tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post2609811178992473883..comments2024-01-13T04:55:15.737+02:00Comments on Blogul lui Răzvan Codrescu: CUM GLUMESC ERETICIIRăzvan Codrescuhttp://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-63927056323758129662012-02-09T12:48:36.603+02:002012-02-09T12:48:36.603+02:00Desigur, aveti dreptate. Aceasta e dogma ortodoxa ...Desigur, aveti dreptate. Aceasta e dogma ortodoxa asa cum ati prezentat-o atat de frumos. Nu stiu insa daca e si viziunea d-lui patapievici.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-42949132868092337412012-02-09T08:22:48.383+02:002012-02-09T08:22:48.383+02:00Sigur că d-l Patapievici nu e un model de creştin,...Sigur că d-l Patapievici nu e un model de creştin, dar nici ateu sau anticreştin nu se poate spune că ar fi.<br />În ce priveşte teoria sa asupra universului, cred că îi atribuiţi un sens panteist care nu rezultă cu tot dinadinsul din ea. Oricum ar fi lumea, Dumnezeu este exterior ei şi mai presus de ea, iar ca "principiu creator" are posibilităţi nelimitate.<br />Dumnezeu se află în creaţia Sa nu ca fiinţă, ci ca "marcă auctorială", dacă vreţi, aşa cum geniul artistic se află în capodoperă, unic şi inconfundabil.<br />"Energiile necreate" ţin lumea în fiinţa ei, fără să se amestece cu ea, aşa cum nici în Hristos firile nu se amestecă, ci doar stau laolaltă într-o unitate tainică, scăpînd raţiunii curente şi neputîndu-se "defini" decît în cadru mistico-dogmatic ("raţiunea" mistică a dogmei este credinţa - întemeiată pe diferitele forme şi grade de revelaţie).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-9137513262722935732012-02-09T07:34:16.009+02:002012-02-09T07:34:16.009+02:00Multumesc pentru raspuns, domnule Codrescu. Totusi...Multumesc pentru raspuns, domnule Codrescu. Totusi simt nevoia sa-mi spun si eu o parere, chiar daca sunt perfect constient ca e posibil sa ma insel si ramane ca eventual dvs. sa ma corectati.<br />Motivul pentru care v-am intrebat de compatibilitatea intre viziunea d-lui Patapievici si crestinism este acesta: parerea mea este ca aceasta viziune a unui univers in 4 dimensiuni, o hipersfera cu centrul pretutindeni si circumferinta nicaieri, sau altfel spus, a carui circumferinta il reprezinta pe Dumnezeu, prezinta pericolul transformarii Dumnezeului celui Viu si Personal in dumnezeul filosofilor si al savantilor. Deoarece a-l limita pe Dumnezeu sau a-l face dependent de un spatiu, fie el si cu 4 dimensiuni, prezinta in opinia mea pericolul alterarii transcendentei adevarate a lui Dumnezeu.<br />Sigur ca Dumnezeu S-a intrupat, dar aceasta ramane o taina nesfarsita a iubirii Sale.<br />In viziunea d-lui Patapievici pare insa ca Dumnezeu e continut cumva in acest spatiu cu 4 dimensiuni, care spatiu, chiar daca nu poate fi imaginat de om, este totusi total descriptibil pe cale matematica. De aceea am spus ca viziunea d-lui Patapievici tinde, in opinia mea, sa-l transforme pe Dumnezeul cel viu in dumnezeul savantilor si al filosofilor.<br />Aceeasi viziune, din cate stiu, a unui univers cvadri-dimensional a carui circumferinta si centru ar fi Dumnezeu o avea si Nicolaus Cusanus, a carui filosofie are de asemenea puternice accente panteiste.<br />Pe de alta parte, eu am serioase dubii cu privire la crestinismul d-lui Patapievici cata vreme acesta afirma in cartea Sensuri metafizice ale crucii, ca toate religiile sunt cai deopotriva legitime spre Dumnezeu.<br />O asemenea viziune sincretista nu cred ca poate fi numita crestina.<br />Aceasta e parerea mea.<br />Daca gresesc, va rog sa ma corectati.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-5839503233920909662012-02-08T12:41:29.891+02:002012-02-08T12:41:29.891+02:00Frumoase si juste raspunsuri, domnule Codrescu. Pa...Frumoase si juste raspunsuri, domnule Codrescu. Pacat ca aceste lucruri prea putin le stiu sau nu le inteleg pe deplin crestinii nostri si chiar si unii preoti.<br /><br />Pr. NicolaeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-4346276152361955572012-02-08T09:30:23.170+02:002012-02-08T09:30:23.170+02:00Teoria d-lui Patapievici "ţine", dar nu ...Teoria d-lui Patapievici "ţine", dar nu cred că Dante gîndea atît de complex. Se poate vorbi mai degrabă de intuiţie poetică genială.<br />Problema nu se pune în termeni de "creştin" şi "necreştin": creştinismul nu este cu nimic lezat în esenţa lui. Iar d-l Patapievici este fundamental un gînditor creştin, chiar dacă nu în litera teologiei şi nu întotdeauna în duhul răsăritean. "Ochii Beatricei" rămîne un eseu curajos şi incitant, cum nu s-au scris multe în cultura noastră recentă.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-75451423651888873372012-02-08T09:00:15.584+02:002012-02-08T09:00:15.584+02:00Multumesc pentru raspuns. Mi-a placut foarte mult ...Multumesc pentru raspuns. Mi-a placut foarte mult citatul din Sf. Isaac Sirul.<br />As dori sa va mai intreb asupra unei probleme legate tot de opera lui Dante, pentru ca si eu sunt un cititor al lui.<br />Acum cativa ani, domnul Patapievici a publicat o carte, "Ochii Beatricei", in care incearca sa patrunda in cosmologia Divinei Comedii.<br />Domnul Patapievici sustine ca universul lui Dante era un univers asemanator celui descris de stiinta moderna, adica un univers cvadri-dimensional, o hipersfera, care are centrul pretutindeni si a carui circumferinta reprezinta originea timpului si a spatiului, adica pe Dumnezeu. Dupa aceasta interpretare, universul lui Dante ar fi mai degraba un fel de univers derivat din mecanica cuantica si teoria relativitatii.<br />Domnul Patapievici ajunge la aceasta concluzie incercand sa-si reprezinte vizual lumea lui Dante, acesta fiind un poet de puternica constructie vizuala.<br />Care este parerea dvs. in legatura cu aceasta interpretare a domnului Patapievici si cat de crestina vi se pare ca este?<br />Va multumesc inca o data pentru bunavointa si pentru timpul acordat.<br /><br />AndreiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-83500315703055539632012-02-07T21:58:24.480+02:002012-02-07T21:58:24.480+02:00Sigur că Dante este tributar concepţiei mult mai &...Sigur că Dante este tributar concepţiei mult mai "juridice" a romano-catolicismului şi credinţei dogmatice a acestuia privitoare la "spaţiul" intermediar al purgatoriului. Pe de altă parte, nu citim "Divina Comedie" ca tratat teologic, ci ca operă poetică.<br />Diferenţele între cele două concepţii - răsăriteană şi apuseană - sînt numeroase şi s-ar putea trata într-un tom masiv (sub toate aspectele: teologic, iconografic, mito-folcloric, literar). Dar şi în Răsărit percepţia populară este mai aproape de viziunea apuseană, diferenţele apărînd mai ales la nivelul abordării teologico-dogmatice şi duhovniceşti.<br />Mai întîi că nu este vorba de nişte spaţii în sensul material, ci mai degrabă de nişte stări în înţeles spiritual. Dostoievski a putut merge pînă la definirea iadului ca "neputinţă de a mai iubi".<br />În fond, Dumnezeu nu pedepseşte în sensul legal-punitiv al cuvîntului, ci lasă sufletul liber al omului să tragă consecinţele felului în care singur a ales să se raporteze la Dumnezeu şi la mîntuire.<br />Eu unul împărtăşesc cel mai îndeaproape viziunea Sfîntului Isaac Sirul, după care una şi aceeaşi iubire divină (Agápe) devine bucurie nemăsurată pentru cei ce au trăit în duhul ei şi chin de neîndurat pentru cei ce au respins-o sau au înjosit-o: “Pe cîţi vor sta în gheena focului, biciul iubirii îi va biciui... Căci dîndu-şi aceia seama că au păcătuit împotriva iubirii, cad pradă unei suferinţe mai mari decît aceea pe care le-ar putea-o pricinui orice alte înfricoşătoare chinuri. Durerea unei inimi vinovate faţă de iubire întrece toate chinurile care se pot închipui. Păcătoşii din iad nu sînt nicidecum lipsiţi de dumnezeiasca iubire... Numai că iubirea lucrează în două chipuri deosebite: ea li se face osîndiţilor suferinţă, iar preafericiţilor bucurie”.<br />Aşadar, omul îşi construieşte el însuşi, liber şi responsabil, destinul etern, beneficiind de asistenţa harului dumnezeiesc. Părăsim lumea de aici în condiţia pe care ne-am agonisit-o: fie “oi”, fie “capre”; “nemitarnicul Judecător” nu va face decît să pecetluiască o stare de fapt. Că-Şi poate îmblînzi dreptatea prin milă, este adevărat; dar aceasta este o taină pe care n-o putem sonda pînă la capăt. Dumnezeu, zic eu, nu este nici drept pînă la a fi nemilos, dar nici milos pînă la a fi nedrept. Şi nu e treaba noastră să ne substituim judecăţii divine. Cert este că nu-i indiferent, în raport cu Dumnezeu şi în perspectiva eternităţii, cum ne trăim viaţa pe pămînt (ce credem, ce gîndim, ce vorbim şi - mai ales - ce făptuim).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-82074852319514568322012-02-07T21:04:22.798+02:002012-02-07T21:04:22.798+02:00Domnule Codrescu, sunt un cititor al dvs. As dori ...Domnule Codrescu, sunt un cititor al dvs. As dori sa va pun o intrebare care nu are legatura directa cu evenimentul lansarii cartii domnului Dan C. Mihailescu.<br />Va adresez aceasta intrebare intrucat sunteti un cunoscator al lui Dante si al capodoperei lui, Divina Comedie si un traducator al acestui mare poet.<br />Parintele Staniloae spunea undeva, daca nu ma insel chiar in Teologia Dogmatica Ortodoxa, ca la Dante, infernul apare ca un act de justitie exterioara, deci ca un fel de pedeapsa impusa de Dumnezeu celor ce nu cred, parintele Staniloae exprimandu-si dezacordul cu aceasta viziune despre care spune ca tradeaza o neintelegere a iubirii divine.<br />Dvs. cum vedeti aceasta problema?<br />Se poate spune ca Dante vede infernul in acest fel?<br />Si cam care ar fi, dupa dvs., diferenta esentiala dintre viziunea dantesca asupra iadului, paradisului si mantuirii pe de o parte si viziunea ortodoxa pe de alta parte?<br />Va multumesc anticipat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-89089439522356585132012-02-04T12:55:01.733+02:002012-02-04T12:55:01.733+02:00Da. Treaba e relativă şi complexă. Se amestecă ind...Da. Treaba e relativă şi complexă. Se amestecă indefinit teologicul cu folcloricul, realul cu imaginarul, subiectivul cu obiectivul. Putem spune multe, dar toate sînt mai degrabă aproximaţii (mai mult sau mai puţin erudite). Cert rămîne, din perspectivă ortodoxă, că există (cum-necum) diavol, iad, pedeapsă. Şi că Hristos şi Sfinţii Lui ne-au pus la îndemînă suficiente elemente ca să ne păzim. Punctum.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-75444917354377173062012-02-04T10:26:15.036+02:002012-02-04T10:26:15.036+02:00Aveti dreptate, nu trebuie confundata.
Dar asta ...Aveti dreptate, nu trebuie confundata. <br /><br />Dar asta inseamna ca, totusi, dracii asa s-au aratat, la nivel uman, de-a lungul istoriei, cum au fost zugraviti de iconari.<br /><br />Deci imaginea lor, desi nu reprezinta si nu poate reprezenta esenta lor tainica, nu este totusi nici o plasmuire folclorica sau mitologica sau ceva ce tine numai de un anumit tip de ilustratie strict simbolica.Luciannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-82982304339933799412012-02-04T05:14:09.619+02:002012-02-04T05:14:09.619+02:00Este vorba de feluri în care SE ARATĂ, nu de felur...Este vorba de feluri în care SE ARATĂ, nu de feluri în care SÎNT. Iar în limbajul religios (inclusiv cel creştin: pildele sau parabolele lui Iisus, vedeniile apocaliptice ale lui Ioan etc.) nu trebuie confundat simbolismul alegoric cu realitatea tainică la care se referă.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-43154507880943994462012-02-04T01:50:05.609+02:002012-02-04T01:50:05.609+02:00In regula, dar cele spuse de Hristos ? Devin sau n...In regula, dar cele spuse de Hristos ? Devin sau nu dogma de la sine ? ... (chestiile cu vapaia, focul nestins, scrasnitul dintilor, samd).<br /><br />Felul in care arata ingerii, de exemplu, tine tot de mitologia populara si simbolismul iconografic ? (caci daca in cazul iadului si a dracilor vorbim de asa ceva, de ce nu am pune problema si invers ?)Luciannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-67065997304034675612012-02-03T23:52:38.535+02:002012-02-03T23:52:38.535+02:00Eu vorbeam de cele cu statut dogmatic. Viziunea un...Eu vorbeam de cele cu statut dogmatic. Viziunea unui sfînt nu devine de la sine dogmă a Bisericii.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-42635219017583110262012-02-03T18:42:57.256+02:002012-02-03T18:42:57.256+02:00Raspunsul respectivului mi se pare mai degraba sme...Raspunsul respectivului mi se pare mai degraba smecheresc decat inteligent.<br /><br />Cat despre iad, mi se pare putin ciudat relativismul cu care tratati problema, atata vreme cat avem suficiente referinte teologice vis-a-vis de existenta si substanta lui, atat in Sfanta Scriptura (si direct de la Hristos, a se vedea, de exemplu, pilda bogatului nemilostiv si a saracului Lazar) cat si in diferitele experiente si viziuni ale Sfintilor Parinti (unele dintre ele destul de palpabile, poate chiar prea palpabile), Sfinti Parinti care nu prea erau asa de influentati sau influentabili de "folclorul vremii" ...Luciannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-12274918265020173512012-01-31T18:36:30.981+02:002012-01-31T18:36:30.981+02:00Se dă ca lucru cert că sufletul, după moartea trup...Se dă ca lucru cert că sufletul, după moartea trupului (şi judecata parţială) şi pînă la învierea cea de obşte (şi judecata finală), nu mai poate face nimic pentru sine însuşi în vederea mîntuirii, ci de ajutor nu-i mai pot fi decît rugăciunile celor rămaşi în viaţă (de unde numeroasele rugăciuni,personale sau obşteşti, pentru "cei adormiţi", rînduite în toate Bisericile tradiţionale).<br />Toate celelalte înşirate de dvs. ţin de mitologia populară sau de simbolistica iconografică (cu veche răspîndire şi în Răsărit, şi în Apus), nu de teologia dogmatică, unde despre lumea de dincolo avem mai mult opinii teologice şi teologumene decît dogme propriu-zise. De unde şi îndemnul Sfîntului Ioan Gură de Aur să nu ne mai tot întrebăm unde sau cum este iadul, ci mai degrabă să ne păzim să nu ajungem în el.<br />Cît despre Dante, nu trebuie uitat nici o clipă că el face literatură, nu teologie (chiar dacă înglobează şi multă teologie în literatura lui poetică).Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-57867789548054940572012-01-30T08:55:48.127+02:002012-01-30T08:55:48.127+02:00Pai, dle Codrescu, oare nu teologia ortodoxa ne in...Pai, dle Codrescu, oare nu teologia ortodoxa ne invata despre dracii cu coarne, cu copite, cu gheare si cu aripi de liliac, despre sulitele si biciurile lor, despre flacarile iadului, despre cazanele cu smoala incinsa, despre bezna vesnica, despre inutilitatea caintei dupa ce ai ajuns acolo etc.?!?Corneliunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-67956665686840533692012-01-29T22:00:06.676+02:002012-01-29T22:00:06.676+02:00Da, dar Dante nu era irlandez.
Iar irlandezii (cel...Da, dar Dante nu era irlandez.<br />Iar irlandezii (cel puţin cei mai tineri) se vede treaba că nu-l prea citesc pe Dante...<br />Biserica Anglicană a procedat mai practic (sau, dacă vreţi, mai englezeşte): a stipulat oficial că iadul nu există.<br />(Să nu vă închipuiţi însă că Biserica Ortodoxă poate să spună prea multe, dogmatic, despre iad, în afară de faptul că există... cumva.)<br />Dar cred că ar fi cazul să ne oprim: e ca şi cînd am face... teologia bancului!Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-23006249895731648782012-01-29T20:52:19.233+02:002012-01-29T20:52:19.233+02:00Parca la Dante infernul era si cu foc, si cu gheat...Parca la Dante infernul era si cu foc, si cu gheata.Corneliunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-71190697715786491132012-01-29T20:12:29.352+02:002012-01-29T20:12:29.352+02:00În majoritate covîrşitoare, sînt catolici. Dar cam...În majoritate covîrşitoare, sînt catolici. Dar cam departe de Roma, de!Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-86786196667849727682012-01-29T19:32:41.854+02:002012-01-29T19:32:41.854+02:00Astia sunt catolici sau protestanti?Astia sunt catolici sau protestanti?Danielanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-59248623463155561702012-01-29T13:20:25.845+02:002012-01-29T13:20:25.845+02:00Destept si haios irlandezul, dar fara nici o treab...Destept si haios irlandezul, dar fara nici o treaba cu Biserica. A concepe iadul ca pe ceva material, spatial, care functioneaza dupa legile fizico-chimice ale universului vazut, e gandire complet secularizata si aproape infantila. Eu ma intreb ce a fost in mintea profesorului respectiv cand a pus asa o intrebare?<br /><br />Pr. NicolaeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-22817157404008035972012-01-29T09:52:04.895+02:002012-01-29T09:52:04.895+02:00Am postat apelul şi aici, dar promit că îi voi da ...Am postat apelul şi aici, dar promit că îi voi da curs şi în revista "Lumea Credinţei" (numărul din martie 2012), unde impactul va fi mult mai mare. Dumnezeu să le rînduiască pe toate spre binele lui Răzvan şi pacea întregii familii.Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6146195831520840078.post-17874746605217544852012-01-28T12:35:09.232+02:002012-01-28T12:35:09.232+02:00Buna ziua,
Ma iertati ca va deranjez dar vin cu ru...Buna ziua,<br />Ma iertati ca va deranjez dar vin cu rugamintea la d-voastra sa ne sustineti in campania noastra umanitara “Sa fim oameni” punand pe blogul d-voastra logo campaniei de unde il puteti lua de pe pagina http://safimoameni.blogspot.com pagina promoveaza-ne.<br />Va multumesc pentru intelegerea acordata!<br />P.S. astept un raspuns pe la pagina de e-mail: safimoameni@yahoo.comAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/14357133674113573707noreply@blogger.com