. S-au urcat şi ei cu noi şi am mers împreună şi în bună pace până la Deva. De acolo, spre Ocişor, trebuia să mergem cu un autobuz şi apoi cu orice ocazie ivită. Spre Ocişor, care era «centrul lumii», nu exista nici un mijloc de transport, decât picioarele şi camioanele. La Deva erau foarte mulţi agenţi care foiau în jurul nostru: fusese convocată Securitatea locală, care trebuia să ne preia. Marcel, ca mai isteţ, s-a hotărât să rezolve problema transportului apelând chiar la garda noastră personală. Agenţii erau grupaţi câte 3-4 (locali şi de la Bucureşti), ca şi cum ar fi aşteptat autobuzul. Marcel s-a apropiat de un grup în care erau şi doi de la Bucureşti şi le-a adresat rugămintea să ne ducă ei cu maşina lor, dacă tot ne urmăresc... Era o mare dezvăluire a secretului nostru, credea Marcel, dar dezvăluirea nu i-a prea impresionat pe agenţi. Unul dintre ei l-a repezit, cu voce răstită: «Eşti nebun? Caută-ţi de treabă! De unde ne cunoşti? Du-te, tovarăşe, de aici, până nu ne sare muştarul!». Marcel a înţeles că nu era nimic de câştigat de la oamenii aceştia, care erau mânioşi pe noi că le stricasem sărbătoarea Crăciunului, aşa că am aşteptat cuminţi autobuzul. Ei ne-au dat în primire agenţilor locali, care păreau foarte îngrijoraţi, probabil din cauză că li se spusese că eram foarte periculoşi. A venit autobuzul, am plecat până la Gura Barza, cred, iar de acolo am luat un camion cu muncitori de la mină şi de pe la păduri, care ne-a lăsat la Ocişor.
Era o privelişte albă, liniştitoare, o curăţenie în aer şi peste pământ, ca la Naşterea Fiului lui Dumnezeu. Noi ne-am dus la casa lui Marcel. Între timp părinţii săi muriseră amândoi, aşa că eram singuri acolo, în pacea inimii şi a sufletului; ne mai gândeam la companionii noştri de la Securitate, care se cam împotmoliseră prin nămeţi, dar ieşiseră cu bine, că aveau maşini puternice. Până am ajuns noi acasă, ei se şi instalaseră în jurul satului, la halta de cale ferată şi la toate celelalte drumuri de acces. Mărioara, o vecină a lui Marcel, ne-a adus lapte, colac, cârnaţi şi alte bunătăţi ardeleneşti. Bobiţă se uita la noi ca la nişte mari eroi care învinseseră neînvinsa Securitate! Am stat acolo vreo 3 zile, mâncând cârnaţi şi bând lapte.
În virtutea inerţiei mişcării noastre anti-securiste, Marcel ne-a spus: «În noaptea asta fugim!». Pentru Bobiţă, aceasta acţiune era culmea eroismului, mai mult decât aventurile submarinului Dox! Marcel ne-a explicat că era foarte simplu: vom ieşi prin spatele casei, după miezul nopţii, vom urca dealul cât mai departe de posibilităţile securiştilor de a ne vedea şi de a ne găsi urmele, iar după o oră de mers vom ajunge la strek – linia ferată –, de unde luăm trenul şi mergem la Arad...
Am ajuns la Arad. Am vrut să mergem la Episcopul Aradului, dar i-a fost frică să ne primească. Era şi normal… Ne-am plimbat prin oraş, am evitat orice întâlnire cu prietenii sau cunoscuţii lui Marcel. Spre seară ne-am despărţit. Eram mulţumiţi cu toţii că jucaserăm un renghi grozav Securităţii, dovedindu-i că nu era invincibilă; de-acum ne puteam întoarce acasă. Trufaşi sau spăşiţi, noi eram învingătorii!
Marcel şi Bobiţă s-au dus la Deva, la sora lui Marcel, iar eu am plecat spre Bucureşti. Cei doi au picat direct în braţele Securităţii, care îi arestaseră deja pe sora lui Marcel, Medina, şi pe cumnatul Traian. Cum i-au avut în mână pe Marcel şi pe Bobiţă, securiştii i-au eliberat pe toţi cei pe care-i mai arestaseră, rude de-ale lui Marcel, apropiate şi îndepărtate. Eu am ajuns fără incidente la Ploieşti. De la telefonul gării, am încercat să sun la ambasada franceză şi la cea americană. Era pe la miezul nopţii şi nu a răspuns nimeni, spre norocul meu, căci, dacă ar fi răspuns, ce le-aş fi putut spune, sau ce mi-ar fi putut ei spune? Singurul incident pe care l-am avut la Ploieşti a fost că un poliţist m-a legitimat, văzându-mă că stăteam mai mult pe afară, în frig, fără ca măcar să fumez. Mi-a cerut actele – aici a început să-mi bată inima puţin – şi mi-a controlat conţinutul valijoarei în care aveam pijamaua, nişte nuci şi nişte mere. Spre surprinderea mea, nu ştia nimic de mine; luată prin surprindere, Securitatea nu anunţase toate gările şi probabil nu se aşteptase să mă-ntorc la Bucureşti.
Mai târziu am aflat de la Marcel că în zori, când se descoperise că fugiserăm, scăpând de sub control, au fost alertate toate unităţile de Securitate din cele trei judeţe vecine, au controlat tot satul (cu ocazia asta au descoperit şi nişte cazane de ţuică ţărăneşti, clandestine), au ameninţat-o şi chiar au lovit-o pe vecina Mărioara, care ne hrănise, acuzând-o de complicitate cu nişte «bandiţi». Mărioara a scăpat însă uşor, făcând uz de calitatea sa de «membră de partid încă din 1948». I-a întrebat cu emfază: «Mă, tu de când eşti în partid? Eu sunt din 1948! Dai în mine, dai în partid!»... Şi securistul nu a mai dat în ea, Dumnezeu s-o odihnească.
În hol erau circa 20 de agenţi şi politişti, vreo 4 ostaşi în termen, câini şi mare agitaţie de cizme. Mi-au urat bun venit în cor, râzând cu gura până la urechi. De pe scări coborau doi agenţi şi un câine, auzind şi ei că am venit. Tot timpul, de la dispariţia mea, stătuseră la uşa apartamentului, de parcă eram o muscă şi aş fi putut intra în casă fără să mă vadă cei din hol şi de pe stradă! Le fusese teamă că am fugit în Iugoslavia, că Marcel ar fi putut avea cine ştie ce legături cu cei care treceau frontiera, şi de aceea îi arestaseră toate rudele. Acum se convingeau, răsuflând uşuraţi, că nu avusesem şi nu aveam intenţia să părăsesc ţara.
Din toată această tevatură, a avut şi Securitatea un avantaj. A pus toate scrisorile mele trimise la «Europa Liberă» pe seama răstimpului cât am fost fugit, ceea ce nu era deloc adevărat. Aşa cum le dovedisem că pot fi oricând «jucaţi», tot aşa le dovedeam că, fiind sub observaţia lor directă şi urmărit pas cu pas, puteam totuşi, sub ochii lor, transmite mesaje în afară, fără să mă poată prinde, cum poate voi povesti cu un alt prilej. În orice caz, legenda Securităţii era umbrită, iar asta mă binedispunea...
În ţară, însă, duhul rău şi-a întins rădăcinile în adânc; chiar dacă poţi cosi recolta răului, mereu răsare din adânc veninul abjecţiei, al corupţiei şi al minciunii…
Dumnezeu a luminat Sfântul Sinod al Bisericii şi a scos-o din sclavajul faţă de puterea politică. O luptă luminoasă contra întunericului a început, cu bune nădejdi. Aş putea spune, fără emfază, ca am pus şi eu o mică piatră la temelia acestui început, chiar în acest drum prin duhul ţării. Războiul acesta se duce în spirit, între îngerii buni ai Ţării Româneşti şi îngerii răi ai corupţiei, ai minciunii şi ai nepăsării de neam şi de aproapele. Se cere mult curaj din partea ierarhiei şi strânsă unitate în jurul Sfântului Sinod din partea preoţilor, a monahilor şi a credincioşilor. Se cere rugă, trezvie, hotărâre. Dumnezeu să binecuvinteze lupta şi biruinţa armatei cereşti şi pământeşti a Bisericii Ortodoxe Române, acum şi în veci. Amin!
(Puncte cardinale, iunie 2004)
4 comentarii:
Domnule Codrescu, nici un cuvant despre evenimentul de la sala Rapsodia de miercuri, 4 aprilie?!
M. B.
E jenant să tot scrii tu însuţi despre "evenimente" la care ai fost, într-un fel sau altul, parte. M-aş fi aşteptat să scrie alţii, neimplicaţi direct, mai ales că sala a fost arhiplină. Poate că totuşi se va găsi cineva (eu, cu blogul, îi stau la dispoziţie).
Imi iertati intrebarea: autorul exceptionalelor fotografii este cumva acelasi cu "D-l Presedinte" din text?
@ Daniela
Da.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire